المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

بتعالج بفافرين محتاجه مساعده

السلام عليكم انا تعرضت بعد ولادتي لنوبه هلع وخوف من الموت مرتبط بموت امي تجاهلت الامر وروحت لدكتور نغسي كتبلي ادويه رفضت اخدها وكنت بخاف انام لاموت وبعدها تحول الخوف

قديم 25-06-2018, 02:26 PM   #1
هدير فراج
عضو جديد

الصورة الرمزية هدير فراج
هدير فراج غير متواجد حالياً

بتعالج بفافرين محتاجه مساعده

السلام عليكم انا تعرضت بعد ولادتي لنوبه هلع وخوف من الموت مرتبط بموت امي تجاهلت الامر وروحت لدكتور نغسي كتبلي ادويه رفضت اخدها وكنت بخاف انام لاموت وبعدها تحول الخوف من الموت بعد ما هديت من الفكره لوسواس نوم اني مش هعرف انام وازاي احنا بننام وان اولادي لو صحيت مش هعرف ارجع انام تاني لمده 7 شهور الحال واحيانا كنت بسيطر واخيانا افشل وبعدها بدا الوسواس يزيد ومتابعه التنفس روحت لدكتور وقررت اخد دوا وكتبتلي فافرين وارتحت جدا مع جرعه 50 كان شيئا لم يكن ثلكن كثره المشاكل من افراد عائلتي انتكست حالتي وتم تزويد الجرعه ل 100 مع نزويد الجرعه بدات احس بان راسي تغلي ومقدرش انام واخدت منوم وبعد اسبوعين بدات الوساوس تهدي ولكن كل ما اسيطر علي وسواس يظهرلي وسواس جديد الدكتوره قالتلي انه بيحاول محاولاته الاخبره وزودتلي الجرعه ل 150 امس بعد مرور شهر من اخر جرعه حاولت انام بدون منوم لقيت الخوف من النوم واني معرفش انام وسواسي القديم مسيطر عليه تعبت وانقهرت واخزت منوم وحالتي حاليا صفر امتي فافرين هيشتغل علي وسواس وخوف النوم والوساوس الخارجيه هتختفي ولا ايه انا بدات علاج بكل الجرعات من بدايتها بقالي حوالي شهر واسبوع امتي كل الوساوس دي هتختفي وهل محتاجه مده لحد ماتروح
المصدر: نفساني

التعديل الأخير تم بواسطة هدير فراج ; 25-06-2018 الساعة 02:30 PM

قديم 26-06-2018, 03:43 PM   #2
مها المصري
عضو نشط

الصورة الرمزية مها المصري
مها المصري غير متواجد حالياً

نفسي افيدك بس اول مره اسمع عن الدوا ده
بس هو السؤال امتى هيختفي الوسواس بشكل طبيعي للاسف محدش فينا قادر كلنا بنحاول بس المحاولات غالبا بتفشل والله وحده اعلم هنقدر ولا لأ بس بأمر الله هنقدر اصبري ولا تيأسي

قديم 26-06-2018, 05:17 PM   #3
سر القلم
عضـو مُـبـدع
الدواء وحده لا يكفي !

الصورة الرمزية سر القلم
سر القلم غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..

بداية ، كان أول مرضك هلع وخوف من الموت .. لذا هو المتهم الاساسي والذي بمجرد التغلب عليه

سينتهي كل شيء بأمر الله تعالى ..

الفافرين من اجمل الادوية النفسية والمضادة للوسواس بالدرجة الاولى والاكتئاب والقلق بالدرجة الثانية ..

ولعلاج الوساوس فالجرعة تكون من 200 الى 300 جم ..

اما الجرعات التي دون ذلك تكون مفيدة اكثر في الاكتئاب والقلق ..

لذا اتمنى منك لا تراقبين نفسك واشغليها في ادارة البيت والعيال وعدم القيلولة ابدا لاستنزاف طاقتك ، حتى تتمكني من النوم المريح ..

واطمئني فالدواء رائع جدا وسليم وآمن ..

وفالك العافية ،، وطهور ان شاء الله تعالى ..

قديم 27-06-2018, 01:36 AM   #4
هدير فراج
عضو جديد

الصورة الرمزية هدير فراج

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سر القلم مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..

بداية ، كان أول مرضك هلع وخوف من الموت .. لذا هو المتهم الاساسي والذي بمجرد التغلب عليه

سينتهي كل شيء بأمر الله تعالى ..

الفافرين من اجمل الادوية النفسية والمضادة للوسواس بالدرجة الاولى والاكتئاب والقلق بالدرجة الثانية ..

ولعلاج الوساوس فالجرعة تكون من 200 الى 300 جم ..

اما الجرعات التي دون ذلك تكون مفيدة اكثر في الاكتئاب والقلق ..

لذا اتمنى منك لا تراقبين نفسك واشغليها في ادارة البيت والعيال وعدم القيلولة ابدا لاستنزاف طاقتك ، حتى تتمكني من النوم المريح ..

واطمئني فالدواء رائع جدا وسليم وآمن ..

وفالك العافية ،، وطهور ان شاء الله تعالى ..
تسلم يارب الله يسمع منك والله انا كان وسواس خوف من الموت بوسط العلاج لقيت الوسواس بيتحول لكيف يرمش العين وبعدها الدكتوره ذودتلي الجرعه ل ١٠٠ راح الوسواس ولكن جالي وسواس تاني وهو ان انفي مصايقني ومش عارفه اشوف منه طبعا اشياء لا تعقل بدات احس بالياس ان الوسواس كما قالت الدكتوره عمال يهرب في اي شي وانهرت واكتئبت ورفعت الحرعه ل ١٥٠ من ٣ ايام وبعدها اليوم بدات اخاف من الوسواس وانه كل شويه يطلعلي بشي جديد بدات الافكار السلبيه تجيلي وبقيت خايفه يجييلي في الصلاه واشياء اللي كنت بقراها من الاعضاء بقيت اتوهم الوسواس مش هيسبني

قديم 27-06-2018, 01:38 AM   #5
هدير فراج
عضو جديد

الصورة الرمزية هدير فراج

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها المصري مشاهدة المشاركة
نفسي افيدك بس اول مره اسمع عن الدوا ده
بس هو السؤال امتى هيختفي الوسواس بشكل طبيعي للاسف محدش فينا قادر كلنا بنحاول بس المحاولات غالبا بتفشل والله وحده اعلم هنقدر ولا لأ بس بأمر الله هنقدر اصبري ولا تيأسي
اللهم امين ربنا يرفع عننا جميعا الوسواس شي متعب فعلا انتي بتتعالجي منه بقالك كتير

قديم 28-06-2018, 11:43 AM   #6
رعد القلوب
عضو موقوف

الصورة الرمزية رعد القلوب
رعد القلوب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدير فراج مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا تعرضت بعد ولادتي لنوبه هلع وخوف من الموت مرتبط بموت امي تجاهلت الامر وروحت لدكتور نغسي كتبلي ادويه رفضت اخدها وكنت بخاف انام لاموت وبعدها تحول الخوف من الموت بعد ما هديت من الفكره لوسواس نوم اني مش هعرف انام وازاي احنا بننام وان اولادي لو صحيت مش هعرف ارجع انام تاني لمده 7 شهور الحال واحيانا كنت بسيطر واخيانا افشل وبعدها بدا الوسواس يزيد ومتابعه التنفس روحت لدكتور وقررت اخد دوا وكتبتلي فافرين وارتحت جدا مع جرعه 50 كان شيئا لم يكن ثلكن كثره المشاكل من افراد عائلتي انتكست حالتي وتم تزويد الجرعه ل 100 مع نزويد الجرعه بدات احس بان راسي تغلي ومقدرش انام واخدت منوم وبعد اسبوعين بدات الوساوس تهدي ولكن كل ما اسيطر علي وسواس يظهرلي وسواس جديد الدكتوره قالتلي انه بيحاول محاولاته الاخبره وزودتلي الجرعه ل 150 امس بعد مرور شهر من اخر جرعه حاولت انام بدون منوم لقيت الخوف من النوم واني معرفش انام وسواسي القديم مسيطر عليه تعبت وانقهرت واخزت منوم وحالتي حاليا صفر امتي فافرين هيشتغل علي وسواس وخوف النوم والوساوس الخارجيه هتختفي ولا ايه انا بدات علاج بكل الجرعات من بدايتها بقالي حوالي شهر واسبوع امتي كل الوساوس دي هتختفي وهل محتاجه مده لحد ماتروح
عليكم السلام .. هذا عرض من اعراض الذهان مايسمى وسواس تبين ترجعين مثل اول طبيعيه ويمكن احسن بعد. ولا تفكري بشي اسمه مضاد اكتئاب

حسب قوانين المنتدى يمنع وصف الأدوية نرجوا الإلتزام بذلك وشكراً لك

التعديل الأخير تم بواسطة أبو عبادي ; 28-06-2018 الساعة 12:02 PM

قديم 28-06-2018, 04:49 PM   #7
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ام محمد الحكيم
ام محمد الحكيم غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدير فراج مشاهدة المشاركة
تصدقي انا كمان عندي وسواس الخوف من الموت
والخوف من النوم واحيانا قبل النوم اعد افكر واقول ازاي احنا بنام
ووسواس مراقبه القلب
الله يشفينا يارب