المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الرهاب

ملتقى أصحاب الرهاب هل تعاني من الرهاب ...؟ لست وحدك في ذلك!...

باذن الله سوف اتغلب على الرهاب بالعزيمة والاستعانه بالله يااااااااااااااااارب

بسم الله الرحمن الرحيم , السلام عليكم يااحبائى فى الله انا والحمد لله على كل حال اكتشفت حوالى من شهر كده انى عندى رهاب اجتماعى بقالى شهر ياجماعه بتعذب ومحدش

قديم 01-03-2013, 09:26 PM   #1
اشتاق للجنه
عضو جديد

الصورة الرمزية اشتاق للجنه
اشتاق للجنه غير متواجد حالياً

باذن الله سوف اتغلب على الرهاب بالعزيمة والاستعانه بالله يااااااااااااااااارب

بسم الله الرحمن الرحيم , السلام عليكم يااحبائى فى الله
انا والحمد لله على كل حال اكتشفت حوالى من شهر كده انى عندى رهاب اجتماعى بقالى شهر ياجماعه بتعذب ومحدش ابدا هيقدر يتخيل انو سكوتى المفاجئ وتغيرى وحزنى ده سببه مرض بس كل واحد طبعا بيفسر انو ده ضعف مننا وانو احنا مش قادرين لان الناس ملهاش غير الظاهر حتى اهلك عمرهم مهيحسو بالى جوانا بس انا حكيت لماما لانى مش قادرة اكتم جوايا خاصة انى لسه طالبه وفاولى كليه ومش قادرة استحمل نظرة الناس ليا وكلامهم محدش بيرحم ابداااااااااااااا بتعب وبصرخ وببكى كتييييييييييييييير اوى يعنى تقريبا قدرت تفهمنى شويه بس مفكرة انو حاجه سهله طبعا اكيد انا عذراها عشان هى صعب تفهم حالتى بردو اصعب حاجه بجد فمرضنا انو غامض ومخفى جوانا محدش بيحس بالعذاب غيرنا يااااااااااااارب اصرف عنى وعن كل مصاب بهذا المرض اللعين بس تقريبا كده انا فهمت نفسى كويس اوى اى واحد مننا رهابى صدقنى محدش هيفهمك ولاهيحس بيك وهيعرف طريقة علاجك غيرك انت انت اكتر واحد ادرى بظروفك وحالك بس احنا محتاجين علاج دوائى يساعدنا يعنى طبيب يشرف ويساعد بس والباقى عليك انت بالعزيمة والارادة وعدم الاستسلااااااااااااااااااااااااااااااااااااام بصرخ بجد وبقولها بعلو صوتى مش هستسلم ابدا ابدا ابدااااااااااااااااااااااااااااا وانا عندى امل فربنا ان شاء الله انو هيقدرلى الشفاء ان شاء الله ياااااااااااااااااااااااااااارب , بس فى نقطة مهمه حابه اشير اليها الرهاب الاجتماعى مرض وابتلاء من عند ربنا واحنا الرهابيين ربنا بيحبنا يجماعه ورايدلنا الخير والله اكيد بمرضنا ده عشان عايز يقربنا ليه ويبدلنا سيئاتنا حسنات بكل لحظة بنتعذبها ومااشد عذاب الرهاب وفى ناس بيقولو انو الرهاب قرين وان احنا الى مذنبين ,انا لااقبل هذا الراى ابدا لانو ازاى قرين وانا من صغرى وانا طفله مفيش عليا اصلا حساب كان بيظهر عليا اعراض الرهاب لا يجماعه الرهاب ده مرض نفسى بيكون بسبب الحساسيه الزايده مننا اوى والتنشئة الاسريه بردو ليها دور مع حساسيتنا بتكون جوانا الرهاب كل مبنكبر وبيكبر شعورنا وبينضج فكرنا , واننا بنكبر الامور شوية وبندى الناس قيمة اكبر مننا مش عارفه ليه مع اننا مدركين كويس اوى انو فى جوانا قدرات كبيرة اوى بس مدفونة بسبب مرضنا بس هى دى المشكله , يبقى نحارب مرضنا وناخد بكل الاسباب ونستعين بالله والحمد لله على كل حال , وكل واحد بيكون ليه سبيل ربنا بيمهدهوله بيكون فيه شفائه باذن الله بس هو يسعى , وانا من رايى انو علاج الرهاب هو بالدواء والعلاج المعرفى السلوكى مع بعض تحت اشراف طبيب ثم بتهذيب النفس احنا من جوانا ومحاولتنا فى تمالك اعصابنا شوية وعدم البعد عن ذكر الله والاستعانه به وفعل الخير واسعاد من حولك , متقولش انا مش بعرف اقول ايه ولااعمل ايه ولااتصرف ازاى يعنى عشان اسعد الى حواليا وهما بيضايقونى لا حاول تغير من طريقة تعاملك معاهم واكيد باذن الله الدواء هيساعد, انا عندى امل دلوقتى كبير فالله ومعادى قرب مع الدكتور وهروح ويااااااااااااااااااارب تهدينى للخير وطريق شفائى وتساعدنى يارب انا وكل مريض وادعولى يجماعه انا حالتى صعبه متتخيلوش قد ايييييييييييييه وظروفى كمان صعبه اوى اوى اوى يعنى زى مكون بنحت فالصخر عشان اتعالج واروح للدكتور محدش فاهم ابدا حجم معاناتى من حوليا ادعوووووووووووووولى. ki8ds4`111`1`l,uiture6721l;wqa'
المصدر: نفساني

قديم 01-03-2013, 10:14 PM   #2
بنت الظبي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية بنت الظبي
بنت الظبي غير متواجد حالياً

فاهمه حجم معاناتج عزيزتي ، لكن مايجوز لعن المرض ..

والاستعانه بالله شفاء بإذن الله

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيج ويبعد عنج الهم يارب

اختي ادعي لنفسج في كل وقت ، ماتعرفين متى تكون وقت الاستجابه

سبحان الله

ارفعي ايدج لرب السموات والأرض

الله ماخلقنا ليعذبنا

ولكن خلقنا لنعبده

وهذا أمر وارد في اي انسان على وجه الأرض

وبما إنه نحن منهم

فيجب علينا ندعيه

وأدعية الشفاء موجوده

وكل شي له نهاية في الدنيا

يعني بعد المرض شفاء بإذنه الواحد الأحد الفرد الصمد

إن مع العسر يسرا

ولا تخافين

إن شاء الله بتشوفين السعاده في حياتج والرهاب بيزول عنج

أتمنى لج الشفاء

ولي

وللجميع

قديم 02-03-2013, 12:21 AM   #3
بنت الجوري
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية بنت الجوري
بنت الجوري غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Female

اكيد الرهاب ما ينفع معاه الاستسلام له

اذا استسلمت يعني تنعزل عن العالم وتعيش وحيد

احيي فيك روح الشجاعه ومواجهة المرض

قديم 02-03-2013, 12:46 AM   #4
اشتاق للجنه
عضو جديد

استغفر الله اذا كنت قلت شئ غلط ,والحمد لله على كل حال وحتى لو فى عذاب والله انا فرحانه لانو اكيد باخد ثواب على الصبر والحمد لله والصبر مفتاح الفرج يااااااااااااااااااااااارب تشفينى وتشفى كل مريض ki8ds4

قديم 02-03-2013, 02:35 AM   #5
أماني القلب
مراقبه سابقة
( أنا والهلع سابقا )

الصورة الرمزية أماني القلب
أماني القلب غير متواجد حالياً

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Female

اسأل الله لك الشفاء اختي وباذن الله مع العلاج والمواجهة والتحدي شيئا فشيئا ستزول كل العقبات،وأهم شئ هو التوكل على الله عز وجل واليقين بأنه سيشفينا مادمنا نأخذ بالأسباب،وانت لازلت صغيرة فأياكي تضييع أجمل سنوات عمرك في الأوهام والعزلة والتجنب عليك بالمواجهة ولو كانت صعبة بالبداية،ونحن هنا معك أخوة وأخوات في أي خدمة.

قديم 02-03-2013, 03:51 AM   #6
طير ف السماء
عضو نشط

الصورة الرمزية طير ف السماء
طير ف السماء غير متواجد حالياً

لالالالا استنو هو ايه اللى صبر وهناخد حسنات اللى متعرفهوش ان ظلم النفس عقابه شديد لان اللى عنده رهاب بيظلم نفسه

وبعدين كل واحد فينا يعرف يعالج نفسه من غير طبيب او ادويه موضوع الرهاب وبكل بساطه واختصار اننا مسلمين دماغنا

للشيطان عشان كدا بيوسوس فيها عشان نشعر بالشعور اللى احنا حاسين بيه دلوقتى لان ده وعده مع ربنا

وفعلا ربنا ابتلانا بالمرض ده عشان نتقرب من الله وندعو الله وكما ذكر فى القران الكريم ايات عن الخوف
} الّذِينَ قَالَ لَهُمُ النّاسُ إِنّ النّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ * فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوَءٌ وَاتّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ * إِنّمَا ذَلِكُمُ الشّيْطَانُ يُخَوّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُمْ مّؤْمِنِينَ{ [آل عمران :173-175]

}إِنّ الّذِينَ قَالُواْ رَبّنَا اللّهُ ثُمّ اسْتَقَامُواْ تَتَنَزّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ أَلاّ تَخَافُواْ وَلاَ تَحْزَنُواْ وَأَبْشِرُواْ بِالْجَنّةِ الّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ{ [فصلت:30]

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ...صدق الله العظيم

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا... صدق الله العظيم

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ... صدق الله العظيم

} هُوَ الّذِيَ أَنزَلَ السّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوَاْ إِيمَاناً مّعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلّهِ جُنُودُ السّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَكَانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً { [الفتح:4]

} الّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنّ الْقُلُوبُ{[الرعد :28]

} قَالَ رَبّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي * وَيَسّرْ لِيَ أَمْرِي * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مّن لّسَانِي* يَفْقَهُواْ قَوْلِي{[طه:24–28]

وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ... صدق الله العظيم

اظن كدا كل شى واضح وعلاجك هو التقرب الى الله

قديم 02-03-2013, 06:20 AM   #7
اشتاق للجنه
عضو جديد

يااختى(طير فى السماء ) انا عارفه انو علاجى بالتقرب الى الله بس دلوقتى الاعراض صعبه اوى والحياة مش بتقف والوقت مش هيستنانى وكله من حوليا بيضغط عليا واولهم اهلى طب اعمل اييييييييييييه وانا طالبه جامعيه وفجامعه القاهرة وماادراكى ماجامعة القاهرة يعنى وانا اصلا كمان مش من القاهرة قاعده فمدينه هناك وبروح وباجى تعبت اوى الوضع من حوليا مش مساعدنى خاااااااااااالص والله انا من جوايا ناويه اروح للدكتور ويساعدنى بدوا بس يخفف عنى الاعراض وهكون مع ربنا يعنى انا ناويه اساعد نفسى بس بالدوا انا عارفه انو احنا الى بنوصل نفسنا للحاله دى كان المفروض اصحح افكارى من بدرى يعنى انا شايفه انو انا ان شاء الله مش هخلى وساوس او شيطان يتحكم فيا ابدا والله شكرا ليكى كلامك ريحنى واديتنى دفعه انتى صح فعلا احنا بنظلم نفسنا اوى .ياريت ممكن تردى عليا ؟؟؟

قديم 02-03-2013, 11:15 AM   #8
بنت الظبي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية بنت الظبي

الله المستعان اختي، الله يفرج عليج

قديم 02-03-2013, 02:23 PM   #9
سهيله
عضـو مُـبـدع
09`1`01`01

الصورة الرمزية سهيله
سهيله غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

ماشاء الله تفكيرك سليم وتفكيرك في اخذ الدوا كمان صحيح عشان تساعدي نفسك
ولجوء الإنسان إلى الدواء لجوء إلى الله فمن خلق الداء خلق له الدواء ... سبحان الله
وهذا معنى قول الله تبارك وتعالى في سورة الرحمن :
يا معشر الجن والإنس إن استطعتم أن تنفذوا من أقطار السماوات والأرض فانفذوا لا تنفذون إلا بسلطان .
أي أن كل مايخطر على عقل وقلب بشرمن قدرات خارقه إلا هو من عند الله فكيف تستهدى إلا ان تهدى ؟!
حبيبتي اوصيك وونفسي وكل من قرا ردي ان يستخيرالله في اي دواء قبل ان يبدا به
وهكذا نكون قد وكلنا الامر لله ومن يتوكل على الله فهو حسبه

اسال الله لي ولك ولجميع مرضى المسلمين الشفاء التام العاجل

قديم 02-03-2013, 07:46 PM   #10
هبة الاسلام
عضو فعال
l,uiture67

الصورة الرمزية هبة الاسلام
هبة الاسلام غير متواجد حالياً

الدولهـ
Algeria

ربي يشفيك وانت الظاهر متغلبه علية وعندك ثقه في نفسك كبيرة ربي يوفقك

قديم 02-03-2013, 10:14 PM   #11
بنت الظبي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية بنت الظبي

اختي اشتاق للجنه

تعرفين شو اللي بيّهون عليج ؟؟؟

إنه تحطين في بالج ، الحين الله يبتليج ويكفر ذنوبج، وبعدها تشفين وتعيشين في سعادة ، وإلا الله مايبتليج في الدنيا ويخلي العذاب حق الآخره ..

على طول بتختارين الابتلاء في الدنيا ...

ولو الله بيّن للمريض متى بيشفى ، الأمل بيكون عندكم كبير ..! كــيف ؟؟؟

انا أقولج كيف

إذا الله ابتلانا وقال بلوتكم بتكون شهر وبتشفون ، فممكن نصبر لأنه الله حددلنا مدة المرض بتكون شهر

أما إذا الله ابتلانا ، هو بيشفينا بقدرته، وطبعا بالتقرب له والدعاء والتضرع والاستغفار والاذكار والرقية وقيام الليل والصدقه ... الخ

بس ممكن الله يؤخر الشفاء ، ونحن نسوي هالاعمال كلها ومازال المرض، فممكن نتذمر مايكون عندنا صبر ..!

سبحان الله

الله كريم ورحيم وهو شديد العقاب، لكن رحمته تسبق كل شي ..

الحمدلله

قديم 02-03-2013, 10:22 PM   #12
بنت الظبي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية بنت الظبي

شوفي اختي ، بنقلج تجربة واحد شفى من الرهاب الاجتماعي وكما هو منقول

الحمد لله رب العالمين انا بكتب هالموضوع لاني جربت الرهاب وتعبت تعبت تعبت تعبت منه
والحمد لله شفيت (شفيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــت)
يافاقدين الامل (شفيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــت)
يارهابين شفيت بعد دوخت الادويه والعلاج السلوكي ووووووووووووو
انا بفضل من الله شفيت بعطيكم الطريقة لان محد يحس فيك الا من جرب المرض

يبقى السوال كيف :
1- خذ كل الادويه وجيب كيس وحطها فيه لاترميها شيلها بدرج بنحتاجها باخر خطوه
2- خصص جزء من فلوسك وتصدق فيه بنية الشفاء من الرهاب
3- خرابيط الكتب الي تقولك عن الرهاب وانواعه واسبابه وعلاماته ارميها اظن اننا تخصصنا بهالموضوع خلاص - قفل التلفزيون اذا جت مواضيع الرهاب بس بس لاعاد تسمعون لاتعمقون الفكره لاتثبتونها وقفو عن التفكيربالرهااااااااااااب
4- جيب ورقه واكتب معاصيك الي مستمرعليها ( وتب منها ) الحمد للله انا هالخطوة اعطتني 50 بالمية نتيجة ايجابية والله دايم احمد ربي اني مريت بالرهاب شوفو وين وصلني تبت وتعدلت حياتي
مرات اقول احنا نستاهل الرهاب مثل الصغيرلما تضربة امه (ولله المثل الاعلى ) علشان لايستمر بالغلط احنا كذا الله ابتلانا بذا المرض علشان نعدل من وضعنا

5- الاستغفارالاستغفارالاستغفار الاستغفار والله الذي لااله الا هو انه نعمه الاستغفار شي خيالي اقولكم انا كنت استغفر 1000 مره (استغفر بنية المغفرة و الشفاء من الرهاب )
6- اذابتسوي هالطريقة من باب التجربه رجاااااااااااااا رجااا ااااااااااا لاتتعب نفسك لانك مارح تشفى لازم تبدا وانت واثق بالله انك بتشفى
7- قيــــــــــــــــــــــام الليل =كتبت في هالنقطه ومسحت ثم كتبت ومسحت لاني ماادري كيف اوصفلكم روعة قيام الليل وعجائب الدعاء في جوف الليل
8- الرقية الشرعية

9- الادويه الي بالنقطه الاولى : ترميها
ملاحظة (في بعض الحالات لاتترك الادوية الا بالتدرج)
10- شف النتايج وادعيلي

اشياءحلوة بعد ماجربت هالطريقة :

انا تدهورت دراستي بالجامعه ووقفت بسسب الرهاب = ===== بعد هالطريقة انا الحين اكمل دراسة ومعدلي رائع

قبل ماينسمع صوتي (بكماءبكماء بكماء )============= الحين تقريبا 8 مرات بالجامعه اشرح نقاط بالدرس علما باني شرحت امام اكثر من مجموعة وامام القسم كامل
قبل انطوائية ====================== الحين اشارك بنشاطات مثل الاطباق الخيرية او اشارك بالمسرح (انتم متخيلين انك تكون رهابي وبعد فتره تصير تمثل مشهد امام مجموعة!!!!!!!1 سبحان الله ) وصرت احب الجمعات والطلعات سبحان مغير الاحوال
والله بعد هالطريقة انا ااكد لكم انه توي اسمع صوتي بها الشكل و بكل وضوح مااكان عندي طبقة الصوت الواثقة ذي

والله يااخوان في اشيا حلوة ماانتبهت لها سود المرض الدنيا بعيني الله يسودها بعين العدو :
1-كان بجنب غرفتي يتجمع حمام وكنت كل مااطالع له وهي على قولتهم رمز السلام انا لا عندي يعني الضعف يذكرني بضعفي ومرضي احس اني مثلها وكرهتها سبحان الله ماانتبهت لعذوووووووووووووووووووووبه صوتها الا بعد الشفاء

2- مااكنت احب زحمة الصغار وازعاجهم بس الحمد لله بعد ماشفيت وكاني اول مرة انتبه لحلاة سواليفهم صرت معاااااااااااااااااااهم واحب صجتهم وجمعتهم

وذي قصتي --------------------------- ونفسي يطيح بيديني الي يقول مافي للرهاب علاج ترى الرهاب مجرد = وهم وهم وهم

والله اني حاسة فيكم لانه ذبحني هالمرض وادعيلكم من قلب يالله تذوقهم الراحة الي احس فيها وتشفي اخواني وخواتي من الرهاب يا كريم

--------------------------------------------------------------------------------

قديم 02-03-2013, 10:23 PM   #13
بنت الظبي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية بنت الظبي

وتجربه ثانيه

سود المرض الدنيا بعيني الله يسودها بعين العدو
انا كنت مثلك و دايم ارتجف اذا كان فيه عزيمة عندنا يعني انتي تعرفين العذاب الي يعيش فيه الرهاب وماكنت اتناول علاجات لان فضيحة عند اهلي اني اروح طبيب نفسي لكن استمريت على الدعاء ثم الدعاء في السجود والين الحمد لله شفاني الله

قديم 13-03-2013, 02:33 AM   #14
طير ف السماء
عضو نشط

الصورة الرمزية طير ف السماء
طير ف السماء غير متواجد حالياً

اختى اشتاق للجنه دعينى اوضح لكى الامر اولا انا شاااب وليس بنت كما ذكرتى

ثانيا امامك خيارين هو الله والشيطان الرهابيون هم مجموعه من الناس سيطرو الشياطين على قلوبهم

ووضعو فى قلوبنا الخوف والقلق والتوتر حتى ظهرت علينا هذه الاعراض واستسلام افكارنا للشيطان

ولكن مع التقرب الى الله بنيه صافيه وحب الله والثقه فى الله والخشوع فى الصلاه وترك اى موضوع يتحدث عن الرهاب

والابتعاد عن هذا الشى وسماع الداعيين الاسلامين وانا انصحك بسماع برنامج عمار الارض فستتغير طريقه تفكيريك من _ الى +

اعلمى انكى اذا وثقتى بربك صدقينى لن تخافى من اى مخلوق فى العالم لانك لو وصلتى لدرجه الايمان وحب الله القويه ستشعرين بان الله معك

اتركى الدواء وفوضى امرك لله واعلمى ان الله اذا قال كن فيكون واشكى همك لله فانا اواى شخص فى العالم مانستطيعه هو ارشادك فقط

انما من يستطيع تغييرك هو الله فاعلمى ان الابتلاء هو سبب للتقرب من الله فلا تضيعى هذه الفرصه وتقربى من الله واعرفى ان مش من اول صلاه الرهاب يختفى

ولكن ستنسى الرهاب بمرور الايام والاسابيع والشهور وستكونى زوجه صالحه باذن الله واترك اى شى قبيح وتزينى بالايمان واعلمى ان الله لن يخذلك ابدا

وانا لا ادخل على المنتدى اللى فى اوقات متباعده عن بعضها بعد ماكنت مثلك ادخل واشتكى همى هنا

ولكن جربت الدواء والعلاج المعرفى السلوكى ولكن لن يااتى بنتيجه انا الان تقربت الله واحببت الله حبا شديدا ووثقت بالله وانا اشعر ان الله بجانبى فى كل وقت

والتزمت بكل الصلوات وهذه نصيحتى لكى تقربى لله بهدف التقرب وليس بهدف الابتلاء وادعى الله فى كل صلاه ان يشرح صدرك وييسرك امرك ويحلل العقده من لسانك

ويجعلك ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه وشاهدى السعاده التى ستشعرين بئا ونور وجهك الكريم والسلام عليكوم ورحمه الله والسلام خير الختام تقبلى مرورى اختى

قديم 13-03-2013, 03:50 PM   #15
وحيد عتيبه
عضو مميز جدا وفـعال
ابوعابد

الصورة الرمزية وحيد عتيبه
وحيد عتيبه غير متواجد حالياً

بكل تأكيد أن اللجوء إلى الله والتضرع بصدق والتوبه هي العامل الأول ولكن هل يلغى العلاج الدوائي حقيقه من خلال حديثكم بديت اشك في الادويه خاص أنني توني أبدا فيها نقطه أخرى هناك من يعتقد بان الرهاب والأمراض النفسيه الأخرى هي العين إلحاسده تمنيات للجميع بالشفاء