المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

أدوية لفترات القلق المؤقتة ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. أولآ أنا متابع المنتدي من فترة طويلة ، وبفضل الله كان في كثير من الوقت بيكون وسيلة إطمئنان ليا إن الدوا موجود كحل

قديم 15-06-2021, 04:53 AM   #1
بن دامياني
عضو

الصورة الرمزية بن دامياني
بن دامياني غير متواجد حالياً

أدوية لفترات القلق المؤقتة ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

أولآ أنا متابع المنتدي من فترة طويلة ، وبفضل الله كان في كثير من الوقت بيكون وسيلة إطمئنان ليا إن الدوا موجود كحل لو سائت الأحوال ، وبصراحة رؤيتي لمشاركات بعض الأعضاء الإيجابيين ومحبين الخير لغيرهم كانت أكبر داعم نفسي ليا الفترة إلي فاتت ..

حابب أسأل أهل الخبرة لعلي أجد غايتي هنا ، وسأكون شاكر وممتن لأبعد الحدود لمن يساعد ..

من سنه تقريبآ مريت بتجربة عاطفية وانتهت بشكل أحزنني ولاني شخصية حساسة جدآ ، كنت بحاول التناسي بعدة أشكال وفعلا حسيت إني إتناسيت وإن كنت فضلت حاسس بحزن خفيف ..

وبعدها بعدة أشهر ..

أصبت بحالة من القلق الحاد والساوس والأفكار المتسلطة بطريقة عمري ما مريت بيها في حياتي ،
كنت بتنقل من فكرة لفكرة ومن وسواس ل وسواس ومبقدرش أبطل تفكير ، وصداع وتوتر من أشياء تافهه ورهاب إجتماعي وقلق وإكتئاب ..

الغريب إني كنت طول حياتي بمر بنوبات خفيفه زي قلق لكن كنت بتعامل بإيجابية وبتعدي .. لكن المرة دي كانت أصعب من أي مرة ..

المهم حاولت أعالج وأواجة وأتجاهل وقربت لربنا واستخدمت كل التقنيات ، والحمد لله لا أنكر حصل تقدم كبير جدآ ، سيطرت ع الوساوس الي حد كبير ، قدرت أتعامل مع القلق ، إلي لسه بحس بيه ولكن قادر أتعايش ..
ولما لقيت إن حالتي اتوقفت عند المرحلة دي قررت أروح لطبيب نفسي والتاني ، وإلي شخصوني باضطراب قلق عام ..
وواحد كتب لي باروكسيتين وواحد تاني قولتله اني خايف من الاعراض الجانبية للباروكسيتين ف كتب لي سببراليكس ..

ولحقيقة إن أنا مش مكتئب وفي لحظات بقدر أكون فيها في حالة جيدة , أنا خايف أتعالج بمضاد إكتئاب أتورط فيه وأفضل فيه طول عمري ..

أنا قلت عندي الدافعية والاستمتاع بالحياة وفي افكار من المستقبل متقبلها وبحاول أتجاهلها لكن حالة القلق مسببالي عسر مزاج واضح ..

هل في أي علاج للقلق ممكن يتاخد لفترة بسيطة أو مؤقتة وأعراضة الجانبية او الانسحابية أقل من أدوية مضادات الاكتئاب ؟

أنا في مرحلة محتاج فيها آخد خطوات جدية في حياتي في الزواج والعمل ومحتاج فقط بعض الهدوء والدافع ومزاج جيد وترتيب أفكاري ،

ف لو في أي حد يقدر يفيدني بدواء بسيط لفترة مؤقتة هكون شاكر وممتن ليه لآخر يوم في عمري ..

ولو حد عنده فكرة عن دواء نوديبرين ياريت يفيدني ..

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
المصدر: نفساني

قديم 16-06-2021, 07:13 AM   #2
مستكفّة
مراقبة إداريه
(وَلَسَوْفَ يُعْطِيْكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىْ)

الصورة الرمزية مستكفّة
مستكفّة متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Female

و عليك السلام و رحمة الله
ليه ما تخطب و تحب من تاني و تخوض الزواج
يمكن تتعالج بدون ادويه طالما السبب كان علاقه عاطفيه و تجربه فاشله و لو جيت للحق ده قسمه و نصيب و ما تعرفش فين الخير لازم ترضى و تنسى و تعيش قوي ساعد نفسك تتجاوز المرحله دي و انسى الماضي لا تأسر نفسك جواه اسمع كلامي اخطب من بيت طيب ناس تعرفهم الحب حيجي مع العشره و المعروف و خطيبتك وضح لها حالتك و اطلب منها تساندك و تساعدك الشخص الحساس محتاج عاطفه محتاج حد يحس بيه صدقني ده علاجك طالما فكرة الزواج في خططك خوضها و عله خير لك بإذن الله .
انا عن نفسي ما عنديش فكره عن الادويه بس حأنقل موضوعك لقسم الوسواس يمكن الاعضاء يفيدوك .
ربنا يصلح لك حالك و يشفيك و يعافيك و يكتب لك الخير .

قديم 17-06-2021, 08:28 AM   #3
الباررررق
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية الباررررق
الباررررق غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن دامياني مشاهدة المشاركة

أولآ أنا متابع المنتدي من فترة طويلة ، وبفضل الله كان في كثير من الوقت بيكون وسيلة إطمئنان ليا إن الدوا موجود كحل لو سائت الأحوال ، وبصراحة رؤيتي لمشاركات بعض الأعضاء الإيجابيين ومحبين الخير لغيرهم كانت أكبر داعم نفسي ليا الفترة إلي فاتت ..

حابب أسأل أهل الخبرة لعلي أجد غايتي هنا ، وسأكون شاكر وممتن لأبعد الحدود لمن يساعد ..

من سنه تقريبآ مريت بتجربة عاطفية وانتهت بشكل أحزنني ولاني شخصية حساسة جدآ ، كنت بحاول التناسي بعدة أشكال وفعلا حسيت إني إتناسيت وإن كنت فضلت حاسس بحزن خفيف ..

وبعدها بعدة أشهر ..

أصبت بحالة من القلق الحاد والساوس والأفكار المتسلطة بطريقة عمري ما مريت بيها في حياتي ،
كنت بتنقل من فكرة لفكرة ومن وسواس ل وسواس ومبقدرش أبطل تفكير ، وصداع وتوتر من أشياء تافهه ورهاب إجتماعي وقلق وإكتئاب ..

الغريب إني كنت طول حياتي بمر بنوبات خفيفه زي قلق لكن كنت بتعامل بإيجابية وبتعدي .. لكن المرة دي كانت أصعب من أي مرة ..

المهم حاولت أعالج وأواجة وأتجاهل وقربت لربنا واستخدمت كل التقنيات ، والحمد لله لا أنكر حصل تقدم كبير جدآ ، سيطرت ع الوساوس الي حد كبير ، قدرت أتعامل مع القلق ، إلي لسه بحس بيه ولكن قادر أتعايش ..
ولما لقيت إن حالتي اتوقفت عند المرحلة دي قررت أروح لطبيب نفسي والتاني ، وإلي شخصوني باضطراب قلق عام ..
وواحد كتب لي باروكسيتين وواحد تاني قولتله اني خايف من الاعراض الجانبية للباروكسيتين ف كتب لي سببراليكس ..

ولحقيقة إن أنا مش مكتئب وفي لحظات بقدر أكون فيها في حالة جيدة , أنا خايف أتعالج بمضاد إكتئاب أتورط فيه وأفضل فيه طول عمري ..

أنا قلت عندي الدافعية والاستمتاع بالحياة وفي افكار من المستقبل متقبلها وبحاول أتجاهلها لكن حالة القلق مسببالي عسر مزاج واضح ..

هل في أي علاج للقلق ممكن يتاخد لفترة بسيطة أو مؤقتة وأعراضة الجانبية او الانسحابية أقل من أدوية مضادات الاكتئاب ؟

أنا في مرحلة محتاج فيها آخد خطوات جدية في حياتي في الزواج والعمل ومحتاج فقط بعض الهدوء والدافع ومزاج جيد وترتيب أفكاري ،

ف لو في أي حد يقدر يفيدني بدواء بسيط لفترة مؤقتة هكون شاكر وممتن ليه لآخر يوم في عمري ..

قلت لك سابقا انت ميزان نفسك ان وصلت لمرحله لاتستطيع ان تعيش حياة ايجابيه رغم الرقيه والعلاج السلوكي والالتزام التام بالعبادات
وترى ان هذه الاعراض مستوى تأثيرها عليك عالي هنا يجب ان تلتزم بتعليمات الطبيب ....

اما خوفك من الاعراض الانسحابيه هذه بركات من يحارب الادويه النفسيه بسبب تجربته الفاشله وعمم على الكل .. وهذا ماحذرت منه ... رغم وجود تجارب ناجحه وارى انك رفعت موضوع الاخ سر ياقلم الذي سأله من يقسم انها مخدرات عن اعراض الانسحاب وهو متوقف عن العلاج لمدة سنتين قال ممكن اسبوعين او اكثر بقليل ....
ولن نأخذ تجربة سر ياقلم الناجحه على انها تنطبق على جميع الاعضاء وبنفس الوقت لن نأخذ ممن يحذرون من تناول الادويه النفسيه بأن تجاربهم هي الفيصل

اما سؤالك عن الادويه الخفيفه او المزيله للقلق المؤقت فحقيقه كان يفترض بك سؤال الطبيب طالما كنت في عيادته واحذر ان تتناول دواء من خلال استشارة اي عضو هنا

تحياتي

قديم 18-06-2021, 02:17 AM   #4
شهيد الحب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية شهيد الحب
شهيد الحب متواجد حالياً

اقتباس:

وبعدها بعدة أشهر ..

اذا كنت خايف من السيروكسات فيوجد ادوية ليس لها اعراض انسحابية قوية او اعراض جانبية مثل بروزاك او سبراليكس او لوسترال
وانا انصحك باستخدام سبراليكس مثل ما وصفه لك الطبيب ابدأ بجرعة بسيطة 10مج اكسر الحبة نصفين واستخدم في اول اسبوع 5مج ثم ارفع الجرعة الى 10مج وصدقني بإذن الله سوف تتحسن حالتك وستنسى تجربتك العاطفية

وأما مسألة انك تدمن على الدواء فهذا الكلام غير صحيح اطلاقا ولا يوجد أي دليل علمي او تجريبي يثبته
انا استخدمت الادوية طيلة 10 سنوات وتركتها ولم ادمن عليها ابدا
وأي علاج تريد تركه فما عليك الا ان تتركه بشكل تدريجي وصدقني لن تشعر بأي أعراض انسحاب او اعراض جانبية فالمهم فقط هو استخدامك للدواء بالطريقة الصحيحة وتركه بالطريقة الصحيحة فقط لا غير

قديم 19-06-2021, 11:40 PM   #5
بن دامياني
عضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستكفّة مشاهدة المشاركة
و عليك السلام و رحمة الله
ليه ما تخطب و تحب من تاني و تخوض الزواج
يمكن تتعالج بدون ادويه طالما السبب كان علاقه عاطفيه و تجربه فاشله و لو جيت للحق ده قسمه و نصيب و ما تعرفش فين الخير لازم ترضى و تنسى و تعيش قوي ساعد نفسك تتجاوز المرحله دي و انسى الماضي لا تأسر نفسك جواه اسمع كلامي اخطب من بيت طيب ناس تعرفهم الحب حيجي مع العشره و المعروف و خطيبتك وضح لها حالتك و اطلب منها تساندك و تساعدك الشخص الحساس محتاج عاطفه محتاج حد يحس بيه صدقني ده علاجك طالما فكرة الزواج في خططك خوضها و عله خير لك بإذن الله .
انا عن نفسي ما عنديش فكره عن الادويه بس حأنقل موضوعك لقسم الوسواس يمكن الاعضاء يفيدوك .
ربنا يصلح لك حالك و يشفيك و يعافيك و يكتب لك الخير .
أنا فاهم إلي بتتكلمي فيه ..
وأشكرك ع النصيحة جدآ .. وده واحد من الحلول إلي بفكر فيها ..

الفكرة بس هي خوفي من إني أمر بتجربة فاشلة تزود معاناتي النفسية ، انا عارف ان دي فكرة تشاؤمية زيادة عن اللزوم ، وعايز أأكدلك إن دي مش طبيعتي وده إلي أنا مستغربه ..

أفكار سلبية كتير طول الوقت علي بالي الفترة الأخيرة وحتي لو سيطرت عليها واتجاهلتها بتسببلي عسر مزاج ..

الحمد لله علي كل حال ، انا في وضع أحسن من غيري ، بس زعلان لإني حاسس إن الفترة دي مخبية حاجات كتير حلوة جوايا
وكان القلق ده دافن شخصيتي الحقيقية جواه ..

قديم 19-06-2021, 11:46 PM   #6
بن دامياني
عضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباررررق مشاهدة المشاركة
قلت لك سابقا انت ميزان نفسك ان وصلت لمرحله لاتستطيع ان تعيش حياة ايجابيه رغم الرقيه والعلاج السلوكي والالتزام التام بالعبادات
وترى ان هذه الاعراض مستوى تأثيرها عليك عالي هنا يجب ان تلتزم بتعليمات الطبيب ....

اما خوفك من الاعراض الانسحابيه هذه بركات من يحارب الادويه النفسيه بسبب تجربته الفاشله وعمم على الكل .. وهذا ماحذرت منه ... رغم وجود تجارب ناجحه وارى انك رفعت موضوع الاخ سر ياقلم الذي سأله من يقسم انها مخدرات عن اعراض الانسحاب وهو متوقف عن العلاج لمدة سنتين قال ممكن اسبوعين او اكثر بقليل ....
ولن نأخذ تجربة سر ياقلم الناجحه على انها تنطبق على جميع الاعضاء وبنفس الوقت لن نأخذ ممن يحذرون من تناول الادويه النفسيه بأن تجاربهم هي الفيصل

اما سؤالك عن الادويه الخفيفه او المزيله للقلق المؤقت فحقيقه كان يفترض بك سؤال الطبيب طالما كنت في عيادته واحذر ان تتناول دواء من خلال استشارة اي عضو هنا

تحياتي
أنا واثق انك بتنصحني من قلبك ..
وأنا لو مكانك هبقي زيك حاسس بمعاناة غيري وهقدملة نفس النصيحة إلي هحس إنها هتساعده وهتخلي حياته ترجع زي الأول ..

وعلي فكرة أنا قرأت قصتك كلها بالحرف .. والتمست فيك الصدق وحب الخير وكإنك شخصية حساسه تشبهني بعض الشئ ..

أنا فقط فكرت إني أعتمد علي دوجماتيل فقط او اي واحد من مثبتات المزاج إلي اثارها الانسحابية قليلة ، لانك عارف الشخصيات الي عندها قلق بيبقي عندها قلق حتي انها تاخد الدوا .. الانترنت دايما ملئ بالتجارب السيئة إلي بيخليك تترعب ..

وده رغم إن في إنسانه اتواصلت معايا وقالتلي ان تجربتها مع سيبراليكس لأكتر من عشر سنوات كانت ممتازة ..

لو بس سمحتلي أسألك

هل السيبراليكس طوال هذه المدة أفقدك الدافعية أو أصابك بكسل او احساس باللامبالاه ؟
في أثر جانبي معين كان أكتر حاحة مزعجة بالنسبالك ؟ وماذا عن تاثيره علي الجنس ؟

وأشكرك علي اهتمامك يالبارق

قديم 19-06-2021, 11:49 PM   #7
بن دامياني
عضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهيد الحب مشاهدة المشاركة

اذا كنت خايف من السيروكسات فيوجد ادوية ليس لها اعراض انسحابية قوية او اعراض جانبية مثل بروزاك او سبراليكس او لوسترال
وانا انصحك باستخدام سبراليكس مثل ما وصفه لك الطبيب ابدأ بجرعة بسيطة 10مج اكسر الحبة نصفين واستخدم في اول اسبوع 5مج ثم ارفع الجرعة الى 10مج وصدقني بإذن الله سوف تتحسن حالتك وستنسى تجربتك العاطفية

وأما مسألة انك تدمن على الدواء فهذا الكلام غير صحيح اطلاقا ولا يوجد أي دليل علمي او تجريبي يثبته
انا استخدمت الادوية طيلة 10 سنوات وتركتها ولم ادمن عليها ابدا
وأي علاج تريد تركه فما عليك الا ان تتركه بشكل تدريجي وصدقني لن تشعر بأي أعراض انسحاب او اعراض جانبية فالمهم فقط هو استخدامك للدواء بالطريقة الصحيحة وتركه بالطريقة الصحيحة فقط لا غير
نفس الطريقة الي الدكتورة قالتلي عليها ..
اسبوع ٥ ملجن وبعدها ١٠ ..

إسمحلي أسألك نفس الأسئلة الي سألتها ل البارق ..

ما هي الاثار الجانبية الي حسيت بيها مع السببراليكس ؟
وهل اثر علي الجنس ؟ او جعلك تشعر باللامبالاه لإني بسمع إن الأدوية دي بتزود السيرتونين وبتقلل نسبة الدوبامين إلي هو هرمون الدافعية ..
لو قدرت تحكي لياوبعض الشئ عن تجربتك ومتي بدأ الدواء مفعوله هكون شاكر جدآ ..

قديم 20-06-2021, 06:44 AM   #8
الباررررق
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية الباررررق
الباررررق غير متواجد حالياً

اقتباس:
أنا واثق انك بتنصحني من قلبك ..
وأنا لو مكانك هبقي زيك حاسس بمعاناة غيري وهقدملة نفس النصيحة إلي هحس إنها هتساعده وهتخلي حياته ترجع زي الأول ..

وعلي فكرة أنا قرأت قصتك كلها بالحرف .. والتمست فيك الصدق وحب الخير وكإنك شخصية حساسه تشبهني بعض الشئ ..

أنا فقط فكرت إني أعتمد علي دوجماتيل فقط او اي واحد من مثبتات المزاج إلي اثارها الانسحابية قليلة ، لانك عارف الشخصيات الي عندها قلق بيبقي عندها قلق حتي انها تاخد الدوا .. الانترنت دايما ملئ بالتجارب السيئة إلي بيخليك تترعب ..

وده رغم إن في إنسانه اتواصلت معايا وقالتلي ان تجربتها مع سيبراليكس لأكتر من عشر سنوات كانت ممتازة ..

لو بس سمحتلي أسألك

هل السيبراليكس طوال هذه المدة أفقدك الدافعية أو أصابك بكسل او احساس باللامبالاه ؟
في أثر جانبي معين كان أكتر حاحة مزعجة بالنسبالك ؟ وماذا عن تاثيره علي الجنس ؟

وأشكرك علي اهتمامك يالبارق

لاشكر على واجب وحياك الله ياغالي

السيبرالكس تجربتي رائعه معه لفتره طويله جدا مايقارب سبعه عشر عاما ... ولم اشتكي من اي آثار جانبيه فقط في البدايه كسل وخمول وصداع خفيف لفترة اسبوعين او اكثر ومن ثم اختفى كل شي وتحسنت جدا عليه ..... الاثر الجانبي الوحيد الذي استمر معي دون انقطاع هو تأخير القذف فقط .... ولم اشتكي من سمنه او غيره

تحياتي

قديم 20-06-2021, 01:40 PM   #9
شهيد الحب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية شهيد الحب
شهيد الحب متواجد حالياً

اقتباس:
نفس الطريقة الي الدكتورة قالتلي عليها ..
اسبوع ٥ ملجن وبعدها ١٠ ..

إسمحلي أسألك نفس الأسئلة الي سألتها ل البارق ..

وهل اثر علي الجنس ؟ او جعلك تشعر باللامبالاه لإني بسمع إن الأدوية دي بتزود السيرتونين وبتقلل نسبة الدوبامين إلي هو هرمون الدافعية ..
لو قدرت تحكي لياوبعض الشئ عن تجربتك ومتي بدأ الدواء مفعوله هكون شاكر جدآ ..
اقتباس:
مافيه اي اعراض جانبية حسيت ببيها مع سبراليكس
في البداية فقط شعرت بالغثيان وبعد ثلاثة ايام اختفى الشعور بالغثيان ورجعت طبيعي وبدأت أشعر بمفعول العلاج

اقتباس:
لو قدرت تحكي لياوبعض الشئ عن تجربتك ومتي بدأ الدواء مفعوله هكون شاكر جدآ
بالنسبة للتأثير على الجنس انا لم اشعر بأي تأثير غير انه خفف قليلا من القدرة الجنسية تقريبا 30%
اما مسألة اللامبالاة فهو لا يسبب هذا النوع من الاعراض او يسبب فقدان للدافعية وعلاج سبراليكس يعمل فقط على مستقبلات السيراتونين في المخ وليس له أي تأثير على الدوبامين او يقلل نسبته والمعلومة التي سمعتها عن سبراليكس انه يقلل الدوبامين معلومة مغلوطة وغير صحيحة
وبالنسة لتجربتي مع سبراليكس كانت تجربة ليست ممتازة وليست سيئة يعني تحسنت عليه بنسبة 60%
وانا لا اقصد هنا ان الدواء سيء ولكن انا عندي نوبات اكتئاب حادة جدا ولا يستجيب مرضي الا للأدوية القوية مثل انافرانيل او سيروكسات ولكن قد تتحسن انت مع العلاج بنسبة 100% وخصوصا اذا كانت حالتك ليست شديدة مثل حالتي
ومفعول

قديم 24-06-2021, 05:53 PM   #10
بن دامياني
عضو

تسلموا يا شباب ..
جزاكم الله كل خير ع الاهتمام ♥️