المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

ليه انا خايفه وببكى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مش عارفه ليه ببكى وعندى يأس فظيع بالاضافه للاعراض الجسدية المعتاده طبعا انا زهقت من موضوع وسواس الموت كل مااقنع نفسى انه مش صح

قديم 16-07-2011, 12:41 AM   #1
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

ليه انا خايفه وببكى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش عارفه ليه ببكى وعندى يأس فظيع بالاضافه للاعراض الجسدية المعتاده طبعا انا زهقت من موضوع وسواس الموت كل مااقنع نفسى انه مش صح ومجرد وسواس ارجع اضعف جدا واستسلم وابكى بقيت حاسه انى مدمره وحالتى حاله بحاول افرح مش قادره وبصراحه انا بقيت كسوله جدا جدا مابعملش اى حاجه فى حياتى وطول الليل صاحيه وطول النهار نايمه حتى اهلى مابقعدش معاهم وان قعدت بتكلم بس فى وسواسى اما ابكيلهم انا عارفه يمكن يكون انتم كمان زهقتو منى وقلتو كلام امبارح زى كلام النهارده بس انا بعد الله ماليش غيركم افضفض معاكم نفسى ارجع افكر فى المستقبل ومااشوفش ان الحياه كده كده هنموت ده حتى النهارده شفت مقطع لواحد عالنت كان بيقول انه حلم هيموت قام بعدها بفتره فعلا مات بقيت خايفه اكتر ولله تعبانه وخايفه وعارفه انكم قلتولى كل الكلام مش عارفه اتصرف ازاى تعبت وياترى ده ممكن يكون نقص فى هرمون السيروتونين وياترى الهرمون ده بيقدر ير جع لطبيعته من غير ادويه لو فيه نقص فيدونى جزاكم الله خير

المصدر: نفساني

قديم 16-07-2011, 01:33 AM   #2
ام اسامة
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ام اسامة
ام اسامة غير متواجد حالياً

الله يعينك والله أنا نفس حالتك تعبت من التفكير بالموت خلاإاإاإاإص زهقت نفسي أرجع طبيعية أي حاجة بتصير أو أعملها بقول بعملها عشان الموت خلاص تعبت ولسة اليوم وجع بكتفي وخدران مخوفني بزيادة يأست بس أملي بالله وحده لا إله لا الله
الله يجعلنا من من طال عمره وحسن عمله يارب ويبلغني بذريتي

قديم 16-07-2011, 02:22 AM   #3
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

يارب يااختى مش عارفه الواحد اتغير حاله فى لحظة وغير الى يتعب اكتر بقى ضعيف بشكل رهيب ومش عارف كيف يتصرف ربنا يقف معانا ويشفينا جميعا يارب

قديم 16-07-2011, 02:34 AM   #4
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

الصورة الرمزية المشتاق الى الجنة
المشتاق الى الجنة غير متواجد حالياً

ربنااا يشفيكي اختي رب خير

انت عملتي اللي قلت لك عليه

قديم 16-07-2011, 02:39 AM   #5
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اخى ميراك انا قرأت الرقية وقراتها على ميه بس انا حالتى النفسيه سيئه جدا بالاخص لما شفت واحد كان بيحلم انه هيعمل حادث وفعلا مات بحادث قلقت اكتر ومش عارفه اتغلب على الوسواس ياريت يااخى تساعدنى اتصرف ازاى لانى تعبت

قديم 16-07-2011, 02:54 AM   #6
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

اختي لي اصلا انتي بتشوفي الحاجات دوه و انت عارفه انها حتتعبك والله كنت زيك قبل ماشفى لما اشوف قتل او حاجه زي كدااا بتعب جداا لما اشوف حد مجنون برا البيت بقول خلاص حكون زيو و اخاف و هلع و بكااء بس و الله ثم و الله بفضل القران الرقيه و سوره البقره الوساوس دي رااحت

خليكي جااامده و توكلي على ربناا و اعرفي انو لن يصيبنا الا ماكتب الله لناا

قديم 16-07-2011, 03:00 AM   #7
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

انا ماشفتهاش اخى لقيت اختى بالصدفه بتذكرنى بالموضوع وتقولى اتصورى افتكرتك لما شفت الولد ده حلم وحلمه اتحقق وكان حاسس بموته هى قلتها بحسن نيه بس انا ولله اترعبت جدا بس يااخى ياترى وسواس الموت زيه زى المرض والجنون يعنى ممكن يروح عنى انا عارفه انى بتعبك بس ولله الكلمه بتهون عليا جبال

قديم 16-07-2011, 03:18 AM   #8
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

عارفه انا كنت بعااني من الوسواس داا قبل في بدايه مرضي كنت بقول خلاص حموت كل ساعه و دقيقه و ايدي مبتقارقش قلبي احسب الدقات و اجيب ابن اخوياا اقيس نبضو حاجات و الله دلوقتي بفتكرها و بضحك على نفسي و كل ساعه قصاد المرايه اشوف عينيا لو صفرا و اشوف وشي و الله حالتي كانت حاله بس كل داا راح لحاالو بس اصبري و متخافيش و لا حاجه و خليكي قريبه من ربناا قوي يعني خلي الوسواس داا لصالحك خليه يشجعك تعملي حسنات و تقربين لربناا قوي

لا تعب و لا حاجه انا تحت امرك في اي وقت اختي مش انت بنت ام الدنياااا مصر الحبيبه

قديم 16-07-2011, 03:32 AM   #9
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميراك مشاهدة المشاركة
عارفه انا كنت بعااني من الوسواس داا قبل في بدايه مرضي كنت بقول خلاص حموت كل ساعه و دقيقه و ايدي مبتقارقش قلبي احسب الدقات و اجيب ابن اخوياا اقيس نبضو حاجات و الله دلوقتي بفتكرها و بضحك على نفسي و كل ساعه قصاد المرايه اشوف عينيا لو صفرا و اشوف وشي و الله حالتي كانت حاله بس كل داا راح لحاالو بس اصبري و متخافيش و لا حاجه و خليكي قريبه من ربناا قوي يعني خلي الوسواس داا لصالحك خليه يشجعك تعملي حسنات و تقربين لربناا قوي

لا تعب و لا حاجه انا تحت امرك في اي وقت اختي مش انت بنت ام الدنياااا مصر الحبيبه
اه اخى بنت ام الدنيا واختك فى الله وفى العروبه كمان تعرف يااخى انا كنت شاعره وبكتب اشعار حلوة جدا عن العروبه والاخوه ولكن بشهرين اتبدل حالى واتغير وكل شئ بيحصل كأنه بيكون قاصد يحصل لينكد عليا بس الحمدلله على كل شئ وانت اخى من اى بلد

قديم 16-07-2011, 03:34 AM   #10
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

حزري من اي بلد انااااا

قديم 16-07-2011, 04:49 AM   #11
ام جميل
عضو نشط

الصورة الرمزية ام جميل
ام جميل غير متواجد حالياً

اختي يارب خير كيفك اخبارك والله نفس الحال عندي زوجه اخوي جاها نفس الوسواس تصدقي قعدمعاها 5سنوات وراح لاتخافي صدقيني حيجي اليوم الي حنتشافى من هدا الوسواس والله انا امس كنت في معاناه مايعلم بيها الا ربي بس الحمدلله على كل حال الله يشفينا من هالوسواس ومايرجع تاني ياااارب

قديم 16-07-2011, 07:58 AM   #12
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميراك مشاهدة المشاركة
حزري من اي بلد انااااا
الجزائر او ليبيا او المغرب

قديم 16-07-2011, 08:02 AM   #13
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميل مشاهدة المشاركة
اختي يارب خير كيفك اخبارك والله نفس الحال عندي زوجه اخوي جاها نفس الوسواس تصدقي قعدمعاها 5سنوات وراح لاتخافي صدقيني حيجي اليوم الي حنتشافى من هدا الوسواس والله انا امس كنت في معاناه مايعلم بيها الا ربي بس الحمدلله على كل حال الله يشفينا من هالوسواس ومايرجع تاني ياااارب
ام جميل اختى يارب تكونى تمام انا الحمدلله ع كل حال ويارب نشفى ومانضلش سسنين انتى كام قعد معاكى الوسواس اصل انا بدى اتحداه بس حاسه حالى ضعيفه وكمان موضوع الفيديو الى شفت فيه الشاب خايفه منه لانه كان حلم بموته قلت يمكن يكون احساسى صح انا كمان ولله مرعوبه اختى ربنا يشفينا جميعا

قديم 16-07-2011, 01:19 PM   #14
الخنساء30
عضو نشط

الصورة الرمزية الخنساء30
الخنساء30 غير متواجد حالياً

اخواتي في الله اول حاجة يجب عليكم ان تحمدوا الله على نعمه الكثيره واولها نعمة الاسلام لاننا اذا ضقنا وجزعنا نتذكر ان لنا الله اما الكافر فمن له وسأذكر لكم قصة احد الاخوات وكانت كافره ودخلت الاسلام وتقول لي عندما كنت كافره احس كأنني ضائعه ةعندما اسلمت احسست بالأمان لأنني اذا شعرت بالخوف او الضيق وتذكرت ان لي رب يسمعني فرحت كثيرا وانشرح صدري واختي في الله اردت ان اقول لكي من هو اعظم شخص اليس الرسول علية الصلاة والسلام هل علم الرسول متى سيموت انا اجيبك لا لم يعلم وهو الرسول الذي اخبره الله ببعض الغيبيات ولم يعلم متى سيموت فهل تظنيين اننا سنعلم بموتنا وانتي بنت في مقتبل العمر والله سيحفطك ان شاءالله فلاتضيعي وقتك وابدئي يومك بصلاة الفجر والاذكار وابتعدي عن كل مايغضب الله وادعي الله بقلب خاشع واشغلي وقت فراغك والله انني كنت اشكو من هذا الوسواس لكن رأيت انه مضيعه للوقت ولن يفيدني بشي وبعدها اكملت دراستي ولكن يجب ان تقرأي الرقيه وتواصلي عليها او ان تذهبي لشيخ يقرأ الرقيه والله ياأختي ان الوساوس تذهب في لحظه كما جائت في لحظه تذهب في لحظه ان شاءالله وبشرينا عن حالك وحال الاوضاع عندكم ولو نزلت مصر حنتفسح مع بعض وحتظكي كلما تذكرت مرضك وحاتقولي ليش كنت باسمع للشياطن وكيف ان الشياطين بتضحك علينا وحن بنسمعه بإذن الله الواحد الاحد وحاولي تشغلي نفسك

قديم 16-07-2011, 01:22 PM   #15
الخنساء30
عضو نشط

الصورة الرمزية الخنساء30
الخنساء30 غير متواجد حالياً

اعذروني على بعض الاخطاء الاملائية كنت مستعجله