المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

السلام عليكم يأخواتى ممكن تساعدونى فى الخوف من الأدوية

انا من اكتر من 10 سنين وانا تعبان روحت لدكاترة كتير والله تعبت بقيت اخاف من كل حاجة بخاف من العلاج والأدوية المهم انا بقالى زمن ماشى على سيبرا برو

قديم 31-08-2018, 06:19 PM   #1
amir3656
عضو نشط

الصورة الرمزية amir3656
amir3656 غير متواجد حالياً

السلام عليكم يأخواتى ممكن تساعدونى فى الخوف من الأدوية

انا من اكتر من 10 سنين وانا تعبان روحت لدكاترة كتير والله تعبت بقيت اخاف من كل حاجة بخاف من العلاج والأدوية المهم انا بقالى زمن ماشى على سيبرا برو اسم التجارى لسيبرالكس نصف قرص وكنت كل ما اعلى الجرعة اتعب وما فيش فايدة انى اعلى الجرعة عن نص قرص مش عارف ليه برجع تانى للنص حبة روحت لدكتور حاليا كاتبلى انى اعلى الجرعة وكنت باخد دوجماتيل بقالى زمن وقفه المهم ما علتش الجرعة بردو حاليا عندى ارق شديد ما نمتش بقالى يومين الدكتور كاتبلى نايت كالم 1ملى خايف اخدو انا قبل اما اخد علاج بقرء النشرة بتاعته بترعب فبخاف منه وما بخدهوش وخصوصا انى قريت ان اللى له تاريخ فى المرض ما يخدهوش اتصلت بالدكتور قالى خده انا خايف ياجماعة اعمل ايه لا عارف اعلى الجرعة وكل ما اقرء نشرة برشام اقرر ما اخدهوش يريت حد ينصحنى اعمل ايه والحمدلله رب العالمين
المصدر: نفساني

التعديل الأخير تم بواسطة amir3656 ; 31-08-2018 الساعة 06:27 PM

قديم 31-08-2018, 07:09 PM   #2
محمد البدراني
عضومجلس إدارة في نفساني
((جينرال الدواسر))

الصورة الرمزية محمد البدراني
محمد البدراني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

هلا وغلا اخوي وحبيب قلبي

ما تشوف شر وان شاء الله تجد من الاعضاء تفاعل وحلول

اشوف انه اذا حاب تعرف الجرعة ممكن تاخذ مهدئ زاناكس لمدة اسبوعين او ثلاثة اسابيع

معروف بعض الناس تتاثر من رفع الجرعة لذلك الدكتور يصرف مهدئ حتى تتجاوز الاثار التي عادة لا تتعدي اسبوعين الى ثلاثة

من لهجتك انت من مصر الغالية ام الدنيا

عندكم علاج بسيط وحلو اسمه ليبراكس مهدئ ولا يسبب الادمان جربه

قديم 31-08-2018, 07:25 PM   #3
amir3656
عضو نشط

الصورة الرمزية amir3656

تمام اخى لكن حاليا انا مش عارف انام والدكتور كاتبلى نايت كالم وخايف اخده شكرا لرد حضرتك

قديم 31-08-2018, 07:29 PM   #4
محمد البدراني
عضومجلس إدارة في نفساني
((جينرال الدواسر))

الصورة الرمزية محمد البدراني
محمد البدراني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

والله يا غالي ما اعرف الدواء

قديم 31-08-2018, 07:32 PM   #5
amir3656
عضو نشط

الصورة الرمزية amir3656

مادة الدواء هى ازوبيكلون انا توكلت على الله واخدت حباية ديلؤتى ويارب تجيب نتيجة وما تتعبش

التعديل الأخير تم بواسطة amir3656 ; 31-08-2018 الساعة 07:34 PM

قديم 31-08-2018, 07:48 PM   #6
قطرات الندا
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية قطرات الندا
قطرات الندا غير متواجد حالياً

هلا اخوي امير
ماكان فيه احد خواف من الادويه مثلي انا وكلهم بالمنتدى يعرفو هالشي .
سته شهور اعاني من اعراض جسديه بسبب القلق والاكتئاب وكنت اقاوم الى ان استخرت الله وقالي الدكتور انتبهي تقرأي النشره اللي مع الدواء ومع تشجيع اخواني هنا بالمنتدى توكلت على الله واخذت الدواء وكان احسن شي سويته بحياتي رجعت لأنا الاولى وحياتي الطبيعيه بفضل الله .
توكل على الله وخذ الدواء وماراح يصيبك الا ماكتب الله لك .
ظواء نايت كالم من اخف الادويه وصاحباتي ياخذوه لرهاب ركوب الطياره عشان ينامو . خذ الدواء عشان ترتاح ويرتاح مخك من الارق لأن الارق سببق القلق والقلق اكبر مدمر للانسان .
بالسلامه وطمنا عليك

قديم 01-09-2018, 03:49 PM   #7
amir3656
عضو نشط

الصورة الرمزية amir3656

والله يأختى انا تعبان من اكتر من 10 سنين من قبل تاريخ تسجيلى سنة 2008 والحمدلله ماشى الحال انا امبارح اخدت قرص ما عملش حاجة الدكتور قالى خد 2 قرص اخدت ونمت الحمدلله يجى 13 ساعة بس لما صحيت النهاردة دماغى تقيلة كدا وعاوز انام والناس بتقول دى اعراض البرشام ممكن تستمر لتانى يوم والحمدلله دعواتكم

قديم 01-09-2018, 04:23 PM   #8
قطرات الندا
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية قطرات الندا
قطرات الندا غير متواجد حالياً

ماتشوف شر امير ان شاء الله خير اعراض الدواء في البدايه ولاحظ ان لك ايام مانمت كويس وبعدين نمت ١٣ ساعه طبيعي يحصل ثقل بالجسم كله والرأس والتركيز وهذي تحصل لناس طبيعيين من غير دواء اذا نامو ساعات طويله فما بالك انت ماخذ حبوب تنوم .. تحمل شوي وراح ترتاح ان شاء الله

قديم 06-09-2018, 08:20 PM   #9
اوروهارا كيسك
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية اوروهارا كيسك
اوروهارا كيسك غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir3656 مشاهدة المشاركة
انا من اكتر من 10 سنين وانا تعبان روحت لدكاترة كتير والله تعبت بقيت اخاف من كل حاجة بخاف من العلاج والأدوية المهم انا بقالى زمن ماشى على سيبرا برو اسم التجارى لسيبرالكس نصف قرص وكنت كل ما اعلى الجرعة اتعب وما فيش فايدة انى اعلى الجرعة عن نص قرص مش عارف ليه برجع تانى للنص حبة روحت لدكتور حاليا كاتبلى انى اعلى الجرعة وكنت باخد دوجماتيل بقالى زمن وقفه المهم ما علتش الجرعة بردو حاليا عندى ارق شديد ما نمتش بقالى يومين الدكتور كاتبلى نايت كالم 1ملى خايف اخدو انا قبل اما اخد علاج بقرء النشرة بتاعته بترعب فبخاف منه وما بخدهوش وخصوصا انى قريت ان اللى له تاريخ فى المرض ما يخدهوش اتصلت بالدكتور قالى خده انا خايف ياجماعة اعمل ايه لا عارف اعلى الجرعة وكل ما اقرء نشرة برشام اقرر ما اخدهوش يريت حد ينصحنى اعمل ايه والحمدلله رب العالمين
امامك خياران ..
الاول عدم تناول الادوية وبهذا ربما ستبقى مريضا الى الابد..الى ان تموت ستظل تعاني وتعاني و تعاني..خصوصا لو كانت حالتك ليست بسبب مصائب و ظروف الحياة بل لمشكلة عضوية في الموصلات العصبية "التي تعمل عليها ادوية الإكتئاب"

الثاني الشجاعة و الجرأة لإستخدام الدواء ومع وجود احتمال قوي في أن تجد الدواء المثالي من اول مرة، صحيح انك ليس "بالضروة"ستذهب الاعراض من اول دواء او انك "بالضرورة" لن تصاب باعراض الجانبية"مع التنبيه ان عددا كبيرا من الاعراض الجانبية خصوصا في الأدوية الجديدة اما احتماليته حدوثها قليلة او لو انها اتتك فيوجد احتمال قوية ايضا انه تذهب مع الوقت..انا جربت عشرات من الادوية النفسية و قلة منها من استمرت الاعراض الجانبية بشكل دائم..اغلبها ذهب بعد ايام الى اسبوعين" خوضك مغامرة البحث عن الدواء المناسب فيه احتمالية كبيرة ان تتخلص من مشاكلك للأبد..احتمال قوي انك ستأخذه لفترة ثم تتركه،احتمال اضعف انك قد تضطر تضطر لأستخدامه لفترة طويلة.
الخيار بيدك..تجرب فيوجد احتمال كبير ان تتعافى وتصبح بصحة جيدة بل ممتازة طوال عمرك او يتملكك الخوف فتبقى تعاني تلك المشاكل طوال عمرك.

قديم 03-11-2018, 04:46 AM   #10
amir3656
عضو نشط

الصورة الرمزية amir3656

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرات الندا مشاهدة المشاركة
ماتشوف شر امير ان شاء الله خير اعراض الدواء في البدايه ولاحظ ان لك ايام مانمت كويس وبعدين نمت ١٣ ساعه طبيعي يحصل ثقل بالجسم كله والرأس والتركيز وهذي تحصل لناس طبيعيين من غير دواء اذا نامو ساعات طويله فما بالك انت ماخذ حبوب تنوم .. تحمل شوي وراح ترتاح ان شاء الله

الله يخليكى يأختى ويارب ما تشوفى شر ابدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوروهارا كيسك مشاهدة المشاركة
امامك خياران ..
الاول عدم تناول الادوية وبهذا ربما ستبقى مريضا الى الابد..الى ان تموت ستظل تعاني وتعاني و تعاني..خصوصا لو كانت حالتك ليست بسبب مصائب و ظروف الحياة بل لمشكلة عضوية في الموصلات العصبية "التي تعمل عليها ادوية الإكتئاب"

الثاني الشجاعة و الجرأة لإستخدام الدواء ومع وجود احتمال قوي في أن تجد الدواء المثالي من اول مرة، صحيح انك ليس "بالضروة"ستذهب الاعراض من اول دواء او انك "بالضرورة" لن تصاب باعراض الجانبية"مع التنبيه ان عددا كبيرا من الاعراض الجانبية خصوصا في الأدوية الجديدة اما احتماليته حدوثها قليلة او لو انها اتتك فيوجد احتمال قوية ايضا انه تذهب مع الوقت..انا جربت عشرات من الادوية النفسية و قلة منها من استمرت الاعراض الجانبية بشكل دائم..اغلبها ذهب بعد ايام الى اسبوعين" خوضك مغامرة البحث عن الدواء المناسب فيه احتمالية كبيرة ان تتخلص من مشاكلك للأبد..احتمال قوي انك ستأخذه لفترة ثم تتركه،احتمال اضعف انك قد تضطر تضطر لأستخدامه لفترة طويلة.
الخيار بيدك..تجرب فيوجد احتمال كبير ان تتعافى وتصبح بصحة جيدة بل ممتازة طوال عمرك او يتملكك الخوف فتبقى تعاني تلك المشاكل طوال عمرك.

جزاك الله خيرا يأخى انا حاليا توقفت عن جميع الأدوية واثار انسحاب السيبرالكس تتعبنى كثيرا ولكن الحمدلله انا قولت اخد فترة نقاهة ووبدور على دكتور ثقة اتابع معاه وان شاء الله خير