المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

موضوع مغلق

قديم 15-09-2017, 04:13 AM   #121
ام حمزة ويحي
عضو نشط

الصورة الرمزية ام حمزة ويحي
ام حمزة ويحي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مزووون مشاهدة المشاركة
انا لما رحت للطبيب قال كل الناس معهم جرثومه وعادي بس
المشكله للتهبت وزاد الالتهاب
انا معي جرثومه وتخف اعراضها وترجع
معاناه
بس يمدحون العسل للالتهابات
بس احصل وصفة بالاعشاب والعسل عن الجهاز الهضمي
راح اجيبها هنا
انا تعبت من التهاب الاثني عشر ماثر علي جانبي اليمين وكتفي اليمين والضلوع ولما بحس بالالم بكون عصبيه جدااا باخد علاج للالتهاب بس الوجع يخف يومين ويرجع تاني وكمان محافظه علي الاكل ولا باكل حامي ولا مسبك ولا مقلي والله المستعان

قديم 16-09-2017, 08:23 AM   #122
سعيد خالد ستان
عضو فعال

الصورة الرمزية سعيد خالد ستان
سعيد خالد ستان غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي مشاهدة المشاركة
انا تعبت من التهاب الاثني عشر ماثر علي جانبي اليمين وكتفي اليمين والضلوع ولما بحس بالالم بكون عصبيه جدااا باخد علاج للالتهاب بس الوجع يخف يومين ويرجع تاني وكمان محافظه علي الاكل ولا باكل حامي ولا مسبك ولا مقلي والله المستعان
انتي بتتعالجي ف مصر ؟

قديم 16-09-2017, 02:54 PM   #123
رهابي مستجد
عضو نشط

الصورة الرمزية رهابي مستجد
رهابي مستجد غير متواجد حالياً

انا عندي اضطرابات بالمعده والم ليس بالقوي عندما يذهب اشعر بالارتياح والراحه النفسية

قديم 16-09-2017, 03:51 PM   #124
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيد خالد ستان مشاهدة المشاركة
انتي بتتعالجي ف مصر ؟
اه انا من مصر

قديم 17-09-2017, 06:41 PM   #125
أحمد الامبابى
عضو نشط

الصورة الرمزية أحمد الامبابى
أحمد الامبابى غير متواجد حالياً

اختى ام حمزة ويحيى ... انتى اية اخبارك ووصلتى لاية فى العلاج لسه مستمرة على جاستروفيت ؟ ومش بتاخدى النكسيوم ؟

قديم 17-09-2017, 07:14 PM   #126
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الامبابى مشاهدة المشاركة
اختى ام حمزة ويحيى ... انتى اية اخبارك ووصلتى لاية فى العلاج لسه مستمرة على جاستروفيت ؟ ومش بتاخدى النكسيوم ؟
اانا مستمره عاجاستروفيت واحيانا اخد النكسيوم لما احس بزياده الحموضه بس الام الاثني عشر بتجيلي من وقت للتاني في موضوع هنا اسمه المعده ثم المعده صاحبه كان كاتبه من حوالي سنتين ولسه كانب النهارده انه خف تماما وانا سالته عالادويه بس لسه مردش..طمني علي حالك انت عامل ايه

التعديل الأخير تم بواسطة ام حمزة ويحي ; 17-09-2017 الساعة 07:23 PM

قديم 18-09-2017, 01:38 AM   #127
أحمد الامبابى
عضو نشط

والله الحمد لله احسن انا باخد جاستروفيت برضة قبل الاكل بربع ساعة كده مع الاوميبرازول والحمد لله احسن ...

قديم 18-09-2017, 02:27 AM   #128
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الامبابى مشاهدة المشاركة
والله الحمد لله احسن انا باخد جاستروفيت برضة قبل الاكل بربع ساعة كده مع الاوميبرازول والحمد لله احسن ...
هو جاستروفيت انا باخد قرصين عالريق قبل الاكل بحوالي بنصف ساعه قرصين قبل النوم واحيانا اخد ديسفلاتيل بعد الاكل ..هو انا بيجيلي وجع خفيف كده بيبقي وراء ضلوعي اليمني وبيسمع في الكتف والظهر من اليمين برضه بيبقي في الغالب بعد الاكل بحوالي ساعتين واحيانا اشعر به خلال النوم هو ده من الاثني عشر تقريبا مش كده هل انت بتحس بشئ في المنطقه دي ..مش عارفه هو مش وجع جامد بس مش مريح اطلاقا وبيوترني جدا وببقي عصبيه جدا منه ولما بيروح برتاح ...ساعات بحس ان عشان انا دايما عليا سترس وضغط لان اولادي صغيرين جدا وقعده في البيت علي طول دا بياخر الشفاء بس انا غصب عني بكون متوتره مش بعرف اتحكم في انفعالاتي لان ولادي اشقيا جدا وبيضربوا بعض كتير وانا اصلا بخاف عليهم جداا

التعديل الأخير تم بواسطة ام حمزة ويحي ; 18-09-2017 الساعة 02:37 AM

قديم 18-09-2017, 06:25 PM   #129
أحمد الامبابى
عضو نشط

اقتباس:
هو جاستروفيت انا باخد قرصين عالريق قبل الاكل بحوالي بنصف ساعه قرصين قبل النوم واحيانا اخد ديسفلاتيل بعد الاكل ..هو انا بيجيلي وجع خفيف كده بيبقي وراء ضلوعي اليمني وبيسمع في الكتف والظهر من اليمين برضه بيبقي في الغالب بعد الاكل بحوالي ساعتين واحيانا اشعر به خلال النوم هو ده من الاثني عشر تقريبا مش كده هل انت بتحس بشئ في المنطقه دي ..مش عارفه هو مش وجع جامد بس مش مريح اطلاقا وبيوترني جدا وببقي عصبيه جدا منه ولما بيروح برتاح ...ساعات بحس ان عشان انا دايما عليا سترس وضغط لان اولادي صغيرين جدا وقعده في البيت علي طول دا بياخر الشفاء بس انا غصب عني بكون متوتره مش بعرف اتحكم في انفعالاتي لان ولادي اشقيا جدا وبيضربوا بعض كتير وانا اصلا بخاف عليهم جداا
انا الموضوع بالنسبة لى نفسى بحت انا مش بحس بأى وجع ممكن اكون بحس بعدم راحة فى المعده او كلبشة فيها
ممكن تكون الضغوط اللى عليكى بتساهم فى تاخر الشفاء او بتزود الموضوع شوية بس اعتقد انها مش السبب فى ده
هو انتى التحسن بيبقا احسن لما بتأخدى النكسيوم مع الجاستروفيت ؟ ولا هو نفس التحسن اللى بتحسى بية لما بتأخدى الجاستروفيت لوحده ؟
دلوقتى انتى لية مش بتأخدى كولونا مع انك ذكرتى انه بيفيدك ؟

قديم 18-09-2017, 08:01 PM   #130
ام حمزة ويحي
عضو نشط

لا تقريبا هو هو انا باخد واحدة نكسيوم لما احس بحموضه او حرقان بفم المعده والكولونا باخده لما بحس بالكلبشه بتاعة المعده ..بس انا بيجيلي بوجع وبيمتد الوجع للظهرمن فوق عاليمين حتي بحس ان الوجع بياثر علي ذراعي اليمين . انت ليه مفكرتش تاخد مع علاج المعده مهدئ للقلق بسيط يعني يمكن يجيب نتيجه اسرع قريت مره ان اصلا قرحة المعده والاثني عشر هي من الامراض النفسوجسديه يعني بتحتاج نوعين من العلاج نفسي وجسدي عشان كدة بدات افكر اروح لدكتور نفسي

التعديل الأخير تم بواسطة ام حمزة ويحي ; 18-09-2017 الساعة 08:03 PM

قديم 19-09-2017, 03:19 AM   #131
سلطان المياحي
عضو جديد

الصورة الرمزية سلطان المياحي
سلطان المياحي غير متواجد حالياً

السلام عليكم اخواني و أخواتي

ا هذي اول مشاركة لي واتمنى بأحسن الأحوال لي ولكم

انا قرأت صاحب موضوع ورأيت هذي حاله نفس حالتي و قرأت بعض من أعضاء بمعاناتهم معضمها شبيهة بحاتي

حالتي انا قبل شهر رمضان المبارك اتتني حاله و هي عبارة عن تنهد أو بالأحرى بضيق في تنفس يعني اتنهد 5 إلى 7 مرات إلى أن احس يدخل هواء في صدري وأحيانا اذا أحس أن أثناء تنهد لم يدخل هواء في صدري يأتيني حاله من قلق و هلع و توتر و خوف من موت وضربات في قلب ارتجف و دايما أشعر بتضيق في الحلق بعد ذالك ذهب إلى شيخ و شرحت حالتي وقالي اني مصاب بالحسد متحرك فاعطاني ماء مقروءة للشرب و للاستحمام وبعض أذكار ولكن لم يكن هناك من تحسن .وانا أحيانا اعاني من حموضة في بعض فترات .... واشعر بشي غريب يلف في بطني واتجشأ كثيرا مثل الألم رحت مستشفى عملت فحص البكتيريا النفخ طلع مافيك بكتيريا أو جرثومة وهذا حاله اتغبتي كثيرا ولا أشعر بطعم الحياة مثل البعض أو مثل قبل

ف ما اعرف ايش فيني
1.هل اني مصاب بالتهاب في معدة . أو أن مصاب بالحسد أم هو حاله نفسية

علما بأن اتتني هذا حاله وانا كان عمري 12 وفي 2013 عاود هذا حاله وقبل سنه تقريبا اتتني هذا حاله علما هذا حاله تذهب تعود

فما هي الحل.

قديم 19-09-2017, 04:46 AM   #132
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اخي سلطان الميحي انا كذلك اشعر مثلك بضيق النفس او انك مش قادر تاخد نفسك للاخر لان في شئ ببطنك مضيقه النفس انا ساعات كنت احاول اتثائب حتي احصل علي نفس كامل بس لما الوضع زاد ذهبت للاطباء طلع عندي التهاب المعده بس انا باخد الادويه ويوجد تحسن بس مرجعتش لحالتي الطبيعيه ابدا والله المستعان ويشفيك ويشفينا جميعا

قديم 19-09-2017, 02:07 PM   #133
سلطان المياحي
عضو جديد

اقتباس:
اخي سلطان الميحي انا كذلك اشعر مثلك بضيق النفس او انك مش قادر تاخد نفسك للاخر لان في شئ ببطنك مضيقه النفس انا ساعات كنت احاول اتثائب حتي احصل علي نفس كامل بس لما الوضع زاد ذهبت للاطباء طلع عندي التهاب المعده بس انا باخد الادويه ويوجد تحسن بس مرجعتش لحالتي الطبيعيه ابدا والله المستعان ويشفيك ويشفينا جميعا
أخي أحمد هل أنت عملت منظار لكي اكتشف طبيب هذا التهاب في معدة وماهي مده علاج ومتى بدأت هذا العلاج لان ما اعتقد ان حاله ما ترجع الى طبيعتها ف لازم يكون في مشكلة اخرئ

قديم 19-09-2017, 02:56 PM   #134
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلطان المياحي مشاهدة المشاركة
أخي أحمد هل أنت عملت منظار لكي اكتشف طبيب هذا التهاب في معدة وماهي مده علاج ومتى بدأت هذا العلاج لان ما اعتقد ان حاله ما ترجع الى طبيعتها ف لازم يكون في مشكلة اخرئ
انا عملت تحليل وطلع عندي جرثومة المعدة فابالتالي اكيد التهاب معده واخدت العلاج الثلاثي بعدها وارتحت كام يوم ورجعتلي الضيقه تاني مع الم بالجانب الايمن وزاد جدا مع الصيام فذهبت للدكتور تاني وخلاني اعمل اشعه باريوم علي المعده فبان الالتهاب بالاثني عشر وقالي امشي عالعلاج شهر وبطليه بس انا مقدرتش ابطله لاني لم اتحسن بالكامل بس انا شخصيه قلوقه ومتوتره وعصبيه ف اكيد القولون عصبي والمعده عصبيه عشان كده مش عرفه ارجع طبيعيه. ... نصيحتي ليك جرب ادوية للمعده زي نكسيوم 40قرص عالريق لمده اسبوعين ولو حسيت بالتحسن كمل اسبوعين تانيين بس تركيز اقل وابعج نفسك عن اي توتر وانشاء الله حالتك ترجع زي زمان واحسن

التعديل الأخير تم بواسطة ام حمزة ويحي ; 19-09-2017 الساعة 02:59 PM

قديم 20-09-2017, 01:32 PM   #135
سلطان المياحي
عضو جديد

اقتباس:
انا عملت تحليل وطلع عندي جرثومة المعدة فابالتالي اكيد التهاب معده واخدت العلاج الثلاثي بعدها وارتحت كام يوم ورجعتلي الضيقه تاني مع الم بالجانب الايمن وزاد جدا مع الصيام فذهبت للدكتور تاني وخلاني اعمل اشعه باريوم علي المعده فبان الالتهاب بالاثني عشر وقالي امشي عالعلاج شهر وبطليه بس انا مقدرتش ابطله لاني لم اتحسن بالكامل بس انا شخصيه قلوقه ومتوتره وعصبيه ف اكيد القولون عصبي والمعده عصبيه عشان كده مش عرفه ارجع طبيعيه. ... نصيحتي ليك جرب ادوية للمعده زي نكسيوم 40قرص عالريق لمده اسبوعين ولو حسيت بالتحسن كمل اسبوعين تانيين بس تركيز اقل وابعج نفسك عن اي توتر وانشاء الله حالتك ترجع زي زمان واحسن
بس يا اختي انتي مصاب بجرثومة ف تسبب بالتهاب ف انا مو مصاب بجرثومة فهل أصيب بالتهاب بدون جرثومة؟

موضوع مغلق