المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > الملتقيات العامة > الملتقى العام

الملتقى العام لكل القضايا المتفرقة وسائر الموضوعات التي لا تندرج تحت أي من التصنيفات الموجودة

ممكن حد يسمعني ؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله مش عرفة ابدا موضوعي كيف لكن فعلا انا متضايقة وحاسة الارض ما عادت توسعنى مش عرفة اعمل ايه ولا الجؤ لمين , انا عرفة انى

قديم 26-10-2009, 08:35 AM   #1
معين الدمع
عضو

الصورة الرمزية معين الدمع
معين الدمع غير متواجد حالياً

ممكن حد يسمعني ؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله
مش عرفة ابدا موضوعي كيف لكن فعلا انا متضايقة وحاسة الارض ما عادت توسعنى مش عرفة اعمل ايه ولا الجؤ لمين , انا عرفة انى مليش حد غير ربنا بس كمان عايزة اتكلم مع حد عايزة حد يسمعنى ويدلنى للطريق الصح
انا نفسيتى تعبانة كتير ومش عرفة اركز لا لى دراستى ولا على حياتى وأما عن مشكلتي فهي مشكلة شخصية نفسية، فأحيانا أمر بحالات عصيبة من الاكتئاب النفسي واليأس؛ فأنا أشعر بعدم الأمان والثقة فيمن حولي؛ لدرجة أني لا أقول مشاكلي الخاصة لأحد حتى لصديقتي المقربة، وأحيانا تمر سنوات ولا أخبر أحد عن موقف حدث معي

انا اصغر بنت في البيت الى اخوات اكبر منى في البيت عشت انا واخويا الى اضغر منى بشي تلات سنين احلى حياة كنا مدليلن كتير بس بنفس الوقت كنا متفوقين جدا في الدراسة وفي الاخلاق وده الكل كان يحكيه علينا حتى الى بعاد مننا عشت طفولة حلوة وهادية كانت طموحاتى اكبر دايما من سنى بس تقريبا بس وصلت لسن 10سنة لقيت اهلى غيرو معاملتهم ليا ويقولو انت كبرتى وكدة هم فكرو ان الواحد كبر يعنى خلاص كل شي بينتزع منه الحنان والحب حتى لو كانو فعلا موجودين بس ما بتلاقي موجود فعلا, تلاقي بينك وبين نفسك متناقض اكيد هم ما بيكرهونى بس انا عايزة دليل
انا بطبيعتي هادية وكتومة من وانا صغيرة كتير, اخواتى الاكبر كانو متل ماما وبابا التنيين بس منكتش ملاقية سند من اى حد حتى من اخواتى البنات مكنش في حد يفهمنى ويعرف انا بشو حاسة مكنتش الاقي اى حد احكيلو
مو سهلة انك تحس حالك ما الك حد وانت بتكون بين الناس وخصوصى لما يكونوا الناس دول اهلك صعب كتير هيك موقف تحس كانك منهار انا هلا واعية بس مشكلتى بدات من وانا عمرى شي 10 سنين بس بتكابر انا كابرت كتير بس ما عدت قادرة
الوضع ده اثر كتير جدا على دراستى كل الناس كانت تلومنى وتقولى ما عندك غير دراستك كيف ما تقدرى تتفوقى بس ولا حدا كان حابب يعرف السبب ولا حدا قال ليش برغم ان مش طبيعتى انى ما اخد علامات كويسة وما بزعل كنت متعودة على التفوق ولما نزل مستوايا اثر علية اكتر لانى كان خارج عن سيطرتى انا بدى احقق طموحى بدى اعمل الى كان براسي بدى ادرس اكتر من ده وبدى احقق شي بحياتى
فقدت الثقة في جميع من حولي، ولم أعد أتحمل علاقتي الجافة بأسرتي
نفسي حد يدلنى على دكتور نفسي لانى ما بقدر اتحمل اكتر من الى بيصير انا حاولت احكى لكتير ناس لكن ولا حد فادنى الكل بيلومنى ويقولى كلام بحسو فوق الريح لازم لازم لازم ...... انا حابة احكى مع حد مختص لما احكى يفهمنى ويدينى الحل الصح
مش عرفة يمكن كترت كتير كلام ويا رب بس اكون قدرت اوصلكم الفكرة الى جواتى مشكلتى مالهاش يوم او يومين انا صار لى كتير بتعزب بس عايزة ارتاح من شي اسمو ماضى عايزة ابدا من جديد بدى احكى كل شي جواتى بس لازم لما اطلع هالشي ارتاح عن جد مش بس احكى افتح جروح لانى حاولت قبل كدة مع صحباتى بس كل ما بتذكر شغلات كتيرة مرت بحياتى اتعب اكتر يا ريت بس تكونو فهمتونى انا بدى حل صح اتمنى ما اكون تقلت عليكم
وشكرا كتير الكم
المصدر: نفساني

قديم 26-10-2009, 09:00 PM   #2
أمـيـر نفساني
عضو جديد

الصورة الرمزية أمـيـر نفساني
أمـيـر نفساني غير متواجد حالياً

الراحه والسعاده موجوده في الصلاه
ادعي ربك في صلاتك وابدا بتحسي بالفرق واذا لزم الامر زوري مركز مطمئنه

.......................

قديم 03-11-2009, 03:03 PM   #3
الفجر البعيد
الزوار

الصورة الرمزية الفجر البعيد

قلبي معس يالغاليه

قديم 03-11-2009, 09:42 PM   #4
خلجات نفس
عضو مميز جدا وفـعال

الصورة الرمزية خلجات نفس
خلجات نفس غير متواجد حالياً

غيري مجرى حيااتك التزمي الطااعه وتلذذي بالجوو لله واستغفري كثير ..واستعيني بالله اولا واخيرا ...واحكي لمامتك او إحدى إخواتك اللي بتحسين فيه ...واتكلمي واصرخي لا تجعلي قلبك حبيبتي مكمن للاحزاان ....الدعاء ...عليك به دااائما ....
ادعي ادعي اذكري ربك ...وادعيه ان يشرح صدرك ويزيل همك
ربي اشرح لي صدري ....
اتحصني بالاذكار ...اقرئ القران ..فالقران دليل الحيارى وهااادئ ...للقلوب وإذا شفتي نفسك لسع تعااني اعرضي نفسك على الطب النفسي ..مع اني ارى النجاة والراحه والطماانينه بالقرب من الله ..والسعاده كل السعاده في الهدي لطريقه
وفقك الله اخيه وازال همك وفرج عنك ...

نحن اخواااااتك ..وصديقااتك ..طمنينا عليك

دمتي طيبه ..منشرحة الصدر

قديم 04-11-2009, 01:39 AM   #5
صلاح سليم
نائب المشرف العام سابقا
عضو مجلس إداره دائم

الصورة الرمزية صلاح سليم
صلاح سليم غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

احذرى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! انت تتهاوى لاتستسلمى لافكارك
تحدى الواقع واستعينى بالله .....لا تنظرى للخلف حددى طموحك واسعى نحوه .........النجاح والتفوق هما طوق النجاة
ان لم تكونى تصلى فانفضى الشيطان من على كتفيك وتوضئى وصلى
وتقربى الى الله واذكرى الله كثيرا (ألا بذكر الله تطمئن القلوب)

قديم 04-11-2009, 07:43 AM   #6
أم عبدالله
عضومجلس إدارة في نفساني

الصورة الرمزية أم عبدالله
أم عبدالله غير متواجد حالياً

اهلا وسهلا بك معنا في اسرتنا الكبيره اسرة نفساني ..

ما ذكرتيه سابقا افكار فتاة مراهقه اكثر الفتيات تراودها هذه الافكار ..الفتاة تطلب شي ,,ومن حولها اهتماماتهم شي اخر بعيد ,,فتشعر انهم تغيروا وما صاروا يحبوها وهذه كلها افكار فقط .. وليست عندك انت فقط

اهلك واخواتك بيحبوك وحريصين عليك وعلى مصلحتك لكن تعبيراتهم تختلف عن مرادك منهم لذالك اياك والعزله او الابتعاد عنهم شاركيهم في في كل شي احرصي على التحدث الدائم معهم ..

اياك ان تبتعدي فتزدادي اكتئاب ويكبر معاك ,, الاكتئاب بسبب الانعزال والوحده ..

لست الملامه ولا اهلك ولكنها هي مرحله عمريه استغليها بما ينفع عندك طاقه وحيويه استنفذيها بمشاركة مع اهلك واخواتك ..

اسأل الله ان يكون خير عون وسند لك ..ونحن هنا اخوتك واخواتك متى ما احببتي ان تفضفضي عما في نفسك فكلنا اذان صاغيه ..

اسعد الله قلبك وعمره بالطاعه ..