المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

قديم 19-12-2017, 07:50 PM   #31
زهره الالام
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية زهره الالام
زهره الالام غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوثـر مشاهدة المشاركة
وانا موضوع الاحلام هذا حدث ولاحرج...ولأني سبق وحلمت ببعض الأمور وتحققت صرت ارتعب من احلامي عن الموت لان عقلي بيقول كيف الحلم الفلاني تحقق ممكن يتحقق هذا ايضا...
كيف جاك وسواس الموت اول مرة؟ وهل تاخدين علاج
انا اول الوسواس كنت احلم كثير جدا بس بعدين طنشتها وقلت اكيد من الوسواس لان كل الموسوسين بيحلمو كده بس مش عارفة ليه من اسبوع كده اتذكرت حلمين واحد حلمته يمكن من 8 سنين وواحد من 5 سنين واتحققو تاني يوم الحلم علي طول بس ما كانو رموز اتحقق بالظبط مثل ما حلمت بيهم فتفت وقلت اني حلمت احلام واتحققت يمكن الاحلام اللي بحلمها حاليا تتحقق
واحيانا اقول يمكن كل شخص يتحققلو حلم مثلا لكن مش شرط كل احلامه تتحقق
الله يسترها

قديم 19-12-2017, 08:09 PM   #32
رهايف
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية رهايف
رهايف غير متواجد حالياً

اقتباس:
وانا موضوع الاحلام هذا حدث ولاحرج...ولأني سبق وحلمت ببعض الأمور وتحققت صرت ارتعب من احلامي عن الموت لان عقلي بيقول كيف الحلم الفلاني تحقق ممكن يتحقق هذا ايضا...
كيف جاك وسواس الموت اول مرة؟ وهل تاخدين علاج

بعد وفاة ابوي على طول من رابع يوم من وفاته صرت اخاف واوسوس واحلام عن الاموات ورموز كنت زمان اسمع انها دلاله عن الموت فصرت احلم احلام تكون فيها بعض الاحيان هذي الرموز واشياء كثيره تعبت نفسيتي بشكل كبير صرت عصبيه ومتوتره واعصابي مشدوده طول الوقت وطول الوقت افكار وتخيلات وتحليل لكل شي يصير حولي ويالله لو سمعت انه احد مات على طول خفقان في قلبي ورجفه واحس جسمي بارد وتشتت وما ابغى اجلس في المكان اللي انا فيه واحس خلاص بيغمى علي وريقي ناشف وشد في معدتي والاحلام كنت احلم في نفسي تحولت احلامي لبناتي صرت احلم فيهم واقوم من نومي خايفه حتى لو الحلم عادي الله يشفينا يارب

قديم 20-12-2017, 05:32 AM   #33
اللهم اشفينا
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية اللهم اشفينا
اللهم اشفينا غير متواجد حالياً

اقتباس:
حبيبتي هوني عليك وبعيد الشر عنك،
انا فاهماك وحاسة بالامك ومعاناتك لاني مثلك ولكن لابد من الصبر والقوة مهما مرينا بلحظات ضعف الواحد لازم يوقف على رجليه كل مرة وميستسلمش ابدا لان هدف الوسواس الاستسلام واحنا معندناش حد يستسلم لابد ان نحارب ونجاهد الى ان يرفع عنا الله البلاء وهو قادر على ذلك،
التعب عادي حبيبتي انا نفس الشيء تجيني فترات اتعب بشكل لا يوصف اكون منهارة وضايعة بشكل رهيب لكن الشكوى لله، هذا قدرنا ولله الحمد على كل شيء،
عارفة؟ انا كنت امس تعبانة جدا، والف فكرة تتصارع بعقلي واحسست اني بختنق فعلا والوساوس من كل جانب لدرجة اني مقدرتش انام بالليل نمت متأخرة جدا ومصحيتش الا على 11 وبصعوبة كاني اهرب من معاناتي وبعد الغذاء متتخيليش الصراع اللي كنت فيه مع نفسي حتى اخرج واغير جو، مرضيتش ابدا اخرج وفضلت ان انعزل عن العالم وبكمية صراع رهيب قدرت اقنع نفسي ان جلوسي حيعقد حالتي اكثر واني لازم اخرج شوية اغير افكاري وفعلا بعد معاناة لبست بصعوبة وخرجت رحت للجيم قعدت ساعة ونص تقريبا جاهدت فيها نفسي وحاولت ماافكر ابد في وساوسي عملت رياضة ورجعت وبصراحة بعدها حسيت ولله الحمد ان حالتي تحسنت، حسيت ان المود بقا احسن حتى اني دخلت المطبخ سويت عشاء واتفرجت شوية مع العلم اني لما بكون منهارة وفقمة يأسي حتى هذي الامور البسيطة مابعرف اعملها بقعد في غرفتي منهارة وبسسسسسس...لكن انا قررت ان لا استسلم ابدا مرة اخرى اتمنى يكون كلامي شجعك شوية وتحاولي تعملي اي شي ممكن يقلص من معاناتك ولو شوية اعملي حاجة ممتعة وركزي فيها وانضمي لي لنحاول ان نهزم هاته الوساوس اللعينة...الله يشفينا ياربي
وماتنسيش انا كلي اذان صاغية ممكن تحكي كل ماتحسين وتشعرين به وان شاء الله خير
تسسسسسسلمممي ياااعمممري وفعلا كلامك شجعني المشكلة مافيا اجلس احكي واكتب اش فيا والله طفشاانه ولا لي خلق شي اكتئاب وبس

يعني انتي لمن تكوني في قمة يئسك تكوني في غرفتك وبس؟ ولا تقدري تعملي اقل حاجة حتى بس انك تآكلي مافيكي مو صح؟

قديم 21-12-2017, 02:19 AM   #34
كوثـر
عضو نشط

الصورة الرمزية كوثـر
كوثـر غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهره الالام مشاهدة المشاركة
انا اول الوسواس كنت احلم كثير جدا بس بعدين طنشتها وقلت اكيد من الوسواس لان كل الموسوسين بيحلمو كده بس مش عارفة ليه من اسبوع كده اتذكرت حلمين واحد حلمته يمكن من 8 سنين وواحد من 5 سنين واتحققو تاني يوم الحلم علي طول بس ما كانو رموز اتحقق بالظبط مثل ما حلمت بيهم فتفت وقلت اني حلمت احلام واتحققت يمكن الاحلام اللي بحلمها حاليا تتحقق
واحيانا اقول يمكن كل شخص يتحققلو حلم مثلا لكن مش شرط كل احلامه تتحقق
الله يسترها
امين يارب ان شاء الله خير احنا بس لازم مانجنن انفسنا بالتفكير فامور ماهي واقعية...
انا الصراحة بفكر حاليا اقرأ لفرويد عن الاحلام حتى فهم هذا الموضوع من منظور العلم وعلم النفس لأن التركيز على التجارب الانسانية لوحدها مش كافي لكن احنا الموسوسين بنعمم حالة وحدة على كل الحالات ونقول مادام فلان حلم واتحقق حلمه ومادمت انا حلمت مرة وحصل اللي حلمت فيه فهذا يعني ان كل الاحلام بتتحقق وهذا غلط طبعا لكن مييييين رح يقنعنا بس

قديم 21-12-2017, 02:30 AM   #35
كوثـر
عضو نشط

الصورة الرمزية كوثـر
كوثـر غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رهايف مشاهدة المشاركة
بعد وفاة ابوي على طول من رابع يوم من وفاته صرت اخاف واوسوس واحلام عن الاموات ورموز كنت زمان اسمع انها دلاله عن الموت فصرت احلم احلام تكون فيها بعض الاحيان هذي الرموز واشياء كثيره تعبت نفسيتي بشكل كبير صرت عصبيه ومتوتره واعصابي مشدوده طول الوقت وطول الوقت افكار وتخيلات وتحليل لكل شي يصير حولي ويالله لو سمعت انه احد مات على طول خفقان في قلبي ورجفه واحس جسمي بارد وتشتت وما ابغى اجلس في المكان اللي انا فيه واحس خلاص بيغمى علي وريقي ناشف وشد في معدتي والاحلام كنت احلم في نفسي تحولت احلامي لبناتي صرت احلم فيهم واقوم من نومي خايفه حتى لو الحلم عادي الله يشفينا يارب
امين يارب
انا لو بس فتحت التلفزيون على لقطة فيها كلمة موت، او رميت بصري على كتاب اوجريدة وشفت خبر وفاة ولا اي شيء عن الموت بقول خلااااااااااااااااااااااص هذي اشارة، واتخيلي مرة وحدة قريبت صار لنا مدة ماالتقينا ولا تكلمنا ففي يوم كنت فيه بسافر وطبعا قلق السفر هذا موضوع ثاااااني..المهم وانا بستعد الا والاقيها تتصل بي بعد ماتكلمنا شوي قالت لي اشتقت لك واليوم بالذات لقيت نفسي محتاجة اسمع فيه صوتك بشكل غرييييييييب، انا هنا اتجمدت فمكاني وصدقيني تقريبا ما قدرت استوعب اي كلام من اللي قالته بعد ها الجملة لاني خلاص كنت فعالم ثاني، وفكرت الغي السفر لكن كان سفر مهم فكنت مرعوبة جدا جدا وقلت خلاص مادامت قالت وحست هيك الا وهي اخر مرة حتسمع فيها صوتي يعني بموت في هذا السفر واشتغلت الافكار طبعا عملت مسلسل هندي فخيالي...نسأل الله الشفاء

قديم 21-12-2017, 02:33 AM   #36
كوثـر
عضو نشط

الصورة الرمزية كوثـر
كوثـر غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اللهم اشفينا مشاهدة المشاركة
تسسسسسسلمممي ياااعمممري وفعلا كلامك شجعني المشكلة مافيا اجلس احكي واكتب اش فيا والله طفشاانه ولا لي خلق شي اكتئاب وبس

يعني انتي لمن تكوني في قمة يئسك تكوني في غرفتك وبس؟ ولا تقدري تعملي اقل حاجة حتى بس انك تآكلي مافيكي مو صح؟
ايه تماما لما بكون يائسة ببقى فغرفتي احيانا نايمة او بس مستلقية وماعندي رغبة لا في الحديث مع احد ولا الخروج ولا الاكل ولا أي شيء، بمسك الجوال او اللابتوب او اتغطى واعمل نفسي نايمة ...الحمد لله على كل حال
لكن ذا مش بيستمر طول الوقت يعني هي فترات وبس الله يشفينا

قديم 21-12-2017, 09:43 PM   #37
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ام محمد الحكيم
ام محمد الحكيم غير متواجد حالياً

اقتباس:
امين يارب
انا لو بس فتحت التلفزيون على لقطة فيها كلمة موت، او رميت بصري على كتاب اوجريدة وشفت خبر وفاة ولا اي شيء عن الموت بقول خلااااااااااااااااااااااص هذي اشارة، واتخيلي مرة وحدة قريبت صار لنا مدة ماالتقينا ولا تكلمنا ففي يوم كنت فيه بسافر وطبعا قلق السفر هذا موضوع ثاااااني..المهم وانا بستعد الا والاقيها تتصل بي بعد ماتكلمنا شوي قالت لي اشتقت لك واليوم بالذات لقيت نفسي محتاجة اسمع فيه صوتك بشكل غرييييييييب، انا هنا اتجمدت فمكاني وصدقيني تقريبا ما قدرت استوعب اي كلام من اللي قالته بعد ها الجملة لاني خلاص كنت فعالم ثاني، وفكرت الغي السفر لكن كان سفر مهم فكنت مرعوبة جدا جدا وقلت خلاص مادامت قالت وحست هيك الا وهي اخر مرة حتسمع فيها صوتي يعني بموت في هذا السفر واشتغلت الافكار طبعا عملت مسلسل هندي فخيالي...نسأل الله الشفاء
فعلا أحسنتي يا كوثر شرحتي نفس المخاوف والأفكار بلضبط وخصوصااااااا وقت السفر تخيلااااات

قديم 26-12-2017, 04:02 AM   #38
يا الله يا الله
عضو فعال

الصورة الرمزية يا الله يا الله
يا الله يا الله غير متواجد حالياً

فكرة جميلة ان شاء الله - الله يشفينا

قديم 26-12-2017, 10:16 PM   #39
أمنيات من القلب
عضو نشط

الصورة الرمزية أمنيات من القلب
أمنيات من القلب غير متواجد حالياً

أنا مثلكم في البداية عانيت من وسواس الموت و الأحلام و قرب الأجل و دلوقتي وسواس المرض و الأخت أم عبد الحكيم كانت متابعاني و عارفة حالتي ساعدوني عشان أنا منهارة

قديم 26-12-2017, 10:18 PM   #40
أمنيات من القلب
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام محمد الحكيم مشاهدة المشاركة
فعلا أحسنتي يا كوثر شرحتي نفس المخاوف والأفكار بلضبط وخصوصااااااا وقت السفر تخيلااااات
أنا دلوقتي بعاني من وسواس المرض مو عارفة إن كان وسواس أو حقيقة و موضوع الغدة اللي تحت ودني اليمنى تاعباني جدا ساعديني الموضوع طبيعي و لا لا ؟

قديم 26-12-2017, 11:36 PM   #41
زهره الالام
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمنيات من القلب مشاهدة المشاركة
أنا دلوقتي بعاني من وسواس المرض مو عارفة إن كان وسواس أو حقيقة و موضوع الغدة اللي تحت ودني اليمنى تاعباني جدا ساعديني الموضوع طبيعي و لا لا ؟
انا كمان زيك بعد وسواس الموت حالياً معاه وسواس المرض
انتي اقطعي الشك باليقين وروحي اكشفي

قديم 27-12-2017, 12:02 AM   #42
أمنيات من القلب
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهره الالام مشاهدة المشاركة
انا كمان زيك بعد وسواس الموت حالياً معاه وسواس المرض
انتي اقطعي الشك باليقين وروحي اكشفي
مش عايزة اروح أكشف بحاول أقنع نفسي إنو الموضوع عادي عشان أنا أصلا مبحبش أروح للدكاترة و حاسة إني لو دخلت في دوامت الدكاترة مش هعرف أخرج منها

قديم 27-12-2017, 01:36 AM   #43
زهره الالام
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمنيات من القلب مشاهدة المشاركة
مش عايزة اروح أكشف بحاول أقنع نفسي إنو الموضوع عادي عشان أنا أصلا مبحبش أروح للدكاترة و حاسة إني لو دخلت في دوامت الدكاترة مش هعرف أخرج منها
انا زيك مش بحب اروح للدكاتره وبروح بعد مده بس احيانا اقول طيب افرض ده مش وسواس وحقيقي لان مش معقول هنعيش عمرنا كله نقول وسواس وربنا يشفينا

قديم 30-12-2017, 08:31 PM   #44
ليا محبت الامل
عضو جديد

الصورة الرمزية ليا محبت الامل
ليا محبت الامل غير متواجد حالياً

اهلا انا ايضا اعاني من هدا الوسواس مند 6 اشهر و مند قليل احسسست بالم في صدري الم شديد ارتعبت كثير مازال هدا الالم الان هل هناك من يعاني منه انل جد مرتعبة

قديم 30-12-2017, 10:43 PM   #45
بَحة حزنْ
عضو نشط

الصورة الرمزية بَحة حزنْ
بَحة حزنْ غير متواجد حالياً

كيف نتجاهل الاحلام حلمي واضح وخايفه احس بهبوط من التفكير ساعدوني لان قد قريت تفسيره قبل المشكله اني وقت حلمت فيه بعد ماكنت بخير ولا افكر بشي بعد التحسن