المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

قديم 02-12-2013, 06:19 PM   #46
اميره الليثى
عضو

الصورة الرمزية اميره الليثى
اميره الليثى غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لا اله إلا الله مشاهدة المشاركة
أميره الليثى ؛ تعالي نبدأ سوا وتكتبين يومياتك واكتبها .
الله يشفيني ان شاء الله :(.
اوك انا معاكى يوم بيوم نكتب هنا كل حد فينا حس بايه ونحاول سوا يمكن مع بعض نقدر نغلبه ويمكن تواصلنا سوا يشغل تفكيرنا واخوانا كمان الموجدين اللى ليهم تجربه يساعدونا

قديم 02-12-2013, 06:42 PM   #47
لا اله إلا الله
عضو نشط

الصورة الرمزية لا اله إلا الله
لا اله إلا الله غير متواجد حالياً

انتي قلتي ان اعراضك مثل اعراضي ؛ قولي لي كيف بدأت معك هذه القصه ؟.

قديم 02-12-2013, 06:50 PM   #48
اميره الليثى
عضو

[QUOTE=اميره الليثى;918039]انا بنت 25 سنه وشخصيه ضحوكه ومتفاءله جدا .. ايوه كنت بخاف من الموت وبخاف على اهلى منه بس مكنش بهستريا كنت عاديه زى اى حد وبعدين فى سنه واحده فقدت 2 من اصحابى هما كانوا تعبانين بس موتهم كان سريع ومفاجىء . زعلت عليهم جدا بي تعايشت مع الحادث وكنت دايما احس ان ربنا عايز يوصلى رساله بس لغايه دلوقتى كنت طبيعيه لكن من شهرين كنت فى تاكسى وحسيت نفسى مخنوقه اووى وبالغصه فى حلقى وحسيت انى هموت ساعتها بس حاولت افكر فى شىء تانى وتجاوزتها وبعدين من اقل من شهر اتكررت عليا تانى وكنت فى وقتها بسمع قران فى تاكسى برضه ومعايا صديقتى حسيت انى مش قادره وانى لو فضلت فى التاكسى وكملت سماع القران هموت وفعلا نزلت منه ورغم خوفى انى اسمع اول منزلت فضلت اقرا انا وصاحبتى كل الايات اللى انا حفظها بس كنت هموت من الرعب وحسه انى هموت فى اللحظه دى وان خلاص لامفر مش عارفه ليه اول مسمعت القران رغم انى بصلى وبصوم وبقرا قران عادى ويومها رجعت حكيت اللى حصل فى البيت حسيت لما حكيت انهم خافوا عليا وعاملونى معامله خاصه شويه وده زود قلقى وكبر الحوار فدماغى وخلاه احساس مش وسواس ومن اليوم ده وانا مصابه بخوف شديد وقلبى بيرجف جوايا وطول الوقت بفكر فى الموت واصحابى اللى ماتوا وكل الميتين اللى قبلونى فى حياتى وطول الوقت بحس انى هموت دلوقتى وانتظار امر من حدوثه فقررت انى اعمل فحص للقلب والحمدلله طلع سليم دقات قلبى بس اللى كانت عليا شويه من الخوف اللى وبعد مطمنت انى مفيش فيه اى حاجه عضويه قررت اخد مهدىء وسمعت عن سبرالكس وسالت عليه دكتور قريبى قلى اخده لان ملوش اثار جانبيه الا بالمدى الطويل وبداته فعلا اول مستخدمته تعبنى بزياده وتعب معدتى بس قررت انى اكمل واستمريت عليه حبيه كل يوم لغايه مخلصت اول شريط اى نعم حاله الهلع مجتليش تانى بس لسه القلق والخوف والفكره الوسواسيه جوايا وبقى عندى ارق طول الليل وانام فى النهار وكوابيس كتير وحشه ومبقاش ليا نفس اعمل اي حاجه حتى مبقتش عايزه اروح شغلى ودايما بخاف وانا بصلى وبحس انى هموت وانا بصلى رغم انى بقول لنفس هوه حد يطول موته زى دى واخاف اقرا او اسمع قران بحس انى لو عملت كده هموت بس ارجع اضغط على نفسى عشان مغضبش ربنا وبحس انو لو عملت اى حاجه حلوه او ساعدت ممتى او كلت او شربت ان هموت ياريت تساعدونى وتقولولى ايه حصلى خلانى ابقى كده انا قريت مواضيع مشابهه وارتحت لما لقيت ناس زى وابتديت اقول لنفسى وسواس بس يرجع الخوف واقول احساس مع ان اصلا محدش يعرف معاده امتى وانا كنت شخصيه عاقله جدا ومتفاءله اوى والضحكه مبتفراقنيش وشخصيه اجتماعيه جدا واتخرجت من كليه طب وفى سنه امتياز يعنى مفيش اى ضغط عليا من مذاكره ولا اهل بالعكس اهل طيبين وواقفين جمبى يمكن كان عليا ضغوط زمان بس المفروض دلوقتى انا ابقى مرتاحه بجد مش فاهمه ايه اللى حصلى

قديم 02-12-2013, 06:52 PM   #49
اميره الليثى
عضو

معلش طويله شويه بس انا جبتلك القصه كوبى باست من المشاركه بتاعتى

قديم 03-12-2013, 03:54 PM   #50
لا اله إلا الله
عضو نشط

الصورة الرمزية لا اله إلا الله
لا اله إلا الله غير متواجد حالياً

الله يشفيك يارب .
حاولي تشغلين نفسك ، انا ما اعرف بهذا الموضوع
ان شاء الله أخوي خبزه تحت المطر يساعدك .

قديم 03-12-2013, 04:00 PM   #51
خبز تحت المطر
( عضو دائم ولديه حصانه )
إخوتي في سوريا.. سامحوني

الصورة الرمزية خبز تحت المطر
خبز تحت المطر غير متواجد حالياً

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

أختي أميرة الليثي.... حالتك مثل حالة أختنا لا اله الا الله... من الحالات البسيطة التي مر فيها وسواس الموت على الشخص مرور الكرام.. شخصيتك و بيئتك.. بنيتك النفسية متينة.. جادة.. قوية و أتصور أن لديكي حياة إجتماعية متوازنة.. أنتي تمتلكين كل ما هو مناسب لمقاومة وسواس الموت و الانتصار عليه بسهولة متناهية.. في هذه الفترة بالذات.. تعلمي أن تتعلقي بالشئ البسيط أو الرتيب ... لن يطول الوقت حتى يذهب تركيز الفكرة.. الدماغ في حالة وسواس الوت يحتاج للغسل.. لشطف ما علق فيه .. و لا يكفي الغسل.. لا بد من محاولة استبدال الأفكار.... أنا و مع ضعفي و انعزالي .. ذهب عني وسواس الموت و لن يعود.. هو زائل لا محالة لأنه عكس تلك الغريزة القوية التي فينا و هي غريزة البقاء

قديم 03-12-2013, 05:53 PM   #52
اميره الليثى
عضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لا اله إلا الله مشاهدة المشاركة
الله يشفيك يارب .
حاولي تشغلين نفسك ، انا ما اعرف بهذا الموضوع
ان شاء الله أخوي خبزه تحت المطر يساعدك .
بحاول اشغل نفسى وربنا المعين وربنا يشفينا جميعا ويشفى كل مريض

قديم 03-12-2013, 06:12 PM   #53
اميره الليثى
عضو

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خبز تحت المطر مشاهدة المشاركة
أختي أميرة الليثي.... حالتك مثل حالة أختنا لا اله الا الله... من الحالات البسيطة التي مر فيها وسواس الموت على الشخص مرور الكرام.. شخصيتك و بيئتك.. بنيتك النفسية متينة.. جادة.. قوية و أتصور أن لديكي حياة إجتماعية متوازنة.. أنتي تمتلكين كل ما هو مناسب لمقاومة وسواس الموت و الانتصار عليه بسهولة متناهية.. في هذه الفترة بالذات.. تعلمي أن تتعلقي بالشئ البسيط أو الرتيب ... لن يطول الوقت حتى يذهب تركيز الفكرة.. الدماغ في حالة وسواس الوت يحتاج للغسل.. لشطف ما علق فيه .. و لا يكفي الغسل.. لا بد من محاولة استبدال الأفكار.... أنا و مع ضعفي و انعزالي .. ذهب عني وسواس الموت و لن يعود.. هو زائل لا محالة لأنه عكس تلك الغريزة القوية التي فينا و هي غريزة البقاء
اخى خبز تحت المطر بشكرك على اهتمامك وردك وبحاول والله ان اشغل نفسى باى حاجه بتفرج على برامج طبخ او افلام كرتون والعب مع بنت اخويا المهم ان اى شىء يشغل تفكيرى بس الوسواس بيجى يروادنى فجاءه ويشتتنى تانى .. مثلا امبارح كان اول يوم اضحك من قلبى من فتره بس فجاءه جه فى تفكيرى انى هموت والهم ركبنى تانى وخلانى مش عارفه انسجم مع اللى حوليا .. كمان مثلا صحيت انهارده لقيت نفسى كويسه وعندى احساس حلو بالحياه فجاءه لقيت نفسى فكرت وخايفه يرودنى الوسواس تانى وفعلا رودنى شويه بس بحاول اشغل نفسى عنه واتكلم مع اهلى او اعمل اى حاجه .. وكمان انا باخد سيبرالكس من نفسى ومش بوصف طبيب حاسه انه ريحنى بس مضيقه انى وصلت لكده وخايفه انى افضل اخده طول عمرى .. اتمنى انى ابقى قويه فعلا واهزم الوسواس وانسى كل اللى حصل وربنا يعوضنى بايام حلوه جايه انسى بيها مر ايام مضت .. ومن تانى اشكر اخى لتجاوبك معى وكلامك اللى خلانى احس بالقوه والتفاول وانى هقدر اغلب وسواسى والله هونت عليا .. وانا معاك اذا احتجت ان تفضض عن حالك :)

قديم 03-12-2013, 06:30 PM   #54
خبز تحت المطر
( عضو دائم ولديه حصانه )
إخوتي في سوريا.. سامحوني

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميره الليثى مشاهدة المشاركة
اخى خبز تحت المطر بشكرك على اهتمامك وردك وبحاول والله ان اشغل نفسى باى حاجه بتفرج على برامج طبخ او افلام كرتون والعب مع بنت اخويا المهم ان اى شىء يشغل تفكيرى بس الوسواس بيجى يروادنى فجاءه ويشتتنى تانى .. مثلا امبارح كان اول يوم اضحك من قلبى من فتره بس فجاءه جه فى تفكيرى انى هموت والهم ركبنى تانى وخلانى مش عارفه انسجم مع اللى حوليا .. كمان مثلا صحيت انهارده لقيت نفسى كويسه وعندى احساس حلو بالحياه فجاءه لقيت نفسى فكرت وخايفه يرودنى الوسواس تانى وفعلا رودنى شويه بس بحاول اشغل نفسى عنه واتكلم مع اهلى او اعمل اى حاجه .. وكمان انا باخد سيبرالكس من نفسى ومش بوصف طبيب حاسه انه ريحنى بس مضيقه انى وصلت لكده وخايفه انى افضل اخده طول عمرى .. اتمنى انى ابقى قويه فعلا واهزم الوسواس وانسى كل اللى حصل وربنا يعوضنى بايام حلوه جايه انسى بيها مر ايام مضت .. ومن تانى اشكر اخى لتجاوبك معى وكلامك اللى خلانى احس بالقوه والتفاول وانى هقدر اغلب وسواسى والله هونت عليا .. وانا معاك اذا احتجت ان تفضض عن حالك :)
أختي الكريمة.... ما دام ضحكتي من قلبك.. اذا في فترة قياسية تحسنت الأمور..... صحيتي ووجدتي نفسك في حال جيد..... هههههههه .. أنا انتظرت 5 سنوات لكي أشعر بنصف هذا الشعور... اذا اموركي في تحسن.. السيبراليكس لم اجربه بصراحة.. و لن اتحدث عن شئ لا اعرفه.. لكن ما اعرفه و لدي يقين كبير فيه .. أنكي أختي الكريمة .. تسيرين بسرعة نحو الانتهاء من هذا الطارئ المؤلم الذي جاء إلى حياتك.. وسواس الموت لديكم بسيط اختي الكريمة.. اللهم لا حسد :) بسيط ما دام في فترة شهر او شهرين او حتى اربعة تصلون لمرحلة الضحك من القلب و القدرة على الانشغال و لو لساعة . فهذا انجاز كبييييييييييييييييييير .. الفكرة سوف تأتي .. كلما شعرتي بتركيز الفكرة.. حاولي طردها.. سوف تزول.. صدقيني .. هذا كله سوف يصير ذكريات

قديم 03-12-2013, 06:57 PM   #55
اميره الليثى
عضو

ki8ds4
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خبز تحت المطر مشاهدة المشاركة
أختي الكريمة.... ما دام ضحكتي من قلبك.. اذا في فترة قياسية تحسنت الأمور..... صحيتي ووجدتي نفسك في حال جيد..... هههههههه .. أنا انتظرت 5 سنوات لكي أشعر بنصف هذا الشعور... اذا اموركي في تحسن.. السيبراليكس لم اجربه بصراحة.. و لن اتحدث عن شئ لا اعرفه.. لكن ما اعرفه و لدي يقين كبير فيه .. أنكي أختي الكريمة .. تسيرين بسرعة نحو الانتهاء من هذا الطارئ المؤلم الذي جاء إلى حياتك.. وسواس الموت لديكم بسيط اختي الكريمة.. اللهم لا حسد :) بسيط ما دام في فترة شهر او شهرين او حتى اربعة تصلون لمرحلة الضحك من القلب و القدرة على الانشغال و لو لساعة . فهذا انجاز كبييييييييييييييييييير .. الفكرة سوف تأتي .. كلما شعرتي بتركيز الفكرة.. حاولي طردها.. سوف تزول.. صدقيني .. هذا كله سوف يصير ذكريات
ياريت بجد اخلص من الكابوس اللى عشته ده .. بحاول لما الفكره تسيطر عليا اشغل نفسى واطردها من جوايا بس فيه اوقات مبقدرش وببقى على وشك الانهيار واوقات بلاقى نفسى قويه وقادره اهزمها . عارف طول مبحس انه وسواس ببقى قويه لكن لو جت الفكره على انها احساس بنهار .. كمان ليه بخاف من سماع الاذان احيانا وجوا الشتا بقى بيرعبنى مع انى كنت بحبه جدا ولما بسمع القران بصوت عالى وفجاه بخاف برضوا .. بحاول انى اسيطر على نفسى ومخفش ويمكن بجد بقيت احسن عن الاول شويه .. يارب نشفى جميعا وتبقى ذكريات نضحك عليها لما نفتكرها .

قديم 03-12-2013, 07:05 PM   #56
خبز تحت المطر
( عضو دائم ولديه حصانه )
إخوتي في سوريا.. سامحوني

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

كل ما ذكرتي أختي الكريمة هي أعراض كلاسيكية تتكرر لدى جميع موسوسي وسواس الموت... المهم في كل ما قلتيه و ما يجب ملاحظته هنا هو أن الفكرة تذهب.. ما دامت تذهب.. ما دامت و لو للحظات قليلة .. تذهب.. فهي فكرة صغيرة بسيطة لن تتطور لتصبح موجة عاتية ... سبب ذلك اختي الكريمة حسب رأيي هو في بيئتك و شخصيتك.. وسواس الموت يقتلع الضعيف من جذوره.. كما حصل معي.. و في النهاية ذهب.. في حالتك اختي يبدوا انكي انسانة قوية متوازنة .. في بيئة اجتماعية .. كذلك.. دراستك.. الطب لا يدرسه شخص ضعيف .. في داخلك بذرة قوة.. و بنيتك النفسية متينة جدا و لهذا .. مر وسواس الموت عليكي مرور الكرام.. لن يلبث تركيز الفكرة ان يزول و كلما اشغلتي نفسك.. كلما تضائلت الفكرة حتى تصل لوقت تتلاشى فيه تماما... مبارك.. أزمة و عدت

قديم 03-12-2013, 07:12 PM   #57
خبز تحت المطر
( عضو دائم ولديه حصانه )
إخوتي في سوريا.. سامحوني

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

أختي الكريمة.. كنت طفلا في سن ال 17 عاما عندما عصفت بي موجات وسواس الموت العاتية.. كنت طفلا.. في سن ال 17 عاما يبدأ الإنسان باكتشاف العالم الحقيقي... لكنني لأسباب أسرية .. كنت في عمر عقلي لا يتجاوز ال 10 سنوات.. كنت ضعيفا كرضيع.. عندما عصف الوسواس بكياني.. لم يكن عندي أي معين يعينني .. فاسرتي كبيرة.. و ابواي جاهلان.. و لم يكن احد فاضي لأحد.. كلنا منعزلون و كلنا موسوسون.. لذلك.. صرعني الوسواس بالضربة الفنية القاضية كما يقولون.. خسرت من دنياي الكثير.. و في النهاية.. في النهاية...... ذهب.. غير مأسوفا عليه.. في حالتكي انتي الوضع مختلف.. من دخل محاضرات التشريح.. من له اسرة مترابطة.. من يمتلك دماغا يخوله لدراسة الطب.. سوف لن يستمر معه الوسواس كما حصل معي.. و اكرر .. في النهاية ذهب

قديم 03-12-2013, 07:49 PM   #58
اميره الليثى
عضو

تصدق اللى بستغربله فعلا انى حضرت محاضرات التشريح وعادى متاثرتش ولا خفت بس عارف ليه لانى كنت بخدع نفسى واضحك عليها واقول دول مش بحق حقيقى ودول مش ميتين اصلا عشان مخفش .. كنت قويه وبقدر اسيطر على تفكيرى حتى لو بالضحك عليه .. بس انا من صغرى بخاف من الموت وبخاف اوى انى افقد حد من اهلى لدرجه كنت براقب احيانا نفسهم وهما نايمين بس عمرى مخفت انا اللى اموت بالعكس كنت بدعى انى اموت قبلهم ولكن بعد ما اصحابى توافهم الله خفت واتاثرت بيهم اوى وبقى اتخيل ازاى سبناهم وحياتهم فى القبر وبقوا لوحدهم تقريبا انى اتصدمت وكنت محتاجه علاج نفسى فى الوقت ده كنت محتاجه احكى كل الى وايا واعيط بدل مكتمت فى نفسى وخوفتها وعقدتها .. اتمنى من الله انى اعدى الازمه وانسى الفتره دى .. وان شاء الله هحاول انسى الفكره دى واشغل نفسى عنها وربنا يطول فى اعمارنا فى طاعته قادر يا كريم .. بس يالله اخى انت جالك الوسواس من عمر 17 صغير اوى على كده واستمرمعاك اد ايه ؟؟ انا شايفه من كلامك ان حالتك كانت قويه بس ليه بتقول على نفسك ضعيف حتى لو طول معاك فانت هزمته فى الاخر .. يعنى برضه قدرت تهزمه وكنت اقوى منه كمان انت كنت لوحدك والجو الى حواليك مش كان مساعدك وكمان عدم وعيك والدك ووالدتك بحالتك هوه اللى صعب عليك الامور .. فالتمس لنفسك العذر على طول مده مرضك وربنا يزيد فى عمرك فى طاعه الله وتعوض كل اللى فاتك وتعيش حياتك اللى ضيعهالك الوسواس :)

قديم 03-12-2013, 07:54 PM   #59
خبز تحت المطر
( عضو دائم ولديه حصانه )
إخوتي في سوريا.. سامحوني

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

مشكورة أختي في الله.. نفس الأسئلة التي كانت تشغل تفكيري و مراقبة نفس إخوتي و كيف قضا فلان و فلان أول ليلة بعد أن وضعوا البلاطات و تركوه .... كل هذه أعراض و أفكار مررت بها.. أختي الكريمة سؤال سهل لكنه مهم ... هل ترغبين بإكمال دراستك ؟

قديم 03-12-2013, 08:14 PM   #60
اميره الليثى
عضو

انا اتخرجت السنه دى بالفعل وفى سنه الامتياز دلوقتى .. نفسى ابقى دكتوره ناجحه واساعد الناس اد ايه لما بيدعولى برتاح وببقى مبسوطه .. بس بعد الوسواس مجانى رحت شغلى وكنت واقفه فى الاستقبال وطبعا الحلات اللى جايه كانت تقطع القلب وترتنى بزياده واضطريت اسيب المكان ومن يومها مرحتش الا مره كمان وقعدت فى العيادات وبعدت عن اماكن الوفيات والقلق وخدت اجازه والمفروض ارجع من يوم الخميس ان شاء الله

الكلمات الدلالية (Tags)
جهاز