المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الرهاب

ملتقى أصحاب الرهاب هل تعاني من الرهاب ...؟ لست وحدك في ذلك!...

الى الدكتور مصطفى

السلام عليكم دكتور مصطفى انا عندى هلع من 7 سنوات قبل ما اتجوز ب 3 شهور جالى اكتئاب شديد وخوف من الموت وسواس مرض ووسواس كل الاشكال وكان يجينى

قديم 14-09-2013, 06:19 PM   #1
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

الى الدكتور مصطفى

السلام عليكم دكتور مصطفى
انا عندى هلع من 7 سنوات قبل ما اتجوز ب 3 شهور جالى اكتئاب شديد وخوف من الموت وسواس مرض ووسواس كل الاشكال وكان يجينى وسواس انى هاذى امى يعنى لو واقفة جمبها يجينى وسواس انى هافقد السيطرة على نفسي واعمل فيها اى شىء والحمدلله بعد فترة تحسنت حالتى يمكن بعد شهرين مثلا وبعد كدة اتجوزت وفضل معايا وسواس الموت والهلع والخوف من الموت بس كان خفيف يروح ويجى وكنت دايما انزل المستشفى وكنت باخد زاناكس عند اللزوم وبعد كدة اشتغلت شوية وخلفت ولد ورجعنى الوسواس تانى على ابنى الصغير وكنت اخاف جدا عليه من كل شىء واوسوس وافكر وتعبت جداااااااا بس الحمدلله راح الوسواس والخوف دة وخلفت بنت كمان والموضوع هدا كتيررر بس كل فترة يجينى وسواس على اولادى انى ممكن بعد الشر يحصلهم حاجة واخاف من الخطف والامراض وكل شىء واحيانا زى اللى جانى على امى زمان انى ممكن اذيهم مثلا واتخيل اشياء كتير واعصابى بتتعب جدااا انا عارفة ان كلها افكار شيطانية وساوس ملهاش اى معنى ومتاكدة انى ان شاءالله هاقاومها بس بتعب اوى لما بتجينى وباخاف وباحاول اشغل نفسي بس باحس انى هافضل موسوسة كدة وبعدين ارجع اهداا واسيطر الحمدلله
حالة الوساوس دى بتجينى تقريبا كل سنة مرة وتفضل معايا وقت شهر مثلا بتتعبنى اوى ودايما تجينى لما اكون فى بداية لاى حاجة حلوة فى حياتى
يعنى قبل جوزاى واول ما خلفت ابنى الاول وبعد كدة بنتى وبعد كدة دلوقتى قبل دخول ابنى المدرسة
انا عاوزة اسالك هو الموضوع دة ممكن يتطور واتعب اكتر او اتجنن مثلا ؟ ولا مع الوقت بيخف تدريجيا
انا مؤمنة بربنا والحمدلله وواثقة فى قدرته على انى اطلع من الحالة دى وواثقة ان ربنا كبير
بس محتاجة حد يساعدنى ويحفزنى ويطمنى
وشكرا لك كتيررررررر
المصدر: نفساني

قديم 15-09-2013, 04:35 PM   #2
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

الرجاء حذف موضوعى