المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > الملتقيات العامة > ملتقى الفضفضة

ملتقى الفضفضة مساحة ليقول العضو كل ما يجول في خاطره ، فضفضات نفس .

قديم 24-12-2007, 03:03 AM   #256
شهرزاد عبدالعزيز
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية شهرزاد عبدالعزيز
شهرزاد عبدالعزيز غير متواجد حالياً

سؤال ماذا بعد الفضفضة ؟؟؟؟؟؟؟
لا اعتقد لها الكثير من الفائدة

قديم 03-01-2008, 11:13 AM   #257
الفقيرةالىالله
عضو جديد

الصورة الرمزية الفقيرةالىالله
الفقيرةالىالله غير متواجد حالياً

دائما احس اني بدون هدف

قديم 03-01-2008, 08:51 PM   #258
محي الدين
عضو جديد

الصورة الرمزية محي الدين
محي الدين غير متواجد حالياً

فكرة رائعة تُشكرين سيدتي الكريمة. وجزاك الله خيراً

قديم 05-01-2008, 02:40 AM   #259
nafsawya
عضو جديد

الصورة الرمزية nafsawya
nafsawya غير متواجد حالياً

السلام عليكم أخت شيماء جزاك الله خيرا
الحقيقة من زمان وأنا نفسي أخرج اللي عندي يمكن هي مش مشكلة كبيرة لكن محتاجة افضفض وحد يسمعني
أنا باشتغل شغلة جميلة ومبسوطة فيها لكن انت عارفة النفس البشرية اللي ساعات تتسلط بالغباء على الواحد .....حاسة بعد ما قضيت عمري كله في الدراسة ودراسة المجال العلمي أني لم اعد -لا لن أقول أريد لأني بالحقيقة أريده للغاية - شغوفة ربما هي الكلمة الصحيحة ..أصبحت شغوفة بمجالات اخرى ...وأصبحت غير قادرة على الموازنة بين مهنتي وهوايتي ...إضاة لحالة مريعة من إنعدام التركيز ....وعدم المقدرة على أداء عملي على الوجه الأكمل وعلى الوجه الذي يرضي الله ...........حاسة بضيق اني مش عارفة أنا عاوزة أيه
مش عارفة كمان أزاي أبتعد عن إدماني لهوايتي والكسل الذي أصبح مصاحبا لي ...
عارفة الشخص الذي يريد لا أعارف كيف أصف لكن ساحاول تعرفين الذي يريد أن يتعلم كومبيوتر ويتعلم 10 لغات و يكون رياضي هايل ويحفظ قرآن و...إلخ ويصبح الشخص الرائع في غضون سنة أنا كنت كده زمان لكن دلوقت هدأت عرفت أن كل حاجة لازمها وقتها بس مازال لدي داء البدئ بأشياء قد لا أنهيها ...
عندي أحساس أني فارغة من الداخل ...حاسة ان أفكاري عبارة عن سوق خضار
ضوضاء شديدة وفي كل إتجاه داخل رأسي....لا أعرف ربما يبدو لك ما أقول تخاريف لكن حقا ذلك ما أحسه .......ساعات أتمنى أن آخذ راحة من التفكير
......
شكرا لك
هناك طلب آخر لو تستطيعين التوصية لي بكتاب جيد لأقرأه في علم الأحلام النفسية أكون شاكرة ...
جزاك الله خيرا

قديم 05-01-2008, 03:31 AM   #260
ام فهد82
عضو فعال

الصورة الرمزية ام فهد82
ام فهد82 غير متواجد حالياً

السلام عليكم استاذه شيماء وجزاك الله الف خير حبيبتي على مبادرتك الطيبه وتخصيص جزء من وقتك لقراءة مشاكلنا وحلها بأذن الله....عزيزتي انا اعاني من اكتئاب من تقريبا 3 سنوات وانا متزوجه من 4 سنوات,كانت حياتي قبل الزواج طبيعيه وعاديه مثل اي شخص ولكن في فتره من حياتي وتحديدا في مرحلة المتوسطه كان يصيبني بعض الايام حالات ذعر وخوف من الموت واتخيل نفسي دائما اني سأموت واكون خاااايفه وقلقه واحيانا اتغيب عن المدرسه لاني اخاف يحصل لي اي شي وانا بعيده عن امي,,وعلى فكره انا شديدة التعلق بأمي لدرجة انها اذا تعبت او مرضت تجديني انا من يتعب قبلها واتخيل انها بتروح مني وابدأ بالبكاء والتعب والرجفه الشديده في جسدي والخ..ولكن الفرق بين حالتي ايام المتوسطه والان هي اني في السابق كانت الاعراض تأتي وتذهب بعد يومين بالكثير لكن الان اصبحت تأتيني وتستمر عدة ايام اكره نفسي فيها..وخصوصا قبل سنتين جتني حالة الاكتئاب فجلست يومين متواصلين والله متواصلين وانا في بكاااء وعدم نوم ورجفه وانعدام الشهيه الأمر اللي جعل زوجي يأخذني الى طبيب نفسي ووصف لي علاج استعملته سنه وهو السيروكسات ومن ثم بدأ بتخفيف الجرعه واستعمال دواء اخر وهو البروزاك واستمريت سنه ايضا والان وقفت العلاج ولله الحمد ولكن بدأت الان احس بأعراض اكتئاب وضيق في الصدر وافكار تشاؤميه وخوف من الموت و..و..و..و ولكن لااريد العوده الى الادويه مره اخرى لعدة اسباب اولها: سببت لي زياده في الوزن غير طبيعيه مما زاد همي.. ثانيا: افكر بالانجاب والادويه النفسيه لاتناسب الحوامل.. ثالثا والاهم زوجي يرفض عودتي للادويه لانه يقول لي انك تتوهمين!! رابعا: غلاااااء اسعار الادويه النفسيه.. واخيرا وليس باخرا اتمنى انك تجدين لي الحل وتساعديني على حالي بدون ادويه وكيف اتغلب على الاكتئاب ولك ني جزيل الشكر والله يوفقك ويسعدك بالدنيا والاخره..

قديم 07-01-2008, 08:24 PM   #261
القلب محتار والرب غف
عضو جديد

الصورة الرمزية القلب محتار والرب غف
القلب محتار والرب غف غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني واخواتي في المنتدي بصراحه الموضوع هايل جدا وياريت فعلا كل واحد او واحده تفضفض بالي جواها عن مشاكلهاعن اي شئ مضايقها ويارب تلاقوا الحل ونكون كلنا مرتاحين 921

قديم 07-01-2008, 08:42 PM   #262
القلب محتار والرب غف
عضو جديد

الصورة الرمزية القلب محتار والرب غف
القلب محتار والرب غف غير متواجد حالياً

ان شاء الله هشارك معاكم عن قريب916

قديم 04-02-2008, 08:12 PM   #263
سوووما
عضو فعال

الصورة الرمزية سوووما
سوووما غير متواجد حالياً

653أهلين أستاذة شيماء أنا ماصدقت ألقا أحد يسمع لي الله يعينك علي
تخيلي أنا مررررررررررررررره شاطرة في موادي كلها جبت درجات حلوة
وأنصدمت لما لقيت نفسي حاملة مادة يعني رسبت فيها جاني إحباط كبييييييييييييير ماأتخيل أنه في يوم من الأيام أحمل مادة واللوم يقع على الإستاذة لأنها مرسبة بنات كثيييييييييير في شعبتي وأنا ما أدري الغلط على مين

قديم 21-02-2008, 08:40 PM   #264
3lya2
عضو فعال

الصورة الرمزية 3lya2
3lya2 غير متواجد حالياً

بصراحة دى اول مرة اكتب فيها فى هذا المنتدى و حبيت اول مشاركة ليا تكون معكى و يا رب يكون مرورى خفيف

انا مشكلتى انى بحس انى مش محبوبة من الناس لان انا اصلا مش اجتماعية خالص لكن بحاول على قد ما اقدر انى اغير من نفسى لكن مش بعرف الى حد ما
يا رب اجد حل مناسب لى انشاء الله و ماكونش طولت عليكى

قديم 21-02-2008, 09:17 PM   #265
الحوراني
الرئيس
الرئيس

الصورة الرمزية الحوراني
الحوراني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

الأخت علياء
أتمنى أن تكتبي مشكلتك بصوره اوضح ، عمرك مثلا وماذا تعملين او تدرسين ، والحاله الإجتماعيه ، ونرجو سرد المشكله بطريقه واضحه ، وسوف نضعها في ملتقى قضايا من العيادات للنقاش ، لكي يتم الرد عليك من جميع الأعضاء لكي يقدمو لك النصح ،،،
أشكرك على قدومك الى نفساني ، وان شاءالله بتلاقي الخير كله

قديم 24-02-2008, 10:34 PM   #266
أ/شيماء عشماوى
عضو نشط

الصورة الرمزية أ/شيماء عشماوى
أ/شيماء عشماوى غير متواجد حالياً

اعتذر عن التأخير فى الرد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوووما مشاهدة المشاركة
653أهلين أستاذة شيماء أنا ماصدقت ألقا أحد يسمع لي الله يعينك علي
تخيلي أنا مررررررررررررررره شاطرة في موادي كلها جبت درجات حلوة
وأنصدمت لما لقيت نفسي حاملة مادة يعني رسبت فيها جاني إحباط كبييييييييييييير ماأتخيل أنه في يوم من الأيام أحمل مادة واللوم يقع على الإستاذة لأنها مرسبة بنات كثيييييييييير في شعبتي وأنا ما أدري الغلط على مين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياهلا بيكِ يا غاليه
اختى الغاليه قدر الله ومشاء فعل
انتى عملت اللى عليك وبذلتى ما فى وسعك
لكن قله الضمير اللى عند المدرسين انتى غير مسئوله عنها ولا تتحسبى عليها .. فوضى أمرك لله يا بنيتى هو اعظم من الكل ومطلع على ما فى الانفس
ولعله اختبار من المولى عزوجل ابتلاكى علشان يشوف قدره تحملك
ويشوف هتشكريه فى الضراء مثل ما بتشكريه فى السراء
ولا هتنسيه وتقوليه ليه وهى المعلمه بتعمل معايا كده ليه وتنسى تحميده وتدعى انه يخلف عليك بالاحسن
واكيد ده خير ليك مش ممكن تكونى نجحتى فى هذه الماده بس لقدر الله حصل ليكِ مكروه بعد الشر ولا لاقرب الاقربين ليكِ
"اضا اخف من أضا " بمعنى يمكن يكون الرسوب فاكى وفد اغلى حاجه عندك
وصدقينى ربنا بيعمل الخير ليكِ قولى لله عزوجل رضيت بقضاء وفوضت أمى ليك هتحسى براحه واحمديه واكثرى من الاستغفار
صدقينى هتستريحى
وابقى طمنينى عليكِ يا قمر
فى رعاية الله

قديم 24-02-2008, 10:46 PM   #267
أ/شيماء عشماوى
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القلب محتار والرب غف مشاهدة المشاركة
ان شاء الله هشارك معاكم عن قريب916

ياهلا بيك فى أى وقت
فى انتظارك ..لاتغيبى عنا

فى رعاية الله

قديم 24-02-2008, 11:15 PM   #268
أ/شيماء عشماوى
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام فهد82 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم استاذه شيماء وجزاك الله الف خير حبيبتي على مبادرتك الطيبه وتخصيص جزء من وقتك لقراءة مشاكلنا وحلها بأذن الله....عزيزتي انا اعاني من اكتئاب من تقريبا 3 سنوات وانا متزوجه من 4 سنوات,كانت حياتي قبل الزواج طبيعيه وعاديه مثل اي شخص ولكن في فتره من حياتي وتحديدا في مرحلة المتوسطه كان يصيبني بعض الايام حالات ذعر وخوف من الموت واتخيل نفسي دائما اني سأموت واكون خاااايفه وقلقه واحيانا اتغيب عن المدرسه لاني اخاف يحصل لي اي شي وانا بعيده عن امي,,وعلى فكره انا شديدة التعلق بأمي لدرجة انها اذا تعبت او مرضت تجديني انا من يتعب قبلها واتخيل انها بتروح مني وابدأ بالبكاء والتعب والرجفه الشديده في جسدي والخ..ولكن الفرق بين حالتي ايام المتوسطه والان هي اني في السابق كانت الاعراض تأتي وتذهب بعد يومين بالكثير لكن الان اصبحت تأتيني وتستمر عدة ايام اكره نفسي فيها..وخصوصا قبل سنتين جتني حالة الاكتئاب فجلست يومين متواصلين والله متواصلين وانا في بكاااء وعدم نوم ورجفه وانعدام الشهيه الأمر اللي جعل زوجي يأخذني الى طبيب نفسي ووصف لي علاج استعملته سنه وهو السيروكسات ومن ثم بدأ بتخفيف الجرعه واستعمال دواء اخر وهو البروزاك واستمريت سنه ايضا والان وقفت العلاج ولله الحمد ولكن بدأت الان احس بأعراض اكتئاب وضيق في الصدر وافكار تشاؤميه وخوف من الموت و..و..و..و ولكن لااريد العوده الى الادويه مره اخرى لعدة اسباب اولها: سببت لي زياده في الوزن غير طبيعيه مما زاد همي.. ثانيا: افكر بالانجاب والادويه النفسيه لاتناسب الحوامل.. ثالثا والاهم زوجي يرفض عودتي للادويه لانه يقول لي انك تتوهمين!! رابعا: غلاااااء اسعار الادويه النفسيه.. واخيرا وليس باخرا اتمنى انك تجدين لي الحل وتساعديني على حالي بدون ادويه وكيف اتغلب على الاكتئاب ولك ني جزيل الشكر والله يوفقك ويسعدك بالدنيا والاخره..

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا مرحبا .. نورت المنتدى بوجودك .. حياك الله

جزانا وايكِ أنا تحت أمركم

أختى العزيزه الحل النهائى لحالتك هو التعرف على الموت بمعنى
اقرأئ عنه وعن حلاوته وليس عن فراقه بمعنى حولى تسرحى معايا فى الكلامه اللى هقول لكِ الان :
تخيلى لو انك بتتقربى لله عزوجل بشتى الطرق من الصلاه مش الفروض بس لا كمان بالنوافل + الصوم التطوعى + من صدقه لزكاه
لحج او عمره لصله الرحم لبر الوالدين وبرك لزوجك وانك تكونى مطيعه ليه على سبيل المثال ان نظر اليكِ سرتيه + اصلاحك فى الارض ..
وبعدين الدنيا ديه محطه نزلنا فيها لمهمه وهنرحل لوطنا الاصلى وهى الجنه بأذن الله

تخيلى بقى معايا ان معاد أتى للذهاب اللى وطنى الاصلى والجنه
اغمضى عينك وتخيلى أنك على أول باب الجنه وانتى بتتطرقى عليه
وانتى شامه راحه جميله لاوصف لها وانتى بتطرقى الباب فتح ليكِ الرسول صلى الله وعليه وسلم ورحب بيكِ وهناكِ على دخول الجنه
وشفتى الانهار والاشجار والفواكه حاجه جميله عمرك ماشفتيها
وتخيلى لما تقبلى مامتك واقاربك ولا لما تقبلى عمرو بن الخطاب ولا ابى بكر ولا سعيد بن زيد ولا زوجات الرسول صلى الله وعليه وسلم
ستنا وآمنا خديجه رضى الله عنها وهى بتحضنك وبترحب بيكِ ولا عائشه رضى الله عنها ولا تخيلى ان انتى دعيتى الرسول صلى الله عليه وسلم على العشاء وانه فى بيتك ولا تخيلى الاكثر من كده لو تكونى من الصالحين فى الدنيا وتكونى فى أعلى درجات الجنه ويرفع الحاجب وتشوفى اللهع عزوجل ياااااااااه ما اروعهههههههههههههه

خلاص بقى فوقى احنا لسه فى الدنيا ده طلع حلم وتمنى
بس ليه ميتحقشش مدام فى العمر بقيه يبقى ان شاء الله يتحقق الحلم لا تيأسى من رحمه الله

حولى تقرا كتاب " حادى الأرواح إلى بلاد الأفراح " لابن قيم الجوزية
الكتاب ده عن وصف الجنه حولى تقرأ عن الجنه مش عن الموت وايه اللى هيحصل حبى لقاء الله علشان ربنا يحب لقائك وتقربى اللى الله عز وجل وان حتتمنى انك تسيبى الدنيا وقرفها دنيت ايه اللى بتبكى عليها افرحى ان العمر بيعد بس حولى تعدى لهذا اليوم كأنك بتحضرى لزفافك مش انتى عايزه نفسك يومها تكونى احلى وحده من منزل راقى إلى أثاث راقى اللى انتيكات واحلى فستان زفاف واحلى كوافير
حولى تعدى نفسك لهذا اليوم مثل ما عديتى نفسك لزواجك
والله ما هيريح قلبك الا قربك لله عز وجل
قربيلى وحبى لقائه واقرأ الكتاب هيعجبك اوى وهتنسى بيه موضوع الاكتئاب
وحولى تشغلى وقت فراغك بأى شئ

فى انتظار ردك
وللحديث بقيه
فى حفظ الله

قديم 05-03-2008, 12:51 AM   #269
ام فهد82
عضو فعال

الصورة الرمزية ام فهد82
ام فهد82 غير متواجد حالياً

السلام عليكم اخت شيماء
بصراحه ردك صحيح ومافيه شي غلط لكن خوفني وماريحني زادني خوف ورهبه وضيقه انا انسانه اخاف ومااتحمل هالكلام مثلك انتي ماشالله عليك عادي لكن انا بالعكس لاتحسبين الناس كلها مثلك ..عموما مشكره وماقصرتي لمرورك

قديم 06-03-2008, 04:05 AM   #270
الغدير
عضو جديد

الصورة الرمزية الغدير
الغدير غير متواجد حالياً

يسلموووعلي الموضوع الحلووو بس انا للحين ماشفت شي من فضغضة احد ؟؟ تقبلي تحياتي .,,, دودي