المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

وسواس الموت والامراض والهلع واختلال الانية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ازيكم اتمنى وشحتكم زى ما انتو وحشتونى :D واتمنى الشفاء العاجل ليكم يارب هقولم حاجة بسيطة وسريع سريع كدة عن الاعراض المذكورة فى العنوان وازاى

موضوع مغلق

قديم 24-11-2013, 06:55 PM   #1
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية مصطفى اسكندر
مصطفى اسكندر غير متواجد حالياً

Icon1 وسواس الموت والامراض والهلع واختلال الانية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ازيكم اتمنى وشحتكم زى ما انتو وحشتونى :D واتمنى الشفاء العاجل ليكم يارب هقولم حاجة بسيطة وسريع سريع كدة عن الاعراض المذكورة فى العنوان وازاى انى قدرت اتخلص منهاا بنسبة كبير تقريبا 90% انا كنت بعانى من حوالى 8 سنين من الهلع و وسواس الموت ومكنتش اعرف اى حاجة عن الكلام دى خالص لانة كان بيروح ويجى لفترات كبيرة وكان السبب وفاة اخويا الله يرحمه كنت خايبف جدا من الموت لدرجة انى كنت بقوم من النوم على سماع صوت فى ودنى بيقولى انتا مت خلاص وتحت وف القبر بتتحاسب وكنت بنزل اجرى فى الشارع اروح لاقرب مستشفى ويقولى لى معندكش حاجة وكانت ضربات قلبى سريعة جدا لدرجة انى وانا نايم ضربات قلبى كانت بتحركنى من على السرير تخلينى اطلع وانزل كأنى على سوسته غير بقى ارعاض اللى انتو عارفينهاا زادت الاعراض علية فى الشهرين اللى فاتت وخصوصا انى جد علية زار جديد وهو اختلال الانيه انا قولت ان دى فعلا اخر ايامى فى الحياة عملت كل الكشوفات والتحاليل طلعت سليم الحمد لله 100% اللى عاوز ااقولهمكم انكو لازم تقنع نفسك من جواك انك معندكش حاجة لان انتا فعلا معندكش حاجة وكل دى مجرد وساوس محدش يعرف هيموت امتى ولاا وفين كل بأمر الله لان يولد اﻹنسان و لدية خوف من شيئين :
فقط الصوت العالي والسقوط ، و أي مخاوف اخرى يكتسبها أثناء الحياة . لا الخوف هيمنعك انك تموت ولاا هيقدم ولا هيأخر فى حياتك هو كل اللى هيعملة مش هيخليك تستمتع بحياتك اى كان وسواس موت او مرض اللى الهلع ناتج عنهم واللى اختلال الانيه اللى انا تخلصت منه بنسبة 100% ناتج عنهم كلهم لانك برمجت عصب دماغك وخليت عنيك تركز على الخطر الوهمى اللى انتا صنعته قبتالى بتلاقى تشويش فى الرؤية اللى هو اختلال الانيه مع الوسواس اى كان نوعه اية وفبيتولد عندك خوف اللى هو الهلع والاول والاخر انتا اللى صنعت كل دى جواك وتقول لنفسك انا انا بخير بس مجرد كلام سطحى لانك مقررتش تواجه نفسك نفسك اللى هى العن من الشيطان بقيت عامل زى اللى بيصلى عشان يرتاح من الصلاة لكن لو صليت عشان ترتاح بيها فصدقنى تفرق كتير كمية السلبيات اللى فى حياتك وصلتك لكدة لكن هو مش مرض اصلا دى عارض تافهه جدا وللاسف انا حزين انى ضيعت سنين من عمرى على شئ تافهه زى دى اتحدى نفسك وقولها لا مفيش حاجة هتقدر تعكر صفو حياتى بعد النهاردة انا لما بدءت اخد العلاج كنت تعبان اووى رغم انى باخد العلاج بس قررت انى الهلع مش هيغلبى وبالفعل غلبته وهزمته واصرريت مع انى الارادة عندى ضعيفة جدااا جددت تفكير وقهرت وسواسى وخوفت هلعى وقضيت على اختلال الانيه صدقونى تقدرو بس محتاج تقعد مع نفسك شوية بجد كلم نفسك من جواه بصدق لانك لو مثلت انك هتقاوم تبقى بتضحك على نفسك كـــــــل دى اوهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــام بــــس اوهـــــــــــــــام مـــحــتـــاجــه شــويــة اراده اراده حقيقية اتمنى الشفاء العاجل ليكم كلكم واتمنى انى اكون عرفت افيدكم بلى فى قلبى وربنا يتتم علينا الشفاء ونعمة الصحة والعافية .
المصدر: نفساني

قديم 24-11-2013, 09:04 PM   #2
أميرة99
عضو نشط

الصورة الرمزية أميرة99
أميرة99 غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

كلامك صحيح والله كلها اوهام في اوهام وانا سبق شفيت منها لكن بسبب الضغوط والدراسة ومشاكل الحياه رجعت لي أقوى من اول كمان

قديم 24-11-2013, 09:59 PM   #3
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميرة99 مشاهدة المشاركة
كلامك صحيح والله كلها اوهام في اوهام وانا سبق شفيت منها لكن بسبب الضغوط والدراسة ومشاكل الحياه رجعت لي أقوى من اول كمان
بالعكس المفروض تلهى نفسك بالدراسة والقراءة دى مهمة ومفيدة جداااا وطنشيها قدر الامكان وخدى الموضوع ببساطة خالص صدقينى هتحسى بفرق كبير اوووى

قديم 24-11-2013, 10:34 PM   #4
ام جميل
عضو نشط

الصورة الرمزية ام جميل
ام جميل غير متواجد حالياً

اخوي مصطفى كيفك ،،اخبارك،،بسألك الدوخه برضها من الوسواس لي كم يوم احس فيني دوخه وصدعه قولت يمكن من اذني روحت المستشفى قلي الدكتورمافيها شي ،،ودحين محتاره اش سبب الدوخه والصداع وزغلله العين .

قديم 25-11-2013, 03:11 AM   #5
أماني القلب
مراقبه سابقة
( أنا والهلع سابقا )

الصورة الرمزية أماني القلب
أماني القلب غير متواجد حالياً

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Female

يعطيك العافية اخي مصطفى وابارك لك شفاءك من الوهم ، ارادتك وقناعتك سارعت في شفاءك الله يتممها عليك.
كلامك برغم بساطته قمة في توصيل افكارك وعصارة تجربتك مع المرض،بارك الله فيك وجزاك خير جزاء

قديم 25-11-2013, 01:27 PM   #6
أميرة99
عضو نشط

الصورة الرمزية أميرة99

الجنس ~
Female

مشكلتي مع الاختلال ملازمني طول الوقت متوترة وخايفه واكلي اصبح قليل ويزيد علي وقت الامتحانات بشكل رهيب امس جاتلي النوبه ف الليل كانت قويه تعبت والله تعبت التفكير بالاختلاف والشعور الناتج منه بيسبب لي النوبه الله يكون بعوني

قديم 25-11-2013, 03:09 PM   #7
إبن خالد
عضو نشط

الصورة الرمزية إبن خالد
إبن خالد غير متواجد حالياً

اخي مصطفى ماهو نوع الدواء الذي استخدمته؟ وهل كان له دور في شفائك بعد الله ؟

قديم 25-11-2013, 04:56 PM   #8
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميل مشاهدة المشاركة
اخوي مصطفى كيفك ،،اخبارك،،بسألك الدوخه برضها من الوسواس لي كم يوم احس فيني دوخه وصدعه قولت يمكن من اذني روحت المستشفى قلي الدكتورمافيها شي ،،ودحين محتاره اش سبب الدوخه والصداع وزغلله العين .
بصى يا اختى ام جميل انا مفيش كشف مكشفتهوش طبيب اذن قلب تحاليل فيرس سى وانزيمات كبد وغيرة وغيرة حتى النظر طلع الحمد لله معنديش حاجة كل اللى عندك دى بسبب الهلع الدوخة بسب القلق والتوتر وبتاخدى نفسك بسرعة فالاكسجين مش بيوصل للمخ كويس وممفيش قلق من كدة لو جاتلك الدوخة دى خدى نفس عميق وطلعية من انفك وفمك اكثر من مرة واكتميه وخرجية مع انى واثق ان الدوخة وهمية وهى سبب اختلال الانية لان اختلال الانيه دى يعنى زغلله فى العين تشويش فى الرؤية بسبب ان عودتى جسمك اتوماتيك على الحالة دى فأصبح لما تجيل يزيد التوتر دماغك صداع رهيب دوخة عدم تركيز وزغلله لان مخك ادى اشارة للجسم انى فى خطر داخل علية وهو خطر وهمى فترتفع مادة الادرينالين فى المخ فتخلي عينك مزغلله وتشويش فى الرؤية لانك خليتى عينك مركزة جدااا على الخطر مع التفكير فتبدى تقلقى اكتر ارجو انك تكملى علاجك وتطنشى اى اعراض وتتعايشى معاها وتقولى لعقلك الباطن انا لما بتحصلى الحالة دى ولما الضغط النفسى اللى سببه القلق والتوتر بيجيلى مش بيحصلى حاجة انا لية استنى خطر وهمى اصلا وقولى لنفسك انا بخير وكل دى اوهام بتعكر صفو حياتى مش اكتر اروج ان تكون وصلت لك وجهه نظرى ولو فى استفسار انا مع حضرتك

قديم 25-11-2013, 04:57 PM   #9
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أماني القلب مشاهدة المشاركة
يعطيك العافية اخي مصطفى وابارك لك شفاءك من الوهم ، ارادتك وقناعتك سارعت في شفاءك الله يتممها عليك.
كلامك برغم بساطته قمة في توصيل افكارك وعصارة تجربتك مع المرض،بارك الله فيك وجزاك خير جزاء
امانى اللقلب ربنا يخليكى اختى الغالية ويعافينا ويعافيكى اصل اللى حصل للواحد درس قاسى وضربة مؤلمه والضربة اللى متموتش تقوى وانا قررت انى ابقى اقوى من الهلع واهزمة وربنا يشفينا جميعا يارب

قديم 25-11-2013, 05:04 PM   #10
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
مشكلتي مع الاختلال ملازمني طول الوقت متوترة وخايفه واكلي اصبح قليل ويزيد علي وقت الامتحانات بشكل رهيب امس جاتلي النوبه ف الليل كانت قويه تعبت والله تعبت التفكير بالاختلاف والشعور الناتج منه بيسبب لي النوبه الله يكون بعوني
صدقينى اختلال الانيه لازم تطنشيها هتقولى لى مش قادرة هقولك تقدرى هتقولى لى صعب هقولك بس مش مستحيل والتوتر الزيادة دى هو السبب فى اللى انتى فية لانك ضاغطة على نفسك بالتفكير والقلق ومترقبة الحالة والنوبة هتجيلك امتى تجاهليها واشغلى تفكيرك بشئ ايجابئ واقعدى مع نفسك وصارحيها مع العلاج مهم جداااااااا صدقينى هترتاحى جداا وهتعيشى حايتى احسن من الاول بكتير اوعى تستسلمى قاومى وهتقدرى وف الاخر لما تخفى ان شاء الله هتضحكى على نفسك وتقولى كنت مضيعة حياتى عشان وهم تافهه وربنا يارب يشفيكى

قديم 25-11-2013, 05:18 PM   #11
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبن خالد مشاهدة المشاركة
اخي مصطفى ماهو نوع الدواء الذي استخدمته؟ وهل كان له دور في شفائك بعد الله ؟
انا بستخدم السيروكسات بقالى حوالين شهرين وشوية اول 6 ايام كنت باخد حباية سيروكسات 12.5 بعد كدة اخدت حبيتين تعبت جداااااااا لما بدءت بالحبيتين كان عندى كسل ونوم وارق وخمول رهيب غير الاحلام والكوابيس فضلت كدة لحد شهر وشوية بعد كدة جسمى اخد علية وبقيت تمام بس عندى الاعراض بس ااقل بكتير طبعاا روحت استشارة للدكتور قالى ارفع الجرعة ل3 حبوب لمدة 10 ايام لو فضلت على نفس الحال خد سيروكسات 25 حبيتين وبصراحا من لما بدئت اخد ال25 منه 25 وانا ارتحت جدااا بجانب انى كنت بحفز نفسى ومبستسلمش مع انى كنتى بتعذب فى الاول بس قررت وواجهت وكل الاعراض اللى عندى اختفت تمااااااااااااما الحمد لله ربنا يعافينا ويعافيك يارب ويتم شفاءك على خير

قديم 25-11-2013, 07:36 PM   #12
أميرة99
عضو نشط

الصورة الرمزية أميرة99

الجنس ~
Female

كلامك ريحني اخ مصطفى بكيت بكا من شوي طلعت الي بقلبي وقرات كلامك ارتحت يارب اقدر اقاومها واعيش حياتي الله يشفينا منها وان شاء الله اسوي مثل ماقلت ابطل قلق وتوتر واريح دماغي

قديم 25-11-2013, 08:20 PM   #13
مصطفى اسكندر
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
كلامك ريحني اخ مصطفى بكيت بكا من شوي طلعت الي بقلبي وقرات كلامك ارتحت يارب اقدر اقاومها واعيش حياتي الله يشفينا منها وان شاء الله اسوي مثل ماقلت ابطل قلق وتوتر واريح دماغي
عيطى اصرخى اتكلمى فضفضى قولى كل اللى جواكى لاقرب حد ليكى وعلمى كل اللى يخليكى مرتاحة نفسيا صدقينى وهم فى وهم بس وهم مزعج صارحى نفسك مهم جداا انك تصارحى نفسك والحاجة اللى تخافى منها اعمليها لو خايفة من الموت قولى واية يعنى لما اموت ربنا دى كريم اووى احن من امك اللى بتخاف عليكى اكتر من اى حد عن... أنس بن مالك رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يقول: قال الله تبارك وتعالى: (يا ابن آدم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان فيك ولا أبالي، يا ابن آدم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي، يا ابن آدم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة) رواه الترمذي.. شوفتى بقى عظمة ربنا وجماله يا بنتى دى انتى معاكى ربنا اوعى تخلى حاجة تخوفك بس هو يكمن عمل فيكى كدة عشان نفسه يسمع صوتك بتقولى له يارب فهمتى الحالة اللى انتى فيها دى كلها على بعضهاااا بجميع الآمهااا لا تشكل اى خطورة على حياة الانسان اطلاقا اطلاقاااا يبقى نصارح نفسنا من جواه ونشوف هى خايفة من اية ونطمنهااا مهم جداااا فهمتى وربنا يارب يشفيكى يااااااااارب

قديم 25-11-2013, 10:29 PM   #14
أميرة99
عضو نشط

الصورة الرمزية أميرة99

الجنس ~
Female

جزاك الله خير عنا كلامك مثل الماي البارررد ارتحت بعد مابكيت ودعيت الله يشفيني ويرفع عنا البلاء ويتمم شفاءك يارب ويسعدك ويبعد الهم عنك

قديم 07-11-2017, 01:44 PM   #15
رحمتتتتتك يارب
عضو نشط

الصورة الرمزية رحمتتتتتك يارب
رحمتتتتتك يارب غير متواجد حالياً

رفعت الموضوع لاهميته الله يجزاك الجنه ارتحت لمن قريته

موضوع مغلق