المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى

ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى في حياة كل منا لحظات ومواقف تنقله إما إلى الأحسن و إما إلى الأسوأ، شارك معنا بنقاط التحول في حياتك فقد تكون نقاط تحول للأخرين

ارجو منكم مساعدتى وجزاكم الله خيرا

بسم الله الرحمن الرحيم انا شاب فى 25 سنه بدات معاناتى منذ سنتين ومن وقتها لم اعرف طعم السعاده يوم واحد كنت فى احد الافراح وكنت فرحا جدا لصديقى وروحت

قديم 30-04-2013, 01:51 AM   #1
فاقد الوعى
عضو جديد

الصورة الرمزية فاقد الوعى
فاقد الوعى غير متواجد حالياً

ارجو منكم مساعدتى وجزاكم الله خيرا

بسم الله الرحمن الرحيم انا شاب فى 25 سنه بدات معاناتى منذ سنتين ومن وقتها لم اعرف طعم السعاده يوم واحد كنت فى احد الافراح وكنت فرحا جدا لصديقى وروحت فى الليل المتاخر ونمت استيقظت فى حال غير الحال دوخة وزغلله فى عينى وعدم اتزان وبدات فى البحث لدى الاطباء جميع التخصصات تقريبا كل طبيب يعطينى دواء معين لكن بقولوا الموضوع بسيط وانا الاعراض بتزيد اصبح ارق شديد حتى المنومات ما تنيمنى جلوس فى المنزل وعدم الرغبه فى الحركة عدم الرغبه فى الحديث مع احد كل شئ كان بيفرحنى ما عاد لى نفس اعمله اتقلبت حياتى ومانى عارف سبب زهقت ادوية بدون نتيجة طبيب الانف والاذن يقول شوية حساسية بالجيوب الانفيه من التدخين دكتور العيون نظرى كويس جدا دكتور الباطنه قولون عصبى طبيب المخ والاعصاب حاله نفسية طبيب القلب ارتخاء بسيط فى الصمام الميترالى كلها حاجات بسيطة جدا لكنها ارعبتنى فضلت اخد ادوية من هنا ومن هناك مفيش فايدة اعانى من " دوخة ودوار وزغللة وعدم اتزان وكسل وخمول وضعف عام وضيق فى التنفس والم فى رقبتى وظهرى جسمى كلة احسه بيوجعنى ... تركت الاطباء وذهبت للمشايخ وقابلت كتير ضحكوا عليا واخذوا اموال كثيرة واختلفت الاقاويل بين سحر ومس وعين وهكذا دوامة تانية زادت من حالتى سوء ولم اعرف ماذا افعل وقتها قررت الذهاب لطبيب نفسى هو دا الحاجة الى مش عملتها قالى اكتئاب وقلق وتوهم مرضى المهم خادت ادوية لمدة سنة ونصف حتى الان جربت تقريبا كل شئ صحيح احمد الله انى تحسنت جزء بسيط لكنى لا اعرف للحياة طعم واصبحت موهوم وكثير التردد على العيادات المختلفة وكثير التحاليل والاشعات اليومية انا عملت رنين على المخ ورنين على الرقبة وايكو ورسم قلب وصونار على البطن ومقطعيه على الجيوب الانفيه وتحاليل الغدة الدرقية وتحليل دم وحمى روماتزمية اى حاجة اسمع عنها اروح اعملها .. الحمدلله منذ ان حدث لى هذا الشئ اللى انا لحد دلوقتى مش عارف هو ايه مواظب على صلاتى الا قليل واذكارى ودعائى لله عز وجل ان يرفع عنى هذا المكروه حاليا اتناول فافرين 50 وتوفرانيل 25 ونفسى ابطل الدواء النفسى بس مش عارف اعمل ايه ؟
المصدر: نفساني

قديم 30-04-2013, 09:55 AM   #2
أمل الروح
المدير العام للموقع
روح نفساني

الصورة الرمزية أمل الروح
أمل الروح غير متواجد حالياً

أخي الكريم عافاك الله

كل ما تمر به هو نتيجة حالة نفسية فقط،، مهما كثرت الاعراض و اختلفت ،،المهم انك سليم عضويا ..و الحمد لله
و يجب ان تكون لديك قناعة بهذا الامر ..و الا فستبقى تدور في نفس الدوامة و تتردد على الاطباء و ستخسر من وقتك و مالك الكثير ..
احيانا يا اخي العلاج السلوكي المعرفي يكون له دور كبير في الخروج من المرض النفسي فالدواء وحد لا يكفي ..

أيضاً
بامكانك فتح موضوع في عيادة الكبار و سيتابع معك ان شاء الله المستشار رعد الغامدي طريقة تناول الدواء ..

ربي يشفيك اخي

قديم 30-04-2013, 06:31 PM   #3
رومنسية حزينة
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية رومنسية حزينة
رومنسية حزينة غير متواجد حالياً

مشكلتك اخي لاتداوم علي شئ معين رقيه ثم تتركها ثم علاج نفسي وتركته..وانا شوفلوتستمر جديا في الرقيه الشرعيه والعلاج النفسي

ستخرج ان شالله من حاتك هذه على سلام..

شافاك الله اخي..