قديم 01-03-2013, 09:26 PM   #1
اشتاق للجنه
عضو جديد

الصورة الرمزية اشتاق للجنه
اشتاق للجنه غير متواجد حالياً

باذن الله سوف اتغلب على الرهاب بالعزيمة والاستعانه بالله يااااااااااااااااارب

بسم الله الرحمن الرحيم , السلام عليكم يااحبائى فى الله
انا والحمد لله على كل حال اكتشفت حوالى من شهر كده انى عندى رهاب اجتماعى بقالى شهر ياجماعه بتعذب ومحدش ابدا هيقدر يتخيل انو سكوتى المفاجئ وتغيرى وحزنى ده سببه مرض بس كل واحد طبعا بيفسر انو ده ضعف مننا وانو احنا مش قادرين لان الناس ملهاش غير الظاهر حتى اهلك عمرهم مهيحسو بالى جوانا بس انا حكيت لماما لانى مش قادرة اكتم جوايا خاصة انى لسه طالبه وفاولى كليه ومش قادرة استحمل نظرة الناس ليا وكلامهم محدش بيرحم ابداااااااااااااا بتعب وبصرخ وببكى كتييييييييييييييير اوى يعنى تقريبا قدرت تفهمنى شويه بس مفكرة انو حاجه سهله طبعا اكيد انا عذراها عشان هى صعب تفهم حالتى بردو اصعب حاجه بجد فمرضنا انو غامض ومخفى جوانا محدش بيحس بالعذاب غيرنا يااااااااااااارب اصرف عنى وعن كل مصاب بهذا المرض اللعين بس تقريبا كده انا فهمت نفسى كويس اوى اى واحد مننا رهابى صدقنى محدش هيفهمك ولاهيحس بيك وهيعرف طريقة علاجك غيرك انت انت اكتر واحد ادرى بظروفك وحالك بس احنا محتاجين علاج دوائى يساعدنا يعنى طبيب يشرف ويساعد بس والباقى عليك انت بالعزيمة والارادة وعدم الاستسلااااااااااااااااااااااااااااااااااااام بصرخ بجد وبقولها بعلو صوتى مش هستسلم ابدا ابدا ابدااااااااااااااااااااااااااااا وانا عندى امل فربنا ان شاء الله انو هيقدرلى الشفاء ان شاء الله ياااااااااااااااااااااااااااارب , بس فى نقطة مهمه حابه اشير اليها الرهاب الاجتماعى مرض وابتلاء من عند ربنا واحنا الرهابيين ربنا بيحبنا يجماعه ورايدلنا الخير والله اكيد بمرضنا ده عشان عايز يقربنا ليه ويبدلنا سيئاتنا حسنات بكل لحظة بنتعذبها ومااشد عذاب الرهاب وفى ناس بيقولو انو الرهاب قرين وان احنا الى مذنبين ,انا لااقبل هذا الراى ابدا لانو ازاى قرين وانا من صغرى وانا طفله مفيش عليا اصلا حساب كان بيظهر عليا اعراض الرهاب لا يجماعه الرهاب ده مرض نفسى بيكون بسبب الحساسيه الزايده مننا اوى والتنشئة الاسريه بردو ليها دور مع حساسيتنا بتكون جوانا الرهاب كل مبنكبر وبيكبر شعورنا وبينضج فكرنا , واننا بنكبر الامور شوية وبندى الناس قيمة اكبر مننا مش عارفه ليه مع اننا مدركين كويس اوى انو فى جوانا قدرات كبيرة اوى بس مدفونة بسبب مرضنا بس هى دى المشكله , يبقى نحارب مرضنا وناخد بكل الاسباب ونستعين بالله والحمد لله على كل حال , وكل واحد بيكون ليه سبيل ربنا بيمهدهوله بيكون فيه شفائه باذن الله بس هو يسعى , وانا من رايى انو علاج الرهاب هو بالدواء والعلاج المعرفى السلوكى مع بعض تحت اشراف طبيب ثم بتهذيب النفس احنا من جوانا ومحاولتنا فى تمالك اعصابنا شوية وعدم البعد عن ذكر الله والاستعانه به وفعل الخير واسعاد من حولك , متقولش انا مش بعرف اقول ايه ولااعمل ايه ولااتصرف ازاى يعنى عشان اسعد الى حواليا وهما بيضايقونى لا حاول تغير من طريقة تعاملك معاهم واكيد باذن الله الدواء هيساعد, انا عندى امل دلوقتى كبير فالله ومعادى قرب مع الدكتور وهروح ويااااااااااااااااااارب تهدينى للخير وطريق شفائى وتساعدنى يارب انا وكل مريض وادعولى يجماعه انا حالتى صعبه متتخيلوش قد ايييييييييييييه وظروفى كمان صعبه اوى اوى اوى يعنى زى مكون بنحت فالصخر عشان اتعالج واروح للدكتور محدش فاهم ابدا حجم معاناتى من حوليا ادعوووووووووووووولى. ki8ds4`111`1`l,uiture6721l;wqa'
المصدر: نفساني