قديم 06-01-2011, 01:29 PM   #42
زهره الاسلام
عضو فعال

الصورة الرمزية زهره الاسلام
زهره الاسلام غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عايشه بحلم مشاهدة المشاركة
أختى زهرة الإسلام انا راح اقولك صدقينى وعن قناعة إنك ما تحتاجين ادويه ابدا لا تدخلى فى الأدويه بعدى عنها عندك وسواس فى الصلاة وفى الطهارة أعتقد انصحك لله لا تأخذى أدويه ابدا وهذا الى فيك يبغاله جهاد يعنى تسمع شئ فى نفسك وبصوت قوى يقولك إنك ما سجدة إلا سجدة وحدة طنشى حتى لو حسيت إن قلبك يوجعك من كثر الزن بإعادة الصلاة لا تعيديها ابدا لإنك كل ما عدتيها طلعلك إبليس بشئ ثانى ما ركعتى وإذا عدتيها طلعلك بإنك ما صليتها اربعه ركعات وهكذا وصدقينى لو طنشتى الصوت الى يجيك وقمتى من سجادتك بعد الإستغفار والأذكار بعد الصلاة راح كل الى فيك بإذن الله بس أصبرى يا عزيزتى وبعدين إذا جاك شك بعد السلام من الصلاة لا تعدى الصلاة ابدا ..
ويا عيونى أيام الرسول صلى الله عليه وسلم هل ما كان يوجد عند البعض شك فى الصلاة؟ وكيف كان العلاج ماهو بالإستعاذة وترك الشك والوساوس ... لا كان فى أدويه ولا غيره هذى عبادة ولازم ابليس يوسوس وعلى حسب الإنسان إن كان ضعيف استمع له لانه هو بقوله ما تقبل صلاتك وباطله وإنت بتتعب على الفاضى عيدها هى 3 أو 4 ركعات وهكذا ................. وممكن يجى وقت الفرض الثانى وهو لساته فى الفرض الى قبله ما انتهى ولعلمك هذا يحاول يثقل عليك العبادة عشان تحسى بثقل وتتركيها من التعب ..
إنشاء الله أكون افدتك يا عزيزتى ..
د/ رعد ما اتفق معاك ابدا فى الأدويه بالذات للشخص الموسوس فى العبادات والطهارة

ايوة وقبل ما تدخلى فى الصلاة تفلى ثلاث عن يسارك وابدى بدعاء الإستفتاح واستعذى قبل البسمله وارفعى صوتك يعنى مو مكبر يعنى تسمعى نفسك ولو أحد يصلى معاك جماعة يكون افضل واسرع فى ترك اوسواس .. وادعى الله بإنه يبعد عنك الوسواس واستغفرى كثير هذا يشرد إبليس وبقوة كمان .. الله يشفيك عاجلا غير أجل اللهم آآآمين
ياااااااااااااااااااااه ربنا يخليكىىىىىىىىىىى يارب يا عايشه كلامك اثر فى اوى
انا فعلا بتفل على يسارى وبعلى صوتى لدرجه ممكن الى بره يسمعونى وبيتريقوا على
وموضوع الجماعه مش بقدر عليه لان بطيئه اوى ومش بلحق الامام ممكن يركع ويسجد وانا لسه فالقراءه
خليكى معاى وتابعي مشكلتى واسالى عنى ربنا يبارك فيكى