قديم 08-11-2009, 06:37 AM   #16
اينار
المركز الثالث (عقد من ضياء)

الصورة الرمزية اينار
اينار غير متواجد حالياً

الدولهـ
Yemen
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يحي غوردو مشاهدة المشاركة
الأخت الفاضلة سن المراهقة (12-16 سنة) هو سن حرج تكثر فيه الأحلام وأحلام اليقظة ويختلط الخيال بالواقع وتكون مخيلة المراهق مرهفة حيث يتوهم اشياء وأمور قد تكون جميلة وقد تكون مخيفة خاصة إذا كان المراهق يقرأ او يشاهد أفلام الرعب (وما أكثرها على شاشاتنا) ...
كما أن بقاء الانسان وحيدا قد يجنح به إلى الخيال ويكون فريسة لوساوس الشيطان فقد نهى رسول الله عن سفر الانسان لوحده او بقائه لوحده فالشيطان كالذئب يفترس الشاة المنفردة المعزولة عن الجماعة:
تقريباً وقتها مالحقت إني أدخل في خيالات وأحلام يقظة خالص .. لأن أختي يومها كانت تشغلني كل شويه ..

بالرغم إنها كانت هي كمان بتذاكر في الغرفه إللي جمب الغرفة إللي كنت فيها .. عشان الأمتحانات ..

كانت تكتبلي على ورق وتعطيني أياه من تحت الباب .. وأنا أرد عليها بنفس طريقتها بالظبط ..

كنا نكتب لبعض تحديات لمين يخلص مذاكره أسرع .. وحاجات زي كده ..

كنت وقتها ماسكه الكتاب أقرأ أقرأ .. وبالي مع الرساله الجديده إللي ح توصلني من تحت الباب ..

وفجأة شفت العيون دي قدامي .. ولما أختفت .. خرجت من الغرفة وأنا خايفة ..

وقلت في نفسي .. دي آخرة الشقاوة وتضييع وقت المذاكرة .. نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة_نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وطبعاً بعدها رحت حكيت لكل أخواتي على إللي شفته .. ماحسيت إن في حد صدقني منهم ..

بس بعدها بكام سنة وفي بلد تانيه .. مره إبن خالتي بدأ يحكيلي عن الجن .. وقالي إنو شافهم كتير ..

و قلي إنو مره شاف واحد فيهم كانت بس عيونو وفمه إللي باينيين منه .. وكأنهم معلقين في الهواء ..

وقتها حكيتله بكل حماس على إللي أنا شفته .. لأني وأخيراً حسيت إنو في حد راح يصدقني ..

وفعلاً صدقني بكل سهولة بدون تعب لمحاولة الأثبات بأي طريقة ..

.

يعني صعب إنو يكون إللي شفته خيال ..

.
.

بالنسبة لقصتك ..

متااااااااابعة .. :) ..