قديم 29-12-2008, 10:23 PM   #6
HISHAM5232003
عضو نشط

الصورة الرمزية HISHAM5232003
HISHAM5232003 غير متواجد حالياً

السلام عليكم

انا كان عندى نفس مشكلتك بس الكلام ده من فتره طويله المشكله بدات معاى من صغرى واستمرت حتى ما وصل عمرى 18 سنه وكانت اكتر بتضايقنى لما اتكلم ان الناس كان بيقطعوا كلامى فى نصفه ده كان بيقلل ثقتى فى نفسي بس الحمد لله المسكله دى قلت خالص دلوقتى من خلال تجربتى دى هاديك بعض النصايح انا حاسس من كلامك انك يعنى شويه شخصيتك تحتاج لبعض النضج موضوع ان الناس كلها بتكرهك ده مش صح دى فكره سلبيه لازم تنزعيها من راسك احنا الى فى ايدينا نخلى الناس تحبنا او تكرهنا واول نصيحه لك عشان الناس تحبك ان الابتيامه ما تفارق وجهك حتى فى اصعب المواقف صدقينى الناس بتحب الوجه البشوش المبتسم وبتقول عليه وجه مريح حاولى لما تتكلمى تتكلمى بهدوء وبصوت هادىء لانك واضح انك بتبقى مشدوده اوى وانتى بتتكلمى وده طبعا من الخجل وده بيسيب انطباع مش كويس حاولى كخطوه اولى انك ماتبدتيش تتكلمى فى جمع كبير ده مش مستحب فى الاول ابداى بانك تختارى حد من زمايلك يكون معروف عنه انه طيب وفى نفس الوقت بيكلم كتير وافتحى معاه اى موضوع وطبعا هو بطبيعته هايتفتح فى الكلام ومش هيتقفل وانتى بس كل دورك انك تعلقى بكلمه او تقولى راى سريع فى كلامه وحاولى ما تقاطعهوش كتير علقى بكلام بسيط اوى وصدقينى من مره او اتنين هتبدى تاخدى ثقه فى نقسك وده هيخليك ممكن تتكلمى فى جمع من الناس وبرده لو فى ناس كتير ممكن تبداى الكلام من خلال موضوع عام وتختارى موضوع يكون مهم ويشدهم مثلا تقولى سفتم الى بيحصل فى غزه ده انا شفت فى التلفزيون حاجات فظيعه وتبداى مثلا توصفى الى شفتيه (وادعوا الله ان يخفف عن اخواننا فى غزه ويرفع عنهم البلاء) طبعا كله هيشترك فى الموضوع وانتى هتعلقى معاهم براى او جمله وحاولى ما تكثريش فى الكلام على الاقل فى الاول لغاية لما تزيد ثقتك فى نفسك واكرر حاولى للناس صوره عن نفسك انك كويسه من خلال الابتسام وان لما يكون حد بيتكلم معاك تبينى له انك مهتمه بكلامه جدا وكمان انك تعملى معاهم مواقف كويسه يفتكروك بها وبالنسبه لزوجك الله يهديه لازم تفهميه انك محتاجه له وانه لازم يقف جنبك قوليله مثلا انا باحبك وعشان انا باحبك عاوزه احسن من نفسى وده مش هيحصل غير لو وقفت لانك لو ما وقفناش مع بعض فى المواقف الصعبه هنقف مع بعض امتى واتمنى من الله ان يخفف عنك واسف على الاطاله وان كلامى غير مرتب واتمنى من الله ان اكون قد قدمت لك بعض العون