قديم 06-09-2018, 08:20 PM   #9
اوروهارا كيسك
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية اوروهارا كيسك
اوروهارا كيسك غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir3656 مشاهدة المشاركة
انا من اكتر من 10 سنين وانا تعبان روحت لدكاترة كتير والله تعبت بقيت اخاف من كل حاجة بخاف من العلاج والأدوية المهم انا بقالى زمن ماشى على سيبرا برو اسم التجارى لسيبرالكس نصف قرص وكنت كل ما اعلى الجرعة اتعب وما فيش فايدة انى اعلى الجرعة عن نص قرص مش عارف ليه برجع تانى للنص حبة روحت لدكتور حاليا كاتبلى انى اعلى الجرعة وكنت باخد دوجماتيل بقالى زمن وقفه المهم ما علتش الجرعة بردو حاليا عندى ارق شديد ما نمتش بقالى يومين الدكتور كاتبلى نايت كالم 1ملى خايف اخدو انا قبل اما اخد علاج بقرء النشرة بتاعته بترعب فبخاف منه وما بخدهوش وخصوصا انى قريت ان اللى له تاريخ فى المرض ما يخدهوش اتصلت بالدكتور قالى خده انا خايف ياجماعة اعمل ايه لا عارف اعلى الجرعة وكل ما اقرء نشرة برشام اقرر ما اخدهوش يريت حد ينصحنى اعمل ايه والحمدلله رب العالمين
امامك خياران ..
الاول عدم تناول الادوية وبهذا ربما ستبقى مريضا الى الابد..الى ان تموت ستظل تعاني وتعاني و تعاني..خصوصا لو كانت حالتك ليست بسبب مصائب و ظروف الحياة بل لمشكلة عضوية في الموصلات العصبية "التي تعمل عليها ادوية الإكتئاب"

الثاني الشجاعة و الجرأة لإستخدام الدواء ومع وجود احتمال قوي في أن تجد الدواء المثالي من اول مرة، صحيح انك ليس "بالضروة"ستذهب الاعراض من اول دواء او انك "بالضرورة" لن تصاب باعراض الجانبية"مع التنبيه ان عددا كبيرا من الاعراض الجانبية خصوصا في الأدوية الجديدة اما احتماليته حدوثها قليلة او لو انها اتتك فيوجد احتمال قوية ايضا انه تذهب مع الوقت..انا جربت عشرات من الادوية النفسية و قلة منها من استمرت الاعراض الجانبية بشكل دائم..اغلبها ذهب بعد ايام الى اسبوعين" خوضك مغامرة البحث عن الدواء المناسب فيه احتمالية كبيرة ان تتخلص من مشاكلك للأبد..احتمال قوي انك ستأخذه لفترة ثم تتركه،احتمال اضعف انك قد تضطر تضطر لأستخدامه لفترة طويلة.
الخيار بيدك..تجرب فيوجد احتمال كبير ان تتعافى وتصبح بصحة جيدة بل ممتازة طوال عمرك او يتملكك الخوف فتبقى تعاني تلك المشاكل طوال عمرك.