نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الرهاب (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=56)
-   -   مشكلتي من الطفولة (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=48276)

جنوبيه 22-12-2008 04:34 PM

مشكلتي من الطفولة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معاناتي بداءت من الطفولة كنت عند الوالد مدلله جدا وطلاباتي منفذه هذا الذي جعل اخواني واقربائي يكرهونني لدرجة فضيعة اسمع منهم انواع السب والضرب كنت وحيد ماحد يسمعلي ولاكنت العب مع الاطفال من الخوف الي بنوه اخواني واقربائي فيه ومن دلال والدي انعدمت شخصيتي وصرت انسانه غير مرغوب فيها بين مجتمعي من المدرسة الى البيت
مراهقتي كنت في عزلة تماما عن الناس انطوائيه لدرجة فضيعة ماطلع من غرفتي نهائيا قل مستواي الدراسي اصبت بكتئاب لدرجة وصولي لمرحلة الرغبه بالئنتحار كانت تجيني نوبات غضب شديدة اكسر اي شي قدامي ويوميان بكى شديد ماكنت اقدر اشارك مع زميلاتي في المدرسة بحوارات وكلام كنت اخاف احتك في احد من الناس ماعرف اتكلم وماكان احد يسمعلي او يرد علي ماادري ليش كنت احس ان ماحد يحبني الجميع يكرهني ماني واثقة من نفسي واستمرت المعانه حتى بعد زواجي والان انا موظفة زميلات في العمل ملاحظين علي اني مش متزنه في كلامي مااعرف اتكلم ماعندي شخصية محددة مظطربة اذا غامرت وتكلمت واحس ان الكل يسمعني يجين خوف وتزيد دقات قلبي ويحمر وجهي ويمسكني الم شديد في راسي والخبط في الكلام واسكت شوي والكل يلاحظ حتى يطنشوني وانا في نص الكلام والحين معد يسمعولي مره اذا تكلمت محد يلتفتلي وهذا الشي مأثر علي مره
قلولي اش الحل في مشكلتي هذي وانا ماعندي الامل اني رح اتغير واصير محبوبه بين الناس وجريئة في حواراتي معاهم وكلام موزون وانا ماني قادرة انسى معاناتي في طفولتي وزيادتها في مراهقتي وبعد زواجي اكتشفت نفسي زين والمشكلة واضحه لناس واكثر من وحده قالتلي انتي غريبه شخصيتك مظطربة وانا على وشك اني اطلق من زوجي لاني ماني طبيعية عانازوجي معاي بالمره وصلت فيه انه يقول انتي مريضه روحي عند اهلك هما يستحملوك انا ماقدر عليك ورحت عند اكثر من طبيب نفسي ماغير فيني شي والان عمري 25 سنه وكل يوم حالتي تسوى لولا ايماني بالله كان من زمان ضعفت وانهرت

واعتذر عن الاطاله

شكراً ..

جنوبيه 22-12-2008 05:36 PM

ارجو الرد
ولو تعليق واحد من الاخوان والاخوات في المنتدى الرائع
على مشكلتي التي سوف تنهيني

الحوراني 23-12-2008 12:32 AM

اختي الكريمه
أنتظري ، وسيتم الرد عليك ،،، لي عوده لموضوعك ...

يارب ارجوك 23-12-2008 03:45 AM

حبيبتي اصبري هذا اولا

سبحان الله لكل شئ حل اهم شي لاتيأسي

اول شي اكتبي سلبياتك وايجابياتك بورقه من ناحية شخصيتك واسلوبك مع الناس

اجزمي تغيير السلبيات ومحوها وتعزيز الايجابيات

خليكي بشوشه مبتسمه النفس مجبوله على حب التفائل بالتالي الناس لاشافوكي متفائله قربولك اكثر

شةفي من حولك المحبوب بين الناس هل يملك جبل من ذهب يوزع عليهم

يملك حضور قوي وجه بشوش اسلوب راقي غير مبتذل انتي تقدر مثل ماهو قدر يكسب معاملة الناس له

جنوبيه 25-12-2008 09:56 PM

يارب ارجوك
اشكرك على الرد والكلام الاكثر من رائع

HISHAM5232003 29-12-2008 10:23 PM

السلام عليكم

انا كان عندى نفس مشكلتك بس الكلام ده من فتره طويله المشكله بدات معاى من صغرى واستمرت حتى ما وصل عمرى 18 سنه وكانت اكتر بتضايقنى لما اتكلم ان الناس كان بيقطعوا كلامى فى نصفه ده كان بيقلل ثقتى فى نفسي بس الحمد لله المسكله دى قلت خالص دلوقتى من خلال تجربتى دى هاديك بعض النصايح انا حاسس من كلامك انك يعنى شويه شخصيتك تحتاج لبعض النضج موضوع ان الناس كلها بتكرهك ده مش صح دى فكره سلبيه لازم تنزعيها من راسك احنا الى فى ايدينا نخلى الناس تحبنا او تكرهنا واول نصيحه لك عشان الناس تحبك ان الابتيامه ما تفارق وجهك حتى فى اصعب المواقف صدقينى الناس بتحب الوجه البشوش المبتسم وبتقول عليه وجه مريح حاولى لما تتكلمى تتكلمى بهدوء وبصوت هادىء لانك واضح انك بتبقى مشدوده اوى وانتى بتتكلمى وده طبعا من الخجل وده بيسيب انطباع مش كويس حاولى كخطوه اولى انك ماتبدتيش تتكلمى فى جمع كبير ده مش مستحب فى الاول ابداى بانك تختارى حد من زمايلك يكون معروف عنه انه طيب وفى نفس الوقت بيكلم كتير وافتحى معاه اى موضوع وطبعا هو بطبيعته هايتفتح فى الكلام ومش هيتقفل وانتى بس كل دورك انك تعلقى بكلمه او تقولى راى سريع فى كلامه وحاولى ما تقاطعهوش كتير علقى بكلام بسيط اوى وصدقينى من مره او اتنين هتبدى تاخدى ثقه فى نقسك وده هيخليك ممكن تتكلمى فى جمع من الناس وبرده لو فى ناس كتير ممكن تبداى الكلام من خلال موضوع عام وتختارى موضوع يكون مهم ويشدهم مثلا تقولى سفتم الى بيحصل فى غزه ده انا شفت فى التلفزيون حاجات فظيعه وتبداى مثلا توصفى الى شفتيه (وادعوا الله ان يخفف عن اخواننا فى غزه ويرفع عنهم البلاء) طبعا كله هيشترك فى الموضوع وانتى هتعلقى معاهم براى او جمله وحاولى ما تكثريش فى الكلام على الاقل فى الاول لغاية لما تزيد ثقتك فى نفسك واكرر حاولى للناس صوره عن نفسك انك كويسه من خلال الابتسام وان لما يكون حد بيتكلم معاك تبينى له انك مهتمه بكلامه جدا وكمان انك تعملى معاهم مواقف كويسه يفتكروك بها وبالنسبه لزوجك الله يهديه لازم تفهميه انك محتاجه له وانه لازم يقف جنبك قوليله مثلا انا باحبك وعشان انا باحبك عاوزه احسن من نفسى وده مش هيحصل غير لو وقفت لانك لو ما وقفناش مع بعض فى المواقف الصعبه هنقف مع بعض امتى واتمنى من الله ان يخفف عنك واسف على الاطاله وان كلامى غير مرتب واتمنى من الله ان اكون قد قدمت لك بعض العون

جنوبيه 31-12-2008 08:08 PM

شكرا يااخ هشام واكيد نصائحك بتكون مفيده لي وحخوذه في عين الاعتبار واجرب واقلكم اش رح يصرلي

مباركــ((الكويت)) 05-02-2009 10:00 PM

الحقيقة الله يلوم الي يلومك يا غالي الظاهر مشكلتك نفسي اللهم انهم يحرموني وبــس لابد انك تبادر في الذهاب الى اخصائي نفسي والافضل
طيب نفسي وانشاء الله تروح هذه الاعراض اتمنى لكــ كامل الشفاء والرضاء

الساعة الآن 03:08 AM