نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الوسواس (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   السفر (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=117871)

اطياف الامل 21-06-2016 12:59 AM

السفر

السلام عليكم

زوجي يبيني اسافر معه المدينة وتبعد عن مدينتي 400كيلو
واناعندي نوبات هلع رهاب ساح متوسط يعني اخرج اماكن معينة
اريد السفر لكني خائفة من عنده رهاب السفر وتعالج منه بليز

دجى القمر 21-06-2016 01:09 AM

الله يشفيك حبيبتي
والله ما اعرف احد شفي منه لكن توكلي ع الله و ان شاء الله الاعضاء عندهم علم و يردون عليكي ..

آن الاوآن 21-06-2016 01:21 AM

اذا قصدك المدينة المنورة
المفروض تكونين فرحانه ومبسوطة لآن سبحان الله المدينة فيها روحانية لا توصف
عليها وعلى ساكنيها افضل الصلاة والتسليم

اطياف الامل 21-06-2016 01:25 AM

ايه المدينة المنورة فعلا روحانية كثير بس ماعاد رحت لها بعد مرضي

زمالك يا حبي 21-06-2016 01:28 AM

ياريت تسافري بالسياره وياريت يكون السفر ليلا اعدك انك هتحسي بهدوء شديد بالليل لما تشوفي صفاء السماء والقمر خصوصا انه الايام دي بدر والله باذن الله هتحسي براحه في السفر ليلا جربي وارخي مقعد السياره للخلف قليلا واسترخي للاخر وههتشوفي الفرق السفر وركوب السياره حل فعلا للهلع بصراحه الحركه الكتير بتخفف الهلع والقلق بشكل كبير

اطياف الامل 21-06-2016 01:53 AM

زمالك هل كان عندك رهاب

زمالك يا حبي 21-06-2016 02:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اطياف الامل (المشاركة 1173805)
زمالك هل كان عندك رهاب

لا والله اللي اصابني هو نوبه هلع قوية فقط بكل ما فيها من اعراض اما الرهاب جالي رهاب بسيط وهو اني مش عايز انزل اداوم عشان ما انزلش السلم وقلبي يدق من الخوف عشان تعبان بس اقسم بالله السفر بالسياره كان بيريحني جدا من الهلع بس ده اختفي بعد فتره شهر من العلاج بالسيروكسات سي ار زي ما شرحت قبل كده
صدقيني ما بكدب عليكي انك تمارسي امورك رغم التعب اقسم بالله تدريجيا هيزول انتي الرهاب بييجي من الهلع المفروض اننا نعالج الهلع ذات نفسه وبافقي اعراضه هتختفي ازاي هقولك ازاي
لما تعالجي الهلع هيختفي دق القلب والتنفس السريع وحتي الحاله المزاجيه هترتفع بالتالي هيروح قلق المخاوف والرهاب
علي فكره اقوي دواء للرهاب هو السيروكسات رقم 1 في أمريكا ويصرف بدون اي وصفه طبيه وبلا قيود

صدقيني مش بكدب عليكي يا جماعه انا هنا بينكم اقسم بالله اني بنقل لكم تجربتي وخلاصه قراءاتي وخلاصه تعاملاتي مع مرضي سابقين بالهلع والقلق لا اكثر ولا اقل انا مثال حي بينكم اصابني نوبات هلع كانت قوية جدا جدا وكيف تغلبت عليها بفضل الله زي ما بشرح لكم بالتفصيل كده
يهمني مصلحتكم والله ويهمني ان ربنا يشفي الجميع عاجلا غير اجل لكن انا درست النوبات دي كلها بالتفصيل الممل ولما كانت تجيني بقيت اسهر ليالي اعصر دماغي وافكر في طريقه عملها وسببها وعلاجها وبقيت اجرب حاجات كان من بينها التحرك بالسياره مسافات طويله ومسافات لا فيها مستشفي ولا صيدليه ولا غيره لقيت ان الموضوع نجح بشكل كبير جدا جدا وخصوصا السفر ليلا

خوفي قتلني 28-06-2016 04:25 AM

انا مع تناولي للدواء اخاف من السفر كله خوف انه يجيني هلع ف السياره الله يعيني ويعينك لكن ترا احيانا استقوي واقول حتى وان جاني كلها 5 دقايق وتروح وفيه ملايين مثلي وارتاح شوي

الساعة الآن 06:40 PM