نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الوسواس (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   ارجوكم ردوا عليا ضروري (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=127801)

بنت مش ولد 03-09-2017 10:32 AM

ارجوكم ردوا عليا ضروري

انا عندي وسواس موت
وكنت مرتين حلمت انى هموت
لكن المشكله ان ففتره قلقي
خلمت حلم عادي بعيد عن الموت
كان عن نتيجه مباراه واتحقق تانى يوم بالظبط
فانا قلت كدا يبقي احلامى بتتحقق ولو خلمت حلم موت هيتحقق لان احلامى مبقتش حديث نفس
وفعلا بالليل حلمت 😭
دلوقت بسالكم بالله دا يعتبر حلم حقيقه وهيتحق لانه احلامى بقت تحقق زي حلم نتيجه المباراة
ولا لا لان دا حديث نفس بسبب تفكيري

هل حد حصله كدا من قبل

ارجووووووكم ردوا بس مش تطمين وخلاص
عايزه كلام بجد ولو حد حصله زيي

ابو فهد الكويتي 03-09-2017 02:22 PM

حديث نفس بسبب تفكيرك

بنت مش ولد 03-09-2017 03:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو فهد الكويتي (المشاركة 1299317)
حديث نفس بسبب تفكيرك

طيب ليه حلم نتيجه المباراة تحقق كما رايته؟
مش كدا يبقي احلامي رؤي وليس حديث نفس؟؟

مولاي6868 03-09-2017 03:33 PM

حلمك بنتيجة المباراة مجرد توافق فقط لا اكثر .و معروف اذا شغلت تفكيرك بشئ تحلم بيه.و لو فرضنا انه حلم واحد تحقق فكم حلم لم يتحقق اكيد اكثر،و الانسان القلق يعي تماما ان هذا وسواس فقط
لكن يغلبه الوسواس،لذا ليس لهذا التوافق اي دلالة ،و لا نغفل دور ابليس في الوسوسة ليحزنك و يضيع عليك فرص حياتك.
اما شرعا فهذا من علم الغيب الذي لايعلمه الا الله،و لذلك ارى ان تهمله تماما و تتوكل على الله

غريب الهوى 03-09-2017 03:59 PM

عدة احلام او احلام كثيرة وتحقق حلم واحد فقط منها من باب الصدفة

لا يعني كل احلام رؤا وحقيقة وانها فعلا

خاصه انتي عندك وسواس وقلق مثلنا احلامنا اشكال واللوان صدقيني ...

بنت مش ولد 03-09-2017 04:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مولاي6868 (المشاركة 1299325)
حلمك بنتيجة المباراة مجرد توافق فقط لا اكثر .و معروف اذا شغلت تفكيرك بشئ تحلم بيه.و لو فرضنا انه حلم واحد تحقق فكم حلم لم يتحقق اكيد اكثر،و الانسان القلق يعي تماما ان هذا وسواس فقط
لكن يغلبه الوسواس،لذا ليس لهذا التوافق اي دلالة ،و لا نغفل دور ابليس في الوسوسة ليحزنك و يضيع عليك فرص حياتك.
اما شرعا فهذا من علم الغيب الذي لايعلمه الا الله،و لذلك ارى ان تهمله تماما و تتوكل على الله

انا بعد ما حلمت حلم المباراة وتحقق
عدي يوم وبعدها فضلت افكر
واقول لو حلمت حلم عن الموت سيتحقق لان احلامى مبقتش حديث نفس والدليل الحلم الذي تحقق
وفضلت مش عارفه انام مش شده الخوف
وفعلا حلمت ودلوقت تفكيري ان الحلم سيتحقق زي اخر حلم حلمته بتاع الكوره

بنت مش ولد 03-09-2017 04:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب الهوى (المشاركة 1299328)
عدة احلام او احلام كثيرة وتحقق حلم واحد فقط منها من باب الصدفة

لا يعني كل احلام رؤا وحقيقة وانها فعلا

خاصه انتي عندك وسواس وقلق مثلنا احلامنا اشكال واللوان صدقيني ...

بس عده الاحلام ال متحققتش دي
كانت قبل حلم المباراة الذي تحقق
فانا بقول من بدايه حلم الكوره وضعى تغيى
من حد احلامه حديث نفس لانسان احلامه بقت رؤي تحدث كما راها واي حلم بعده هيبقي كدا

غريب الهوى 03-09-2017 05:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت مش ولد (المشاركة 1299331)
بس عده الاحلام ال متحققتش دي
كانت قبل حلم المباراة الذي تحقق
فانا بقول من بدايه حلم الكوره وضعى تغيى
من حد احلامه حديث نفس لانسان احلامه بقت رؤي تحدث كما راها واي حلم بعده هيبقي كدا

من بعد حلم المباراة

كم حلم تحقق

يعني كم عدد احلامك وكم عدد اللي تحقق ؟؟؟

بنت مش ولد 03-09-2017 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب الهوى (المشاركة 1299332)
من بعد حلم المباراة

كم حلم تحقق

يعني كم عدد احلامك وكم عدد اللي تحقق ؟؟؟

احلامي ال متحققتش كلها قبل حلم المباراة لكن بعد حلم المباراة محلمتش غير الحلم ال مخوفنى

يعنى حلم المباراة تحقق الخميس
فانا عدي الجمعه وجيت بالليل قبل ما انام فضلت خايفه احلم عن الموت ويتحقق زي حلم المباراة وكنتش عارفه انام
وفعلا حلمت وفضلت اقول يمكن حديث نفس بس سالت شيخ قالى لا اعلم وقالى عندك وسواس فعلاجه تبطلى تسالى بس مرضيش يقولى دا حديث نفس او لا😭 فخفت وحسيته مرضيش يقولى عشان الحلم رؤياصادقه زي بتاع المباراة

غريب الهوى 03-09-2017 05:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت مش ولد (المشاركة 1299333)
احلامي ال متحققتش كلها قبل حلم المباراة لكن بعد حلم المباراة محلمتش غير الحلم ال مخوفنى

يعنى حلم المباراة تحقق الخميس
فانا عدي الجمعه وجيت بالليل قبل ما انام فضلت خايفه احلم عن الموت ويتحقق زي حلم المباراة وكنتش عارفه انام
وفعلا حلمت وفضلت اقول يمكن حديث نفس بس سالت شيخ قالى لا اعلم وقالى عندك وسواس فعلاجه تبطلى تسالى بس مرضيش يقولى دا حديث نفس او لا😭 فخفت وحسيته مرضيش يقولى عشان الحلم رؤياصادقه زي بتاع المباراة

كان حلمك عن المباراة الاربعاء .؟ وتحقق الخميس

الفترة بين الحلم وتحقق الحلم كم يوم ..؟؟

وحلمك عن الموت يوم الجمعه ...

اعرف حرمه قريبه لي تحلمت بامها لانها متوفيه وتحلمت بشخص اخر تقول ممكن حلم امي حديث نفس
لكن ماعلاقه الشخص الاخر المتوفي في الحلم وخافت وتعبت وراحت مستشفى بسبب التعب ..

والحمد لله اعرفها مازالت موجوده ... وحلمها له سنه ونصف واكثر قارب السنتين

بنت مش ولد 03-09-2017 08:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب الهوى (المشاركة 1299335)
كان حلمك عن المباراة الاربعاء .؟ وتحقق الخميس

الفترة بين الحلم وتحقق الحلم كم يوم ..؟؟

وحلمك عن الموت يوم الجمعه ...

اعرف حرمه قريبه لي تحلمت بامها لانها متوفيه وتحلمت بشخص اخر تقول ممكن حلم امي حديث نفس
لكن ماعلاقه الشخص الاخر المتوفي في الحلم وخافت وتعبت وراحت مستشفى بسبب التعب ..

والحمد لله اعرفها مازالت موجوده ... وحلمها له سنه ونصف واكثر قارب السنتين

حلم الكوره حلمته الاربعاء اه
لكن افتكرته الخميس كنت متوتره بسبب وسواس الموت الساعه كانت 12 الضهر تقريبا
فقلت هتسلى بالمباراه الساعه 3
فافتكرت انى حلمت بنتيجتها وبدات اخاف ليتحقق
وفعلا خصلت المباراة بنفس النتيجه..

ومن اليوم الجمعه بدات افكر واقول طالما حلم الكوره اتحقق يبقي هحلم احلام من ال بتخوفنى وهتتحقق

وفعلا حلمت بس كنت قبل مانام بفكر اوي فالموضوع .. ولما النهارده بالنهارده الشيخ مردش عليا وقالى عندك وسواس بس نمت شويه حلمت تانى ..

مولاي6868 03-09-2017 10:28 PM

عادي التفكير القلق يؤدي الى هذا و لما تمر ايام سيجي حلم اخر و اخر ، و يصعب اقناع النفس انه وسواس ، و تقول يمكن هذه المرة واقعي،و هكذا يضمن الشيطان انك لن تخرج من هذه الدوامة لكن بفضل الله المؤمن سيتغلب على الوسواس عاجلا ام اجلا.

بنت مش ولد 03-09-2017 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مولاي6868 (المشاركة 1299364)
عادي التفكير القلق يؤدي الى هذا و لما تمر ايام سيجي حلم اخر و اخر ، و يصعب اقناع النفس انه وسواس ، و تقول يمكن هذه المرة واقعي،و هكذا يضمن الشيطان انك لن تخرج من هذه الدوامة لكن بفضل الله المؤمن سيتغلب على الوسواس عاجلا ام اجلا.

ال خوفنى تحقق حلم نتيجه المباراة

زهره الالام 04-09-2017 01:11 AM

انا حصل معاي كده مرة حلمت حلم من بعد الوسواس لواحدة قريبتي مفيش بينا اي تواصل حالياً وبعد شهر تقريباً عرفت ان حصل معاها زي مانا حلمت وممكن يكون الحدث ده حصل في نفس توقيت الحلم اللي حلمته طبعا تعبت برضه وقلت طالما ده اتحقق يمكن الاحلام التانية تتحقق بس اقنعت نفسي ان كل الاحلام دي بسبب الحاله النفسيه والتفكير في الموت ومن الشيطان كمان الرسول بيقول الشيطان يجري في الانسان مجري الدم افكار الانسان وحتي حديث الانسان في سره الشيطان مطلع عليه
ولو تفتكري انا قبل كده كنت قلتلك ان غالبيه احلامي بحلمها وانا هاديه طبعا انا يوميا افكر في الموت لكن احيانا افكر مع هلع وقلق واحيانا افكر وانا عاديه تجيني الاحلام بقي وانا عاديه بس بقول ده بسبب تفكيري الدائم في الموت والاحلام وتفاسيرها
الشيخ اللي انتي سالتيه مفسر احلام ولا لا

بنت مش ولد 04-09-2017 06:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهره الالام (المشاركة 1299376)
انا حصل معاي كده مرة حلمت حلم من بعد الوسواس لواحدة قريبتي مفيش بينا اي تواصل حالياً وبعد شهر تقريباً عرفت ان حصل معاها زي مانا حلمت وممكن يكون الحدث ده حصل في نفس توقيت الحلم اللي حلمته طبعا تعبت برضه وقلت طالما ده اتحقق يمكن الاحلام التانية تتحقق بس اقنعت نفسي ان كل الاحلام دي بسبب الحاله النفسيه والتفكير في الموت ومن الشيطان كمان الرسول بيقول الشيطان يجري في الانسان مجري الدم افكار الانسان وحتي حديث الانسان في سره الشيطان مطلع عليه
ولو تفتكري انا قبل كده كنت قلتلك ان غالبيه احلامي بحلمها وانا هاديه طبعا انا يوميا افكر في الموت لكن احيانا افكر مع هلع وقلق واحيانا افكر وانا عاديه تجيني الاحلام بقي وانا عاديه بس بقول ده بسبب تفكيري الدائم في الموت والاحلام وتفاسيرها
الشيخ اللي انتي سالتيه مفسر احلام ولا لا

يعني انتى حلمتى وحصل نفس ال حلمتيه؟؟
طيب وبعدها حلمتى بحاجه لنفسك ومحصلتش
يعنى خفتى تحصل زي ماحلمتيها زي فالحلم لقريبتك صراحه ؟؟
ولا احلام تفاسير وكدا لان انا حصل زي ماحلمته فخايفه يحصل ال بحلمه زي مابحلمه ؟؟

الساعة الآن 07:35 PM