نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى الفضفضة (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=44)
-   -   افكار سوداوية (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=140293)

نقابي تاجي 02-06-2022 12:12 AM

افكار سوداوية

ياجماعة باختصار كدة.انا مريضة قلق مزمن وبيجيلي نوبات هلع وعندي ولدين الحمد لله وواحد منهم من فترة اكتشفت ان نظره ضعيف الحمد لله والموضوع دة تعبني جدا وكنت دايما حاسة بالذنب واني انا السبب وبدات بعد اكتر من سنة اتقبل الموضوع واكتشفت ان ابني التاني بردو احتمال كبير يلبس هو كمان نضارة ومن ساعتها حالتي وحشة جدا ومش قادرة اتكلم واقول لحد بس انا حاسة بذنب رهيب عايزة اهرب واسييهم وامشي وبتجيلي استغفر الله العظيم افكار انتحارية اني مش عاوزة اكمل حياتي كدة وطول النهار ماسكة التليفون اتفرج علي دكاترة عيون لدرجة اني روحت لدكتور العيون وقولتله لو فيه عمليه حاجة تتاخد من عيني تتحطلهم حتي لو حتعمي انا مش مهم انا تعبانة جدا ياجماعة ومش عارفة اعمل ايه انا عايزة افضفض والناس بتتعامل اني مكبرة الموضوع وعادي بس انا فعلا تعبت معنديش طاقة للحياة برتاح وقت النوم عشان مبشوفش ولادي فيها واحس بالذنب وتأنيب الضمير ارجوكو حد يرد عليا قولولي اي حاجة

نقابي تاجي 02-06-2022 01:56 AM

لااله الاالله

وعل الثلج 02-06-2022 02:21 AM

أهلا بك

أدعي لهم بدعاء اللهم أقسم لهم من خشيتك ما تحول بينهم و بين معصيتك و من طاعتك .. سبب إختيار هذا الدعاء لأن في ثناياه : و أقسم لهم من اليقين ما تهون عليهم مصائب الدنيا و متعهم اللهم بأسماعهم و أبصارهم و قواهم ما أحييتهم و إجعلها الوارث منهم

الله يحفظلك أولادك و ما يشوفون شر يا رب

.. نعم هذي عوايد القلق يخلي الواحد يسوي من الحبة قبة حتى تصيبه بالهلع حتى يتمنى الموت و الإنتحار

نقابي تاجي 02-06-2022 03:24 AM

انا تعبانة نفسيا جدا ومش عارفة اعمل ايه انا بقيت بكره ان النهار يطلع

ظل امرأة 02-06-2022 03:02 PM

اختي ما عليكي من كلام اي حد
لا تاخدي على خاطرك
انا رح امسح المشاركة ولا يهمك
لانها غير لائقة..وربي لا يبلي حدا

طبعا حقك تقلقي على أولادك وتخافي عليهم
بس الحمدلله انه المشكلة لها حل

الطب تطور اختي
حتى لو عندهم ضعف نظر
أولادك لسا صغار رح يتحسنوا ان شاءالله
معلش لو لبسوا نظارات..كتير بتساعدهم
خليهم يلتزموا وبعون الله رح يتشافوا

لأنهم لسا صغار
توكلي على الله اختي
ومافيهم الا العافية🌹

نقابي تاجي 02-06-2022 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ظل امرأة (المشاركة 1430515)
اختي ما عليكي من كلام اي حد
لا تاخدي على خاطرك
انا رح امسح المشاركة ولا يهمك
لانها غير لائقة..وربي لا يبلي حدا

طبعا حقك تقلقي على أولادك وتخافي عليهم
بس الحمدلله انه المشكلة لها حل

الطب تطور اختي
حتى لو عندهم ضعف نظر
أولادك لسا صغار رح يتحسنوا ان شاءالله
معلش لو لبسوا نظارات..كتير بتساعدهم
خليهم يلتزموا وبعون الله رح يتشافوا

لأنهم لسا صغار
توكلي على الله اختي
ومافيهم الا العافية🌹

جزاك الله كل خير والف شكر علي كلامك الجميل

للغايب عذر 02-06-2022 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نقابي تاجي (المشاركة 1430470)
ياجماعة باختصار كدة.انا مريضة قلق مزمن وبيجيلي نوبات هلع وعندي ولدين الحمد لله وواحد منهم من فترة اكتشفت ان نظره ضعيف الحمد لله والموضوع دة تعبني جدا وكنت دايما حاسة بالذنب واني انا السبب وبدات بعد اكتر من سنة اتقبل الموضوع واكتشفت ان ابني التاني بردو احتمال كبير يلبس هو كمان نضارة ومن ساعتها حالتي وحشة جدا ومش قادرة اتكلم واقول لحد بس انا حاسة بذنب رهيب عايزة اهرب واسييهم وامشي وبتجيلي استغفر الله العظيم افكار انتحارية اني مش عاوزة اكمل حياتي كدة وطول النهار ماسكة التليفون اتفرج علي دكاترة عيون لدرجة اني روحت لدكتور العيون وقولتله لو فيه عمليه حاجة تتاخد من عيني تتحطلهم حتي لو حتعمي انا مش مهم انا تعبانة جدا ياجماعة ومش عارفة اعمل ايه انا عايزة افضفض والناس بتتعامل اني مكبرة الموضوع وعادي بس انا فعلا تعبت معنديش طاقة للحياة برتاح وقت النوم عشان مبشوفش ولادي فيها واحس بالذنب وتأنيب الضمير ارجوكو حد يرد عليا قولولي اي حاجة

حياك الله اختي الفاضلة

ابدا مالك اي ذنب .. هذا قضاء وقدر الله سبحانه .. ولله حكمة في ذلك .. سواء علمنا الحكمة او لم نعلمها

وعادي لو لبسوا نظارة .. عدد كبير جدا من الناس تلبس نظارة وعادي حياتها ماشيه بشكل طبيعي

بل يوجد عدد كبير جدا من الناس لايبصرون ابدا وليس فقط نظرهم فيه ضعف .. ومع ذلك ماتوقفت حياتهم وربي اعانهم وسخر لهم ادوات وامور تساعدهم على العيش

وكثير منهم صاروا علماء ومبدعين وماكان فقدان النظر عائق لهم

الامر ان شاءالله بسيط اختي .. القلق يخليك تفكرين كثير .. والافكار الكثيرة تسبب لك وسواس قهري بحيث تتكرر عندك فكرة انك السبب او المذنبه

تأكدي انه مالك اي ذنب .. وتجاهلي الافكار ولا تلتفتي لها .. واعلمي ان ربي ارحم بهم منك ولن يضيعهم ان شاءالله

تأملي هذا الحديث العظيم : قَدِمَ علَى النَّبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم سَبْيٌ، فَإِذَا امْرَأَةٌ مِنَ السَّبْيِ قدْ تَحْلُبُ ثَدْيَهَا تَسْقِي، إذَا وجَدَتْ صَبِيًّا في السَّبْيِ أخَذَتْهُ، فألْصَقَتْهُ ببَطْنِهَا وأَرْضَعَتْهُ، فَقَالَ لَنَا النَّبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: أتُرَوْنَ هذِه طَارِحَةً ولَدَهَا في النَّارِ؟ قُلْنَا: لَا، وهي تَقْدِرُ علَى ألَّا تَطْرَحَهُ، فَقَالَ: لَلَّهُ أرْحَمُ بعِبَادِهِ مِن هذِه بوَلَدِهَا

اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك .. وينزل على قلبك السكينة والطمأنية .. ويرزقك بر اولادك

احرصي على تربيتهم تربية اسلامية صحيحة حتى يكونوا شفعاء لك عند الله سبحانه

نقابي تاجي 02-06-2022 11:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة للغايب عذر (المشاركة 1430595)
حياك الله اختي الفاضلة

ابدا مالك اي ذنب .. هذا قضاء وقدر الله سبحانه .. ولله حكمة في ذلك .. سواء علمنا الحكمة او لم نعلمها

وعادي لو لبسوا نظارة .. عدد كبير جدا من الناس تلبس نظارة وعادي حياتها ماشيه بشكل طبيعي

بل يوجد عدد كبير جدا من الناس لايبصرون ابدا وليس فقط نظرهم فيه ضعف .. ومع ذلك ماتوقفت حياتهم وربي اعانهم وسخر لهم ادوات وامور تساعدهم على العيش

وكثير منهم صاروا علماء ومبدعين وماكان فقدان النظر عائق لهم

الامر ان شاءالله بسيط اختي .. القلق يخليك تفكرين كثير .. والافكار الكثيرة تسبب لك وسواس قهري بحيث تتكرر عندك فكرة انك السبب او المذنبه

تأكدي انه مالك اي ذنب .. وتجاهلي الافكار ولا تلتفتي لها .. واعلمي ان ربي ارحم بهم منك ولن يضيعهم ان شاءالله

تأملي هذا الحديث العظيم : قَدِمَ علَى النَّبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم سَبْيٌ، فَإِذَا امْرَأَةٌ مِنَ السَّبْيِ قدْ تَحْلُبُ ثَدْيَهَا تَسْقِي، إذَا وجَدَتْ صَبِيًّا في السَّبْيِ أخَذَتْهُ، فألْصَقَتْهُ ببَطْنِهَا وأَرْضَعَتْهُ، فَقَالَ لَنَا النَّبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: أتُرَوْنَ هذِه طَارِحَةً ولَدَهَا في النَّارِ؟ قُلْنَا: لَا، وهي تَقْدِرُ علَى ألَّا تَطْرَحَهُ، فَقَالَ: لَلَّهُ أرْحَمُ بعِبَادِهِ مِن هذِه بوَلَدِهَا

اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك .. وينزل على قلبك السكينة والطمأنية .. ويرزقك بر اولادك

احرصي على تربيتهم تربية اسلامية صحيحة حتى يكونوا شفعاء لك عند الله سبحانه

جزاك الله كل خير علي الرد بجد

للغايب عذر 02-06-2022 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نقابي تاجي (المشاركة 1430602)
جزاك الله كل خير علي الرد بجد

امين وياك يارب .. الله يحفظك ويرعاك

نقابي تاجي 04-06-2022 02:39 AM

Upppppppppp

مجرد إنسآن 04-06-2022 12:20 PM

أختي الكريمة
إياكِ ثم إياكِ أن تفقدي الأمل في رحمَة ربك
وتأكدي أنها إختبارات من رب البريات
وَحُسن تربيتك لهُم وَمساعَدتهم علىَ شكر الخالق في كُل وقتٍ وحين وعليكِ بالصمود
أنتِ تقولي أنكِ تُحبيهم
فكيف يكونُ حُبكِ لهم بالتفكير في تركهم
مَن غيركِ بعد الله لهُم
مَن سيزرع فيهم الأمل بأنهم مُعافين من كُل داء
والله إذا تشوفي تضحيات الأمهات لتجدي أنكِ في نعمة وفضلٌ كبير
وثقي أنهُم أشداء وسيتخطون تلكَ المِخنةَ أو لعلها مِنحة من ربك
ما الضير في لبس نظارة
الأهم أخلاقهم وفرصة تعليمهم
الأهم في ذلك ألا يفقدون شيئاً من دينهم وأنتِ كذلك .
العلم تقدم كثيراً
وقد تكونَ لهم فرصة بالمستقبل القريب وإجراء جراحات تعويضية وهى ناجحة بنسبة 100% بفضل الله
أستغفري ربك وآمني أنه الخير كل الخير مهما كان وسيكون
وأسأل اللهَ لكِ الهداية ولهم العافية
وأن تكوني سند لهُم وأن يكونوا خير الأبناء والعون

نقابي تاجي 04-06-2022 04:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجرد إنسآن (المشاركة 1430815)
أختي الكريمة
إياكِ ثم إياكِ أن تفقدي الأمل في رحمَة ربك
وتأكدي أنها إختبارات من رب البريات
وَحُسن تربيتك لهُم وَمساعَدتهم علىَ شكر الخالق في كُل وقتٍ وحين وعليكِ بالصمود
أنتِ تقولي أنكِ تُحبيهم
فكيف يكونُ حُبكِ لهم بالتفكير في تركهم
مَن غيركِ بعد الله لهُم
مَن سيزرع فيهم الأمل بأنهم مُعافين من كُل داء
والله إذا تشوفي تضحيات الأمهات لتجدي أنكِ في نعمة وفضلٌ كبير
وثقي أنهُم أشداء وسيتخطون تلكَ المِخنةَ أو لعلها مِنحة من ربك
ما الضير في لبس نظارة
الأهم أخلاقهم وفرصة تعليمهم
الأهم في ذلك ألا يفقدون شيئاً من دينهم وأنتِ كذلك .
العلم تقدم كثيراً
وقد تكونَ لهم فرصة بالمستقبل القريب وإجراء جراحات تعويضية وهى ناجحة بنسبة 100% بفضل الله
أستغفري ربك وآمني أنه الخير كل الخير مهما كان وسيكون
وأسأل اللهَ لكِ الهداية ولهم العافية
وأن تكوني سند لهُم وأن يكونوا خير الأبناء والعون

فعلا كل كلامك صح انا عارفة ان فيه ابتلاءات كتير في الدنيا اصعب من اللي عندي واني في نعمة الحمد لله لكن معرفش انا اللي ضعيفة ولاايه انا فعلا لما بتكلم مع اي حد بيستهتر بالموضوع علي انه مش مشكلة اصلا الحمد لله علي جميع عطاياه

نقابي تاجي 28-03-2023 11:03 PM

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

الساعة الآن 06:35 PM