نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الوسواس (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   تخلصي من وسواس الموت (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=80968)

الشاكر 02-07-2020 08:21 AM

اول ما تصحى من النوم فكر بأي فكرة إيجابية

الشاكر 06-07-2020 08:56 AM

شخص صامد 11-01-2022 05:42 PM

اناكنت اعانى من وسواس الموت من 4 سنوات ولكن عندما تزوجت نسيته وانشغلت بحياتى وخلفت ولكن بعد ولادتى الثانيه بشهر ونصف وانا اعانى منه بطريقه صعبه اوى واكتر من اى مره سابقه هذه المره اتذكر الماضى كثيرا حتى اتفه الأشياء وحاجه جوايا بتقولى قربى من ربنا عشان هتموتى قريب انا الحمدلله كنت ملتزمه فى الصلاه والان بدأت اقرا القرآن ولكن ياتينى تأنيب ضمير قاسى اوى ويقولى عباداتك ناقصه هتقابلى ربنا كدا ازاى ودايما شايفه الاخره قدام عينى وبدأت افتكر أخطاء الماضى وضميرى يانبنى عليها والفكره ال فى راسى ربنا بيعمل معاكى كدا عشان تتوبى وتستغفرى وتقربى منه عشان تموتى كويسه وعشان هتموتى قريب حياتى وقفت حرفيا مش عارفه استمتع بحياتى بقيت عندى زهد فى كل حاجه ف حياتى زيى م اكون بقيت حابه او عايزه اموت وخلاص واحساس بيقولى انتى فرحانه عشان هتموتى خلاص حتى بنتى الصغيره بترضع صناعى دايما يجى ف بالى ربنا عمل كدا عشان هتسبيها فربنا خلاها ترضع صناعى مبقتش عارفه اقعد مع ولادى والعب معاهم مبقتش اهتم بنفسى بعمل كل متطلبانى بس من جوايا مش مبسوطه ومليش نفس لأى حاجة حتى لو خرجت مش ببقى مبسوطه ولو مثلا اتفرجت على التلفاز حاجة جوايا تقولى حرام هتتدخلى النار وضميرى يانبنى من اى ذنب صغير اعمله
نفسى الاقى حد مر بالتجربة دى زيى يقولى عمل ايه وهل ف وسواس هيقول قربى من ربنا معظم الحالات ال شوفتها هنا ف المنتدى الوسواس بيبعدهم عن ربنا مش زيى يارب الاقى حد زيى نفسى ارجع اعيش حياتى تانى وارجع اكون مبسوطه
ودايما يجى فى بالى ربنا بيعذبنى دلوقت او يبتلبنى عشان يخفف عذابى
اتمنى الاقى حد مثلى او ع الاقل حد يطمنى

مومو كمال الدين 12-01-2022 04:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص صامد (المشاركة 1424979)
اناكنت اعانى من وسواس الموت من 4 سنوات ولكن عندما تزوجت نسيته وانشغلت بحياتى وخلفت ولكن بعد ولادتى الثانيه بشهر ونصف وانا اعانى منه بطريقه صعبه اوى واكتر من اى مره سابقه هذه المره اتذكر الماضى كثيرا حتى اتفه الأشياء وحاجه جوايا بتقولى قربى من ربنا عشان هتموتى قريب انا الحمدلله كنت ملتزمه فى الصلاه والان بدأت اقرا القرآن ولكن ياتينى تأنيب ضمير قاسى اوى ويقولى عباداتك ناقصه هتقابلى ربنا كدا ازاى ودايما شايفه الاخره قدام عينى وبدأت افتكر أخطاء الماضى وضميرى يانبنى عليها والفكره ال فى راسى ربنا بيعمل معاكى كدا عشان تتوبى وتستغفرى وتقربى منه عشان تموتى كويسه وعشان هتموتى قريب حياتى وقفت حرفيا مش عارفه استمتع بحياتى بقيت عندى زهد فى كل حاجه ف حياتى زيى م اكون بقيت حابه او عايزه اموت وخلاص واحساس بيقولى انتى فرحانه عشان هتموتى خلاص حتى بنتى الصغيره بترضع صناعى دايما يجى ف بالى ربنا عمل كدا عشان هتسبيها فربنا خلاها ترضع صناعى مبقتش عارفه اقعد مع ولادى والعب معاهم مبقتش اهتم بنفسى بعمل كل متطلبانى بس من جوايا مش مبسوطه ومليش نفس لأى حاجة حتى لو خرجت مش ببقى مبسوطه ولو مثلا اتفرجت على التلفاز حاجة جوايا تقولى حرام هتتدخلى النار وضميرى يانبنى من اى ذنب صغير اعمله
نفسى الاقى حد مر بالتجربة دى زيى يقولى عمل ايه وهل ف وسواس هيقول قربى من ربنا معظم الحالات ال شوفتها هنا ف المنتدى الوسواس بيبعدهم عن ربنا مش زيى يارب الاقى حد زيى نفسى ارجع اعيش حياتى تانى وارجع اكون مبسوطه
ودايما يجى فى بالى ربنا بيعذبنى دلوقت او يبتلبنى عشان يخفف عذابى
اتمنى الاقى حد مثلى او ع الاقل حد يطمنى

السلام عليكم
اللي انتي بتعاني منه ده وساوس ودايما بتجيني حلها انك تتجاهليها محدش فينا بيعرف هيموت امتى ولا ازاي دي وساوس وانتي بتقولي انها كانت عندك من 4 سنين ونسيتيها افتكري دايما انك كنتي بتفكري فيها ونسيتيها ومحصلش حاجه عيشي حياتك واتبسطي دايما الوساوس دي بتكون ناتجه عن القلق النفسي فهل عندك قلق ولا لا

شخص صامد 12-01-2022 08:31 PM

شكرا ع ردك. بس دى اول مره تجينى الأفكار دى بالطريقه دى والتفكير دا وهل لما حصل معاك/ى كدا راحت بالتجاهل فعلا

مومو كمال الدين 15-01-2022 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص صامد (المشاركة 1425007)
شكرا ع ردك. بس دى اول مره تجينى الأفكار دى بالطريقه دى والتفكير دا وهل لما حصل معاك/ى كدا راحت بالتجاهل فعلا

كل شي في امراض القلق والوساوس بيروح مع التجاهل بس المهم نقدر نتجاهل

شخص صامد 23-01-2022 06:47 AM

كان بيحصل معاك تأنيب ضمير فى اى حاجه غلط لو عملتيها
يعنى انا مثلا لما اتفرج على التلفاز على مسلسل محترم افضل اقول حرام او مثلا غلطت فى اى شخص أو مثلا مقراتش قرآن بعد صلاه معينه مع ان انا قرأت مثلا فى الصلاه ال قبلها او صليت الفريضة ومصلتش السنه
انا فعلا مبقتش عارفه اعيش حياتى خالص ودايما عايشه فى تأنيب ضمير على اى حاجه بعملها ودايما فى بالى ربنا بيصلحنى قبل الموت هل كنتى زيى او تخلصتى ازاى من المشاعر دى

هـدوء الروح 18-02-2022 07:46 PM

جزيت خيرا أخي

الشاكر 23-08-2022 02:11 PM

سلام الله عليكم جميعا

كيف صحتكم

الشاكر 24-08-2022 09:35 AM

من عوامل التخصل من الوسواس التعبير عن المشاعر عن طريق التحدث مع شخص مقرب، أو اللجوء إلى الكتابة

الشاكر 24-08-2022 09:42 AM

يبحث المريض عن الأسباب الأساسية التي تؤدي إلى خوفه، ويعمل على أن يواجهها بكل قوة وحزم لأن جميع الأفكار التي تخص الوسواس تتمركز حول مبدأ واحد وهو الخوف من أي شيء - حلم - اعراض مرض - احداث

الشاكر 24-08-2022 09:45 AM

من بين الوسائل التي تساعد في التخلص من الوسواس هو إتباع فكرة التفكير المنطقي في تفسير الأشياء لا تضخميها

مثلا حصل معك نبض بالقلب لا تقوم بالإسترسال بأنك تعاني من مرض القلب ولكن فكر بمرونه وقل في داخل نفسك هذة ناتج من إرهاق او من ضربه هواء

الشاكر 31-08-2022 08:35 AM

نتمنى لكم الصحة والعافية

الشاكر 04-09-2022 11:10 AM

كونوا بخير فالحياة لا تعود مرة اخرى

الشاكر 05-09-2022 09:47 AM

الخوف موجود والفكرة الوسواسية موجودة ايضا والأعراض موجودة للأغلبية وبأوقات طويلة

السؤال ماذا جرى لكم خلال تلك الأيام او الشهور او السنوات

ماذا فقدتم

الساعة الآن 10:32 PM